Forumet - Hjälp - idrott

Hjälp - idrott

895 0 12
Behöver hjälp! Jag går i nian och ska hålla i en idrottslektion på 50 min och vet inte vad jag ska göra!
Jag tänkte börja med 10 min uppvärmning, sedan måste jag ha ett moment samt huvudmomentet och stretching/nedjoggning. 

Tänkte köra en typ av styrketräning som huvudmoment men vad kan man ha mer? Och ska man ha det innan eller efter styrkan isåfall? Funkar doppboll? Eller är det för 'olikt'? Något speciellt jag borde tänka på? Tips?

Tack på förhand

Spana också in:

Du skulle kunna ha tema på bollekar! De flesta brukar kunna tycka att det är kul + att man rör sig mycket. Är du bekant med dogeballl? Spökboll? I så fall skulle jag tipsa om dodgeball som uppvärmning, spökboll som huvudkomponent och sedan stretching och nedvarvning på slutet. Vad tror du om det? Kan du mycket om styrka och fria vikter/fria övningar så kan du naturligtvis köra också på det. Det jag förslog är ganska enkelt att fixa, men kan nog ändå gälla för ett högre betyg. Tänk på att mycket handlar om hur du visar ledarskap så var inte rädd för att ta plats och leda de andra. 
Att ha 4 olika moment på 50 minuter känns som alldeles för mycket. Tycker uppvärmning, huvudmoment och avslutning/stretching räcker gott. Annars blir det bara att hasta från ett moment till ett annat. Skulle du till exempel ha doppboll som ett moment kan du knappt få in mer än 10 min av det för att överhuvudtaget ha tid till huvudmomentet och 10 min så går 3-4 min bara till lagindelning och förklaring och spela 6-7 minuter doppboll känns inte vidare givande. 
När jag hade min lektion körde vi på kondition, vilket funkade ricktigt bra! 
Som öppvärmning hade vi någon slags kull, kommer inte ihåg å de var väll int så noga. 
Sedan som "huvud-gren" hade vi cirkelträning, med 4-5 stationer som skulle bättra på ens kondition, som tex hopprep, intervaller, grodhopp etc. Varge station varade i 80 sec sedan fick dom vila i 40 ca. 
Efter man hade kört ett varv vart det ett längre avbrott med vattenpaus. Sedan körde vi några varv till, men då hade vi kortare vila och kortare tid på själva stationerna. 

Sedan gjorde vi en kul liten lek som ja kallar "vissel-leken". Vilket går ut på att jag stog med en visselpipa, visslar, sedan skriker åt dom vad dom ska göra, typ som spring baklänges, kräla, spring, jogga, vila etc.

Efter de joggade vi sakta runt hallen något vav bara för att varva ner lite. 

Sedan hade vi gemensam stretching, alla satt i en stor cirkel och härmade mig på övningarna. 
Om du inte vet nå bra stretching är de bara att söka på youtube så fixar de sig. 

Jag själv tycker att min lektion vart väldigt lyckad, vilket min lärare även tyckte, och hon gav mig ett A som betyg på de området, vilket är helt sjukt för en som värkligen inte är idrottsintresserad. 

lillaapan: När jag hade min lektion körde vi på kondition, vilket funkade ricktigt bra! 
Som öppvärmning hade vi någon slags kull, kommer inte ihåg å de var väll int så noga. 
Sedan som "huvud-gren" hade vi cirkelträning, med 4-5 stationer som skulle bättra på ens kondition, som tex hopprep, intervaller, grodhopp etc. Varge station varade i 80 sec sedan fick dom vila i 40 ca. 
Efter man hade kört ett varv vart det ett längre avbrott med vattenpaus. Sedan körde vi några varv till, men då hade vi kortare vila och kortare tid på själva stationerna. 

Sedan gjorde vi en kul liten lek som ja kallar "vissel-leken". Vilket går ut på att jag stog med en visselpipa, visslar, sedan skriker åt dom vad dom ska göra, typ som spring baklänges, kräla, spring, jogga, vila etc.

Efter de joggade vi sakta runt hallen något vav bara för att varva ner lite. 

Sedan hade vi gemensam stretching, alla satt i en stor cirkel och härmade mig på övningarna. 
Om du inte vet nå bra stretching är de bara att söka på youtube så fixar de sig. 

Jag själv tycker att min lektion vart väldigt lyckad, vilket min lärare även tyckte, och hon gav mig ett A som betyg på de området, vilket är helt sjukt för en som värkligen inte är idrottsintresserad. 
låter jättebra ju! Blev det inte för långt med 80sek på varje station?
Förslag:
Uppvärmning till musik genom att du ställer dig i mitten av salen och springer lite höga knän/hälkick, jumping jacks, skidåkaren, sidohopp, korsa benen, upphopp, steg kombinationer osv i takt till musiken (10 min). Därefter kan du som huvudmoment ha en hinderbana som du pedagogiskt, nyanserat och utförligt visar upp där man tränar hela kroppen (plintar, bänkar, ringar, bommar, balansgång, hopp, löpning, klättra, styrka, smidighet). Ta de sista kanske 5-10 minuterna åt att, som på uppvärmningen, stå i mitten och till musik leda en uppmjukningsprocess. Googla stretchövningar och se till att berätta vilken muskelgrupp som stretchas samt ha med stretchövningar för så många muskelgrupper som möjligt!