Forumet - Hjälp gå upp i vikt

Hjälp gå upp i vikt

2997 2 24
Har ett problem. Jag är 17 år o väger 55 kg och är 183 cm lång. Jag kan verkligen inte gp upp i vikt vad jag en gör eller hur mycket jag än äter. Kan va så att jag äter som en häst i 2 veckor och sen ställer jag mig på vågen och till o med gått ner 1 kg. 
Sen satte jag igång o tänkte att jag ska gå in för dethär i 1 - 2 månader för att se om jag får resultat.

började äta hur mycket som helst och började träna styrketräning 2 gr i veckan för min idrotts lärare sa att man går upp i vikt om man äter mycke o tränar (muskler väger mer än fett) 
när 2 månader gått ställer jag mig på vågen och gissa vad jag ser. 55 fucking kg som de var innan jag började. Blev då väldigt ledsen och vet inte vart jag ska ta mig till. Det är äckligt att va så smal som jag. Vad fan ska jag göra. 
Fortsätt att äta BRA och MYCKET och träna hårt och ofta. Ge fan i kebab, godis och annat trams. 

Se till att ta något mellanmål och om dagarna och testa lite tillskott. Nog för att det kan gå fort i början, men 2mån träning är inte speciellt länge och inte säkert man får så stora resultat (gäller att ej bara titta på vågen, men förstår att du gör det när målet är att mätarn ska gå upp..) 

Spana också in:


123_joe2:
Det med räkna kalorier har jag aldrig förstått. Står kalorierna på de man äter o hur mycket kalorier ska man äta för att gå upp?
Ja, det står på förpackningarna hur mycket kalorier per 100 gram. Så kan man räkna ut hur mycket gram man äter ungefär och sen få ut kalorierna.

Har själv haft samma problem tidigare, och även nu försöker jag ständigt gå upp i vikt. Dock väger jag något mer än dig idag, samtidigt som jag är något kortare.

Men hur ser din kost ut? Hur många gånger om dagen äter du? Och vad äter du generellt vid de olika måltiderna?

Är du ofta hungrig innan du går och lägger dig eller på natten?

Grvan: Fortsätt att äta BRA och MYCKET och träna hårt och ofta. Ge fan i kebab, godis och annat trams.
Fast det där stämmer ju inte riktigt. Kebab kan man ju visst äta för att gå upp i vikt, så länge man inte drar ner på kalorierna för övrigt. 500 kalorier kebab är ju lika mycket som 500 kalorier pasta, skillnaden är väl att det är enklare att få i sig 500 kalorier kebab än 500 kalorier grönsaker. Sedan är ju skräpmat ohälsosamt för övrigt, men inte ifall man vill gå upp i vikt. När det gäller träning så kan ju även det vara ett problem ifall man vill gå upp i vikt. Själv tränade jag förut väldigt mycket vilket gjorde att jag brände mycket kalorier, kalorier som jag sedan helt enkelt inte hann äta ikapp tillräckligt mycket. Gjorde att även jag hade väldigt svårt att gå upp i vikt.

Knekten:
Fast det där stämmer ju inte riktigt. Kebab kan man ju visst äta för att gå upp i vikt, så länge man inte drar ner på kalorierna för övrigt. 500 kalorier kebab är ju lika mycket som 500 kalorier pasta, skillnaden är väl att det är enklare att få i sig 500 kalorier kebab än 500 kalorier grönsaker. Sedan är ju skräpmat ohälsosamt för övrigt, men inte ifall man vill gå upp i vikt. När det gäller träning så kan ju även det vara ett problem ifall man vill gå upp i vikt. Själv tränade jag förut väldigt mycket vilket gjorde att jag brände mycket kalorier, kalorier som jag sedan helt enkelt inte hann äta ikapp tillräckligt mycket. Gjorde att även jag hade väldigt svårt att gå upp i vikt.
Frågan är väl om man vill få muskler eller bli "smaltjock". Tror på första alternativet. Således är väl skräpmat rätt bra att välja bort. 
Detta är vad jag fått erfara genom vänner som föstökt gaina vikt. Har själv inge problem att gå upp.. 

Men säger inte att jag ej kan ha fel! 

Grvan: Frågan är väl om man vill få muskler eller bli "smaltjock". Tror på första alternativet. Således är väl skräpmat rätt bra att välja bort. 
Detta är vad jag fått erfara genom vänner som föstökt gaina vikt. Har själv inge problem att gå upp.. 

Men säger inte att jag ej kan ha fel!
Jo, vill man bara gå upp muskler ska man ju ligga i princip + - noll när det gäller kalorier. Äta lika mycket som man gör av med. Och sedan istället äta mycket proteiner som behövs för att bygga muskler.

Knekten:
Jo, vill man bara gå upp muskler ska man ju ligga i princip + - noll när det gäller kalorier. Äta lika mycket som man gör av med. Och sedan istället äta mycket proteiner som behövs för att bygga muskler.
Alltså på tal om skräpmat. Det är riktigt knepigt men missbrukat donken/chips/kebab som FAN (vi snackar dagligen) under hela januari-april typ, gått ned i vikt av detta vilket är knepigt. Gått ned rätt mycket också. 106-98kg. Tränade som vanligt och allt sådant. Kanske eventuellt åt ett mål minre om dagen ibland. 

Så vet ej om skräpis är särskilt bra bränsle. Man jag kan ha knepig kropp också. 

OBS. Detta var endast vågen som mätning. 


