Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Gravid??


Ämnesstartare

Hej! Är en tjej på 16 år. För en månad sen hade jag oskyddat sex med en kille jag dejtade lite då. Han kom inte i mig men vet att risken alltid finns ändå. Några timmar bara efter fick jag min mens och var överlycklig för kunde då vara helt säker att jag inte kunde blivit gravid. Men dagarna efter kände jag mig sjuk, mådde illa M.m. Dock kan det inte berott på graviditet för det var för tidigt för att få symptomet plus att mensen kom ju några timmar efter. Gick för säkerhetsskull till ungdomsmottagningen och fick ett akutpiller. Tog det sista dagen det skulle hjälpa. Då kunde jag vara säker igen eftersom att om han inte kom i mig, mens några timmar efter och akutpiller så borde risken inte finnas. Nu har det gått 1 månad sen dess och har haft mensverk idag men min mens har inte kommit på samma sätt. Först var Det som lite kiss med blodfärg i. Men har fått så någon gång tidigare tror jag. Sen har min mens inte runnit , den har kommit mer i klumpar, slem med blod i och är väldigt mörkbrun. Och är jätteorolig att det skulle vara en blödning. Skulle gärna vilja höra lite vad ni tror och om det är värt att köpa graviditets test. Fast om de kommer slem i mensen borde jag väl antagligen inte vara gravid eftersom det är ägget / slemhinnan som åkt ut för jag inte blivit gravid eller har jag fel? Tacksam för svar!!


   
Citera
Ämnesetiketter
time
 time

Du är högst antagligen inte gravid, nej. Mens behöver inte alltid vara klarrött. Har du testat dig? Vi kan ju, som du säkert förstår, inte ge dig ett hundra procent klarlagt svar över internet, utan bara råda dig att ta ett graviditetstest.

I och med att du skriver att ni hade oskyddat sex hoppas jag även att du valt att testa dig för könssjukdomar! 


   
SvaraCitera

Dagen-efter-piller kan rubba menstruationen samt bidra till mellanblödningar. Fick du ingen information om det på din ungdomsmottagning? Självklart är det värt att köpa ett graviditetstest om du oroar dig. Det kan vara värt att kolla upp ett preventivmedel, eller vara noga med att använda kondom. Kondom "uuuh så jobbigt" brukar det låta, men det är tusen gånger bättre än att behöva må dåligt och oroa sig över graviditet. - samt könssjukdomar. Pratade du och barnmorskan någonting om det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Du är högst antagligen inte gravid, nej. Mens behöver inte alltid vara klarrött. Har du testat dig? Vi kan ju, som du säkert förstår, inte ge dig ett hundra procent klarlagt svar över internet, utan bara råda dig att ta ett graviditetstest.

I och med att du skriver att ni hade oskyddat sex hoppas jag även att du valt att testa dig för könssjukdomar! 

FruLiten:
Dagen-efter-piller kan rubba menstruationen samt bidra till mellanblödningar. Fick du ingen information om det på din ungdomsmottagning? Självklart är det värt att köpa ett graviditetstest om du oroar dig. Det kan vara värt att kolla upp ett preventivmedel, eller vara noga med att använda kondom. Kondom "uuuh så jobbigt" brukar det låta, men det är tusen gånger bättre än att behöva må dåligt och oroa sig över graviditet. - samt könssjukdomar. Pratade du och barnmorskan någonting om det?

Det här var första gången jag haft oskyddat sex någonsin så har verkligen inte orkat att göra undersökningar och massa, känns redan oroligt det här med om jag skulle vara gravid. Men har gått en månad sen sexet och har inte fått någon konstig symptom som kan tyda på könssjukdom. Jo vi pratade lite och hon gav mig mycket preventivmedel för att använda i fortsättningen. Hon trodde inte att jag är gravid heller men gav mig akutpiller ändå. Det där pillret var som en veckas p-piller, så antar att den kan mixtra med mensen lite. Men litar intr heller på de där graviditetstesten, har hört så mycket om att den kan visa minus en gång sen nästa gång visar den plus och osv. Men jag röker tyvärr, och har varit stressad senaste veckorna också, kan det påverka mensen också? Hoppas att det här är en vanlig mens. Så att jag inte behöver tänka på det här mer 


   
SvaraCitera
time
 time

Elleolsonn: Men har gått en månad sen sexet och har inte fått någon konstig symptom som kan tyda på könssjukdom.

Ett flertal könssjukdomar behöver inte ge symptom, utan kan ligga och "sova" ett mycket bra tag utan att du märker av det. Det är väldigt viktigt att du testar dig, inte bara för att du helt säkert ska vara frisk, utan för att förebygga att du eventuellt smittar nästa sexpartner om du inte använder kondom. 

Elleolsonn: Men litar intr heller på de där graviditetstesten, har hört så mycket om att den kan visa minus en gång sen nästa gång visar den plus och osv.

Du kan gå till vårdcentralen och be dem testa dig för graviditet, då, men de flesta moderna graviditetstest som säljs på apoteket har en mycket, mycket låg felprocent. De ger åtminstone bättre svar än vad någon på internet kan göra Glad


   
SvaraCitera

Elleolsonn: Det här var första gången jag haft oskyddat sex någonsin så har verkligen inte orkat att göra undersökningar och massa, känns redan oroligt det här med om jag skulle vara gravid. Men har gått en månad sen sexet och har inte fått någon konstig symptom som kan tyda på könssjukdom.

Även om det är första gången skulle jag nog ändå vilja råda dig att testa dig för i alla fall klamydia, det är en vanlig könsjukdom som ofta inte har några symptom. Ett sådant test kan du enkelt göra på ungdomsmottagingen, i vissa kommuner finns det även klamydiatest man kan få med sig och göra hemma så får man provresultaten efter en vecka över internet. Det är viktigt för att du inte ska bära på dig smittan, och för att inte råka smitta någon annan. 
Jag har också tagit dagen-efter-piller och det har rubbat min menstruation, det var några år sen nu men om jag minns helt rätt så fick jag min menstruation för tidigt och krånglade sedan några veckor innan det var normalt igen. Men antar det är ganska individuellt på vilket sätt det krånglar. Ett graviditetstest brukar jag råda till att man tar två veckor efter samlag, och sen ytterligare en gång efter två veckor för att vara på säkra sidan men i ditt fall tror jag inte att du skulle vara gravid, men att få ett minus på streckan kan vara skönt om man oroar sig.
Stress och oro kan även rubba menstruation.


   
SvaraCitera