Aviseringar
Rensa alla

hjälp en trög blondin med matte b, funktioner!!


Ämnesstartare

Kan nån snäll själ förklara på ett sätt så man förstår och inte som i boken där man inte förstår nånting!!!!


   
Citera

Du tycker inte du nedvärderar dig själv lite genom att kalla dig själv "trög blondin"? [shake]

men nej, tyvärr, kan inte hjälpa dig. Be din lärare om andra sätt denne kan förklara på, det ska den kunna.


   
SvaraCitera
Rosa
 Rosa

Ganska svårt att förklara via Internet såhär...
Be läraren förklara på ett annat sätt tills du förstår som genus sa.
Eller fråga kompisar, syskon, föräldrar. Önskar mina föräldrar skulle vilja/kunna hjälpa...så enkelt det skulle va det man inte fattar .[confused]


   
SvaraCitera

Jag läser också funktioner, matte B. Bring it![cool]


   
SvaraCitera
Exner

Har du några anteckningar, från vad han sagt under lektioner?


   
SvaraCitera

hrmm... www.pluggakuten.se


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle behöva nån som satt bredvid och förklarade men mamma gör alltid annat, pappa bor långt bort som attan, storebror bor utomlands, mamma har aldrig tid, lillasyster är 4 år gammal, pojkvännen har inte räknat det kapitlet så han fattar inte heller. vågar fasen inte fråga läraren för jag är så mycket efter, och så dum jag är inte har jobbat på flera flera lektioner [cry]
kommer få ig i matte om han visste hur långt efter jag va.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

märkte precis att jag inte ens har skrivit vad jag vill ha hjälp med, hah, duktig chey. men defenitoinsvärde och värdemängd, hur man räknar det.
det är bild på en tabell och vi ska komma på vad det är.


   
SvaraCitera

snowflake:

definitionsmängd och värdemängd

Jag antar att du menar definitionsmängd och inte definitionsvärde?

Definitionsmängd är alla tal som du kan använda i en funktion. Om du till exempel har y=x^3 så kan du använda alla reella tal (1,2,3......100002931) osv. Om du däremot har en funktion som är begränsad mellan ett intervall, till exempel

y=x^2
-1<x<3

så kan x bara anta värden mellan -1 och 3.

Värdemängd är alla de tal en funktion kan . Om du till exempel har y=x^2 så kan y bara få positiva värden för funktionen. Så värdemängden för funktionen är alla tal större än eller lika med noll.


   
SvaraCitera

snowflake:

Kan nån snäll själ förklara på ett sätt så man förstår och inte som i boken där man inte förstår nånting!!!!

Förklara mer specifikt vad du behöver hjälp med. Ge mig till exempel en uppgift så ska jag se till att lösa den åt dig och ge dig så bra förklaring som jag kan x)

Och kalla dig själv inte för trög blondin, tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har fått hjälp nu alla 🙂

pumanJessica:

Och kalla dig själv inte för trög blondin, tack

haha men det är bara på skoj ju (:


   
SvaraCitera

Citerar min lärare.

En funktion är som en som en maskin där till exempel:

Talet A åker igenom en maskin och blir till tal B där maskinen är funktionen.

Ifall men kunde måla hade jag gärna målat en fin bild också.


   
SvaraCitera