Grvan: Alltså på tal om skräpmat. Det är riktigt knepigt men missbrukat donken/chips/kebab som FAN (vi snackar dagligen) under hela januari-april typ, gått ned i vikt av detta vilket är knepigt. Gått ned rätt mycket också. 106-98kg. Tränade som vanligt och allt sådant.

Så vet ej om skräpis är särskilt bra bränsle. Man jag kan ha knepig kropp också. 

OBS. Detta var endast vågen som mätning.
Men har du gått ner i vikt betyder det att du gjort av med mer kalorier än vad du ätit. Det betyder alltså att maten du ätit på donken inte motsvarat de kalorier du behövt när du tränat.

Knekten:
Men har du gått ner i vikt betyder det att du gjort av med mer kalorier än vad du ätit. Det betyder alltså att maten du ätit på donken inte motsvarat de kalorier du behövt när du tränat.
Bör vara så. Men vet att att jag var sleten som fan så därav rekomenderar jag ej skräpmat, känns som blodsockret blir... ostabilt. 

Grvan:
Bör vara så. Men vet att att jag var sleten som fan så därav rekomenderar jag ej skräpmat, känns som blodsockret blir... ostabilt. 
Kan ju vara så att man mår illa eller att blodsockret gör att man inte blir sugen på mat alls, vilket gör att man i slutändan kanske äter mindre kalorier av att äta skräp. Men som sagt, 100 kalorier cheeseburgare är ju samma som 100 kalorier grönsaker.

En lite rolig grej i sammanhanget var att jag själv brukade i mina mest desperata "gå upp i vikt"-dagar vräka i mig gräddglass sådär klockan 2 på natten. Minns att jag köpte någon som hade hur mycket kalorier i sig som helst och räknade att jag fick i mig 1000 extra kalorier varje natt. Gjorde dock att jag mådde lite illa på morgonen dagen efter vilket ledde till att jag åt mindre frukost..

Knekten:
Ja, det står på förpackningarna hur mycket kalorier per 100 gram. Så kan man räkna ut hur mycket gram man äter ungefär och sen få ut kalorierna.

Har själv haft samma problem tidigare, och även nu försöker jag ständigt gå upp i vikt. Dock väger jag något mer än dig idag, samtidigt som jag är något kortare.

Men hur ser din kost ut? Hur många gånger om dagen äter du? Och vad äter du generellt vid de olika måltiderna?

Är du ofta hungrig innan du går och lägger dig eller på natten?
En vanlig dag är frukoss, mat i skolan, något när jag kommer hem, sen mat hemma, sen kan jag äta något typ några bullar eller frukt. Sen kvällsmat

123_joe2
Som det redan sagts; räkna kalorier och för matdagbok. Det är dock inget man orkar och vill göra varje dag resten av sitt liv och det kan tendera att bli av ett sjukligt beteende. Det räcker att du gör det under några veckor för att få ett hum om hur mycket du faktiskt äter och gör av med. Det kan öppna ögonen på en. Tänk på att även om du skulle vara sängliggandes en dag, så gör du dig av med energi. Man har ett så kallat basalt energibehov. Det går åt energi för att hålla alla inre organ igång. Jag vet flera som haft problem med vikten (åt det ena eller andra hållet, inkl. mig själv), som knappt ätit något alls under ett par dagar och tänkt att "det gör ju inget, för jag har ju bara suttit framför datorn och inte tagit mig utanför dörren".  Lycka till nu!

123_joe2: Det med räkna kalorier har jag aldrig förstått. Står kalorierna på de man äter o hur mycket kalorier ska man äta för att gå upp?
Det går att räkna ut ungefär hur många kalorier som du bränner per dag och använda som riktlinje. Jag använde mig av http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och kom fram till att du förbrukar ungefär 2200 kcal (kalorier) om dagen.

Det går naturligtvis inte att lita på sådana här till 100% då allas kroppar fungerar olika, men de ger en ganska bra bild av vad man bör ligga på. För att gå upp i vikt så skulle jag rekommendera att du ökar till runt 2500-2600 kalorier om dagen och ser samtidigt till att det är så bra mat som möjligt (rätt sorts proteiner och fetter). Det är enklare för kroppen att ta upp energi ordentligt om den mår bra i övrigt. Glad

Buddah: Det går att räkna ut ungefär hur många kalorier som du bränner per dag och använda som riktlinje. Jag använde mig av http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och kom fram till att du förbrukar ungefär 2200 kcal (kalorier) om dagen.

Det går naturligtvis inte att lita på sådana här till 100% då allas kroppar fungerar olika, men de ger en ganska bra bild av vad man bör ligga på. För att gå upp i vikt så skulle jag rekommendera att du ökar till runt 2500-2600 kalorier om dagen och ser samtidigt till att det är så bra mat som möjligt (rätt sorts proteiner och fetter). Det är enklare för kroppen att ta upp energi ordentligt om den mår bra i övrigt.
Tror dock inte riktigt på dem där beräkningarna. Själv är jag både kortare och smalare än mina vänner som säkert också rör sig mer än jag, samtidigt som jag nästan äter dubbelt så mycket som dem. Måste ha en sjuk ämnesomsättning. 

Knekten: Tror dock inte riktigt på dem där beräkningarna.
Så länge man inte har en ämnesomsättning som är superbra eller superdålig så diffar det nog inte mer än max 250 kcal åt något håll. Det viktiga är att man får en siffra att jobba med från början som man kan gå efter. Märker man att man inte går upp/ner det man vill så är det ju bara att justera intaget.