Aviseringar
Rensa alla

hjälp! frånvaro vs betyg


Ämnesstartare

jag hade 17% frånvaro under hösten.

44% i idrott vilket är en stark bidragande orsak.

sen är det såhär:

i biologi ligger jag på ett mvg och ska skriva mvgprovet efter lovet. har dock 20% frånvaro.

arbesätt och lärande ligger jag oxå på ett mvg men har 33% frånvaro

företagsekonomi A har jag 27% frånvaro men läraren sa att om jag skriver mvg på arbetet (som ska in under lovet) får jag mvg.

nu undrar jag: kan närvaro sänka betyg? asså, rent konkret vill jag inte vara med om: du har visat mvg kriterier men du har för dålig närvaro så du får VG.

jag har visat mvg på prov och dylikt, är jag körd eller gör verkligen lärare rätt när dom sätter mvg på en elev med usel närvaro? känns lite fel med tanke på att vissa har ju jättebra närvaro, borde väl belönas

btw: nej jag är ingen slacker,
fick 0% frånvaro i matte D,
0% frånvaro i svenska B,
0% frånvaro i religion A,
0% frånvaro i praktisk marknadsföring &
0% frånvaro fysik B


   
Citera
Ämnesstartare

martin312:

kan närvaro sänka betyg?

Det ska inte kunna det, rent tekniskt sett, så länge du visat på proven/inlämningsarbetena att du når upp till betygskriterierna. Verkligheten är en annan femma dock...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det ska inte kunna det, rent tekniskt sett, så länge du visat på proven/inlämningsarbetena att du når upp till betygskriterierna. Verkligheten är en annan femma dock...

mm, är mest fundersam på arbesätt och lärande, var ett tag sen jag hade betygsnack med henne, hade väl samma närvaro då men då sa hon att jag låg på ett starkt vg men att eftersom jag bara skrivit 1 prov och inte lämnat in 3 inlämingar låg jag inte på mvg, har skickat in dom och hon sa att jag skulle skicka in den sista uppgiften innan den 9 jan. nämnde nått om att jag skulle göra ett extra arbete för att höja min närvaro, kan man göra så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är helt och hållet upp till läraren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Det är helt och hållet upp till läraren.

enligt läroplanen så handlar det ju om att visa mvg-kriterier, har ju lixom gjort det men har en magkänsla av att lärarna inte gillar att man sällan är där


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är ju inga distanskurser, eller hur?


   
SvaraCitera

martin312:

nu undrar jag: kan närvaro sänka betyg?

som det ser ut i skolplanen nu skall inte närvaron påverka dina betyg.

sen om lärarna lagen eller inte - det är ju upp till dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Det är ju inga distanskurser, eller hur?

näh, men jag tkr att det handlar om vad man visar på proven, spela roll om man lär sig hemma eller på lektionerna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

näh, men jag tkr att det handlar om vad man visar på proven, spela roll om man lär sig hemma eller på lektionerna

Din lärare behöver ju ett visst underlag för att sätta betyg, och många känner ju att enbart prov inte räcker, man ska ju kunna använda sin kunskap också, speciellt för högre betyg än G.

Det är upp till läraren som sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Din lärare behöver ju ett visst underlag för att sätta betyg, och många känner ju att enbart prov inte räcker, man ska ju kunna använda sin kunskap också, speciellt för högre betyg än G.

om du valt att studera proven du skrivit och jmf dom med betygskriterierna för den kursen så kommer du snabbt se ett mönster: varje delprov täcker x antal mvg-kriteriter, jag vet inte hur ni har haft det på din skola men på våran så har vi prov på alla delar vi gått igenom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

delprov

Att du klarar proven behöver ju iofs inte betyda att du har förstått särskilt mycket alls, och med det inte sagt att du inte gör det.

Det är som sagt upp till läraren att bedöma ifall du uppnått kriterierna eller inte, och ifall det räcker med bara prov och inlämningsuppifter.

Jag hade själv rätt hög frånvaro den korta tid jag gick på gymnasiet men fick hyfsade betyg ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Det är som sagt upp till läraren att bedöma ifall du uppnått kriterierna eller inte, och ifall det räcker med bara prov och inlämningsuppifter.

Jag hade själv rätt hög frånvaro den korta tid jag gick på gymnasiet men fick hyfsade betyg ändå.

jag har svårt att se hur man är på mattelektioner påverkar kriterier.

jag läser ju klart dom här kurserna och har inte många kurser kvar så lär väl landa på 5-10% på våren tror jag, inte särskilt nervös inför det, betygsmässigt blire väl kring 18.5-19.5 så jag är ju ambitiös när det gäller betyg osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Närvara ska inte påverka betygen i sig, då jag sätter betyg så betygsätter jag elevens slutgiltiga kunskaper, dock är det en fördel att vara närvarande så ofta som möjligt för visa upp vad man kan. Men som sagt, uppfyller du de betygskriterier som är uppsatta och du har visat det så ska du få det betyget också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

jag har svårt att se hur man är på mattelektioner påverkar kriterier.

Det är skillnad mellan att ha lärt sig formeln och att förstå den [smile]
Fast det kanske man kan utläsa från mvg-frågor på proven, vet inte.

I alla fall så lycka till, och hoppas att dina lärare är snälla med dig ^^


   
SvaraCitera

Fick sänkt betyg i matte förra terminen pga min närvaro. Jag hade fått vg eller mvg på alla prov och test men fick ändå g i betyg. [n]


   
SvaraCitera