Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med debatt på skolan!


Ämnesstartare

Går tredje året i gymnasiet och vi ska ha debatt på Samhälle. Jag och en kompis har valt ämnet "Skolplikt" och jag fick ta "för". Någon som har lust att hjälpa mig att komma på saker att säga?[smile]


   
Citera

Har du ens försökt själv? Känns inte så..

Latmask.


   
SvaraCitera

om det inte var plikt skulle jag knappt varit där alls o då skulle det varit bra svårt att komma in på gymnasiet o få nån utbildning alls eller ok jobb för den delen

ganska självklart kanske, men aa det beror ju på vad argumenten mot är, hitta motargument först o ta sen o förklara varför det inte är relevant/stämmer osv


   
SvaraCitera

Säg såhär till din kompis:

"Jaså du vill inte gå i skolan!? Då får du inget jobb och då kommer du att få leva på bidrag. Jag jobbar arslet av mig för mina pengar och när jag måste ge bort en del av det i skatt så vill jag att det ska gå till något viktigt som sjukvård, äldreomsorg och utbildning. Jag vill inte att mina pengar ska gå till dig bara för att var för slö för att utbilda dig din jävla samhällsparasit!"


   
SvaraCitera

Ptja...du är ett perfekt exempel på varför man ska ha skolplikt. Utgå från det, vetja.


   
SvaraCitera

Homer:

Säg såhär till din kompis:"Jaså du vill inte gå i skolan!? Då får du inget jobb och då kommer du att få leva på bidrag. Jag jobbar arslet av mig för mina pengar och när jag måste ge bort en del av det i skatt så vill jag att det ska gå till något viktigt som sjukvård, äldreomsorg och utbildning. Jag vill inte att mina pengar ska gå till dig bara för att var för slö för att utbilda dig din jävla samhällsparasit!"

Haha nej. Säg inte så! [bigsmile][bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera

Lapin:

Haha nej. Säg inte så!

Jo säg så [y]


   
SvaraCitera