Aviseringar
Rensa alla

Hjälp, hur ska jag göra? (soc osv)


Ämnesstartare

Igår blev jag utkastad av min pappa eftersom jag "gjort mig omöjlig" genom att inte prata hjärtligt med hans sambo som behandlar mig som luft. Flyttade då till mamma. Har varit här i en dag nu och känner redan att det inte fungerar. Därför att:

1: de bråkar konstant om allt
2: mammas man hatar mig
3: de har kass ekonomi
4: jag är rätt så allergisk mot mammas hundar, och jag skulle aldrig kunna kräva av henne att hon gjorde sig av med dem

Frågan är vad jag ska göra? Mina kompisar föreslår att jag ska kontakta soc, men jag har väldigt dåliga erfarenheter av det pga att min skola anmälde mig dit med misstankar om att jag hade ett drogberoende, vilket jag inte har eller någonsin haft (har adhd).


   
Citera
Ämnesetiketter

Jenixi:

Frågan är vad jag ska göra?

Om du behöver hjälp så behöver du. Detta är väl chansen att eventuellt få en bra erfarenhet av dem?

De kommer undersöka hur det ligger till och då du är under 18 (alltså i deras ögon klassat som barn) så MÅSTE de se till ditt bästa.

De kan hjälpa dig skaffa lägenhet och få hjälp med det du behöver hjälp med där. De kommer dock söka efter enklare lösningar till att börja med och förmodligen försöka hjälpa din familj/familjer att lösa era problem innan det kanske går så långt att du får egen lägenhet.

Kontakta dem i alla fall och kolla vad de säger.
Det är bättre att du försöker få hjälp nu direkt än att det blir värre hos din mamma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men vad ska man säga när man ringer dit då?


   
SvaraCitera

Jenixi:

Men vad ska man säga när man ringer dit då?

Något i stil med:
"Hej jag har problem hemma och kan inte bo kvar där längre. Skulle ni kunna hjälpa mig?"


   
SvaraCitera

förklara bara för dom hur det ligger till. jag tror att ju mer du berättar, ju lättare för dom är det att finna en lösning åt dig!


   
SvaraCitera