Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! jämställdhet


Fumba
Ämnesstartare

Det ska senast vara inlämnad i morgon behöver så mycket hjälp jag kan få

Vad är jämställdhet för dig ?
Varför är jämdsällhet nåt som bör prioriteras i samhället.
Kan ett samhälle vara helt jämställt varför/ varför inte
Är jämställdhet postivit eller kan det vara negativt ?
Jämställdhet mellan olika yrken ? Vem bestämmer när det är jämställt ?


   
Citera

Fumba:

Vad är jämställdhet för dig ?

Att alla har samma möjligheter och förutsättningar.

Fumba:

Varför är jämdsällhet nåt som bör prioriteras i samhället.

Ganska självförklarande kan man tycka, men det är ju vetenskapligt fastställt att människor har både bättre fysisk och psykisk hälsa i jämställda samhällen.

Fakta finns i den här boken:

http://www.karnevalforlag.se/bocker/jamlikhetsanden

... alla människor tjänar helt enkelt på att vara just ett kollektiv av människor, istället för uppsplittrade individer i konkurrens med varandra.

Fumba:

Kan ett samhälle vara helt jämställt varför/ varför inte

Till stor del, ja. Men även om det inte skulle gå skulle jag säga att ett så jämställt samhälle som möjligt är att föredra framför ett samhälle helt utan jämlikhet.

Fumba:

Är jämställdhet postivit eller kan det vara negativt ?

Enbart positivt.

Fumba:

Jämställdhet mellan olika yrken ? Vem bestämmer när det är jämställt ?

Jag tror inte man överhuvudtaget behöver ha ett så arbetsdelat samhälle som idag, jag tror snarare folk mår bra och kan växa som människor av att få prova på olika yrken och olika sysslor.


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

men det är ju vetenskapligt fastställt att människor har både bättre fysisk och psykisk hälsa i jämställda samhällen.

Jag hoppas du inte syftar till att Jämlikhetsanden skulle på något sätt "vetenskapligt fastställa" att ojämlikhet skulle vara skadligt?


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Jag hoppas du inte syftar till att Jämlikhetsanden skulle på något sätt "vetenskapligt fastställa" att ojämlikhet skulle vara skadligt?

mog1 att dömma en bok efter titeln [rolleyes]


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Jag hoppas du inte syftar till att Jämlikhetsanden skulle på något sätt "vetenskapligt fastställa" att ojämlikhet skulle vara skadligt?

Jo, bl.a. [smile]


   
SvaraCitera

MissAnox:

O _ O - _ -

aHHHHHHHHHHHHHHHHHS


   
SvaraCitera
Issen

Det lär aldrig kunna vara helt jämställt nej. Vare sig det är mellan kvinnor och män, äldre eller yngre osv så kommer det ALLTID finnas där.

Men också därför är det desto viktigare att alltid jobba för att det ska bli bättre. Det kommer aldrig bli perfekt och jag hoppas det inte blir de heller då det bara skulle innebära att alla slutade kämpa.

Att jobba mot mål och visioner är det som för oss framåt. Det som gör det så svårt är också just det. Att det ska kännas okej att jobba för något man är medveten om aldrig kommer bli helt perfekt. Jag tycker det känns bra när man vet att man själv i alla fall gjort något för att det på något sätt blivit lite bättre.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

mog1 att dömma en bok efter titeln

Jag har läst den, visserligen en intressant bok men den bevisar inget på ett vetenskapligt sätt, trevlig populärvetenskap helt enkelt. Men att påstå att den bevisar något är som att påstå att artiklar i Illustrerad vetenskap är vetenskapliga bevis. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Jag har läst den, visserligen en intressant bok men den bevisar inget på ett vetenskapligt sätt, trevlig populärvetenskap helt enkelt. Men att påstå att den bevisar något är som att påstå att artiklar i Illustrerad vetenskap är vetenskapliga bevis. [rolleyes]

Ah, I see. Har inte läst den. Lät mest som om du drev med titeln på den.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Ah, I see. Har inte läst den. Lät mest som om du drev med titeln på den

Ah, jo kan väl hålla med om att mitt inlägg kunde tolkas lite så.


   
SvaraCitera

gör dina egna läxor[no-no]


   
SvaraCitera