Aviseringar
Rensa alla

hjälp med att sluta svälta sig själv..


Ämnesstartare

för tillfället och under några veckor har jag ätit ca 700-900 kcal om dagen och gått ner ca 4 kilo på ca 3 veckor och har nu läst på om biverkningarna med att svälta sig själv..

jag borde äta ca 1400 kcal om dagen men om jag helt plötsligt går från 700/900 kcal till 1400 kommer jag gå upp i vikt väldigt snabbt right?

så i vilken takt borde jag öka? eller hur borde jag göra?
tips tack! ^^ <3


   
Citera
time
 time

NirvanaGal:

jag borde äta ca 1400 kcal om dagen men om jag helt plötsligt går från 700/900 kcal till 1400 kommer jag gå upp i vikt väldigt snabbt right?

Om man går ner i vikt för fort och försätter sig i svält ställer kroppen om sig så att den går på sparlåga. Det du har gjort i och med svälten är att din kropp kommer suga åt sig allt vad den får, som en svamp, för den har lärt sig att förvänta att det inte kommer tillräckligt med energi för att hålla igång den. Det här kan göra att du går upp i vikt och att det känns som att det går lite för fort, men så fort din kropp har lärt sig att den kan förvänta sig normala portioner kommer det stanna av och du stannar på din normalvikt.

Dock ska det ju tilläggas att 1400 kcal fortfarande är för lite för någon som rör på sig normalt mycket och inte är överviktig.


   
SvaraCitera

Jag har också gått ner i vikt ätit 1 macka per dag och vart deprimerad och suttit inne hela sommaren.

Hoppas på bättre tider dock.


   
SvaraCitera