Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! Jag svalde tre plommonkärnor - hjälp!


Ämnesstartare

Jag satt och åt supergoda nyplockade plommon och satt och sög av kärnorna när jag skulle ställa mig upp och samtidigt som jag ställde mig upp så råkade jag av misstag svälja alla tre kärnorna. Inga problem tänkte jag, dom bajsar jag ändå ut inom någon dygn.

Gjorde en sökning på nätet och hittade ett inlägg på FB.

Farligt att svälja plommonkärnor?
https://www.flashback.org/t1353488

Där ett av inläggen är följande:

Förlåt för att jag drar upp detta igen men jag har gjort detta idag med en kärna.
Lite sökande på nätet gav mig att kärnorna kan innehålla CYANID? :O
Dvs nervgift? Sånt som man använde och gasade ihjäl folk med i krig förr?

Det kan väl inte alls vara bra att svälja det eller är det lugnt när det bara handlar om en?

Cyanid är ingen nervgift utan den inhiberar komplex 4 i elektrontransportkedjan som leder till att molekylär syre inte reduceras till vatten. Det som följer är asfyxi, dvs man kvävs till döds.

I ditt fall är det helt lugnt men kärnor innehåller glykosiden amygdalin, även kallad vitamin B17. När man tar för mycket kan amygdalin i reaktion med saltsyra frigöra cyanidjoner som reagerar med vätet i HCl och bildar vätecyanid.
2ueoboi.jpg

Sväljer man kärnor hela kan inte amygdalin frigöras från kärnan. Men biter man på kärnorna innan man sväljer dem så kommer amygdalin kunna reagera med saltsyran i magsäcken, och om man tagit mycket, bilda tillräcklig med vätecyanid som kan vara dödlig för en. Största mängden av vätecyanid kommer tas upp direkt från magsäcken då den är en svag syra. Protonerade joner kan tränga genom membranet i magsäcken och tas upp i blodet i joniserad form (som CN-). CN- har en högre affinitet för hemoglobin än vad syre har, därför kommer den binda till hemoglobinet irreversibelt och transporteras till kroppens vävnader och celler. Inne i cellerna kommer den blockera komplex 4 (som jag skrev ovan).

Du behöver dock inte oroa dig!

Nu vet jag inte om jag vågar gå och lägga mig och sova eller om jag måste ringa 1177?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Flera frukter innehåller cyanid, du behöver inte vara orolig. Försök att inte svälja kärnorna i framtiden bara.


   
SvaraCitera

stolt blond svenska: Nu vet jag inte om jag vågar gå och lägga mig och sova eller om jag måste ringa 1177?

det är inte som att man behöver vara döende för att ringa dem. dock hade de sannolikt antingen viftat bort det eller kopplat dig till giftinfocentralen. de är kunnigare än gemene umare iaf. 

kom nu på att jag brukade knäcka plomonkärnor och äta det som är inuti när jag var liten. smakade nötigt.


   
SvaraCitera