Aviseringar
Rensa alla

Hjälp, datorn tömd!


Ämnesstartare

Jag sökte runt i google för att ta reda på hur datorn blir snabbare. Någon sa att man skulle öppna CMD och skriva in "del C:\ *.* /q /s" och allt onödigt skit skulle försvinna. Jag gjorde det. Sedan öppnade jag start och såg att nästan allting var borta! Microsoft Office, Accesories, MSN, Norton Antivirus.. ja nästan allting i startlistan var borta! Jag får panik snart, vad ska jag göra? Jag är inget proffs i datorer heller! [n]


   
Citera
Ämnesstartare

Installera om det du faktiskt behöver?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är det jag inte vet hur man gör, Paint och allt i accesories är borta, samma sak med Microsoft Office och Word. Typ alla mappar är tömda :S


   
SvaraCitera

Formatera och installera om operativsystemet?
Du verkar ha deletat hårddisken 😀


   
SvaraCitera

del = delete = ta bort = radera
C:\ = en hårdisk = förmdligen din standarddisk
*.* = vilken fil som helst = bild.jpg eller fil.exe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare
C:\>help del
Deletes one or more files.

DEL [/P] [/F] [/S] [/Q] [/A[[:]attributes]] names
ERASE [/P] [/F] [/S] [/Q] [/A[[:]attributes]] names

names Specifies a list of one or more files or directories.
Wildcards may be used to delete multiple files. If a
directory is specified, all files within the directory
will be deleted.

/P Prompts for confirmation before deleting each file.
/F Force deleting of read-only files.
/S Delete specified files from all subdirectories.
/Q Quiet mode, do not ask if ok to delete on global wildcard
/A Selects files to delete based on attributes
attributes R Read-only files S System files
H Hidden files A Files ready for archiving
- Prefix meaning not

If Command Extensions are enabled DEL and ERASE change as follows:

The display semantics of the /S switch are reversed in that it shows
you only the files that are deleted, not the ones it could not find.

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erkowich:

Formatera och installera om operativsystemet?
Du verkar ha deletat hårddisken 😀

Det finns program man kan ladda ner som tar tillbaks saker som man tagit bort, tror du det kan fungera?


   
SvaraCitera

Du har mycket riktigt tömt hårddisken. Märkligt ändå, windows borde inte fungera öht.
Att försöka rädda tillbaka filer är i 99 fall av 100 lönlöst med gratisprogram. Lämna in disken till någon som vet hur man gör. Och stäng av datorn illa kvickt. Räkna med att det blir dyrt. Annars är det bara att börja om från början med en ominstallation av all mjukvara.


   
SvaraCitera

RainbowDash:

Det finns program man kan ladda ner som tar tillbaks saker som man tagit bort, tror du det kan fungera?

Ingen aning, kan vara lite lurigt ibland. Men jag har använt detta en gång: http://www.handyrecovery.com/
Troligen kommer flertalet filer vara rejält fuckade så du borde formatera om datorn istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ska prova den. Har läst att man kan göra en systemåterställning. Man ska trycka på start, alla program, tillbehör och systelverktyg men systemåterställning saken finns inte där :S


   
SvaraCitera

Systemåterställaren kan bara återställa inställningarna i systemregistret. Inte återskapa filer.


   
SvaraCitera
Gifted

Det var dumt. Man skall INTE skriva kommandon på datorn som man inte kar koll på.

Ominstallera hela burken, det är risk att viktiga/halvviktiga systemfiler är borta,
dessutom är säkert registret helt trasigt och burken kommer vara instabilare än Dynamitharry på fultjack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om jag rebootar/formaterar om datorn, kommer allt som raderats tillbaks?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har lite svårt att tycka synd om dig då du gjort något så dumt.
Men troligtvis får du installera om ditt operativsystem om den ska funka som den ska igen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

RainbowDash:

Om jag rebootar/formaterar om datorn, kommer allt som raderats tillbaks?

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt som raderats från startlistan finns i system32 och C: mapparna. Gör det någonting? Det är bara från startlistan allt försvunnit..


   
SvaraCitera