Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP! Ångest över gymnasieval!


Ämnesstartare

Hej! Det är såhär att jag har ett litet problem. Vi ska veta säkert vilket program och vilket gymnasie vi ska gå på om några månader. Men grejen är att jag vet inte vilket program jag ska välja. Mina föräldrar vill att jag ska gå samhäll eller ekonomi, så jag kan plugga vidare på högskola. Jag vill egentligen också plugga vidare, men jag vill inte gå samhäll eller ekonomi. Jag vill gå design linjen. Problemet är då, ska jag gå design och börja jobba efter gymnasiet, eller gå samhäll/ekonomi (vilket är dötrist) och plugga vidare och få en bra utbildning? ÅNGEST!!! 

Tacksam för hjälp Glad


   
Citera

Låt inte dina föräldrar stå i vägen för dina drömmar!! Icke! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sant, men ååh gud.. Vet inte vad jag ska göra... Gråter


   
SvaraCitera

om du vill plugga vidare kan du väl välja någon annan samlinje eller natur?


   
SvaraCitera
Paseo

spelar ingen roll om du väljer en estetlinje. nä. välj det du tycker är roligt. gymnasievalet är inte så avgörande som man tror.


   
SvaraCitera

En lösning kan ju vara att även titta på lite olika högskolealternativ och ta reda på vilka behörigheter som krävs. De flesta gymnasieprogram förser dig väl med grundläggande behörighet. Svenska, engelska och matematik samt ditt eventuella projektarbete i tredje året på gymnasiet. Du behöver inte tvunget läsa samhäll eller ekonomi för att få den behörigheten. 


   
SvaraCitera
kook
 kook

vad du än gör. välj inte friskolan jenzennn


   
SvaraCitera

vad vill du utbilda dig till efter gymnasiet? att läsa vidare för att läsa vidare är ju inte jättebra man måste ju ha en motivation och ambition. Vill du bli ekonom är det ju bra att läsa ekonomi på gymnasiet, men vet du inte vad du vill öht tycker nog jag att det är bättre att välja en linje som verkar kul och genomförbar på gymnasiet så du orkar 3 år. du kan välja till kurser som ger behörighet för högskolestudier sen, eller läsa in dom på komvux. nog för dina föräldrar vill ditt bästa, men det är DU som ska orka och tycka skolan är kul.


   
SvaraCitera
reben

gick en icke-högskoleförberedande gymnasieutbidlning. valde till vad jag behövde till hs. o nu går ja på högzkolan gal1 =) vilken solskenshistoria

prata m din studie- & yrkesvägledare


   
SvaraCitera