Forumet - Hjälp med javascript

Hjälp med javascript

725 0 50
Hej jag har för några dagar sedan börjat jobba lite själv med javascript, lite med enkel grafik och animationer, mm. Så jag tänkte att om jag behöver hjälp med något så kan jag skriva här.
Jag har gjort den här koden:
var g = {x: 200,y: 200}
function update()
{
fill("white");
picture(g.x, g.y, "http://res.freestockphotos.biz/pictures/12/12104-illustration...", 150, 120)
picture(mouse.x, mouse.y, "http://www.arijitbhattacharyya.com/wp-content/uploads/2013/08...", 250, 250)
if (keyboard.w)
(g.y -= 7);
if (keyboard.s)
(g.y += 7);
if (keyboard.a)
(g.x -= 7);
if (keyboard.d)
(g.x += 7);
var gmitt = {x: g.x -= 70, y: g.y -= 90}
var d = distance(gmitt.x, gmitt.y, mouse.x, mouse.y)
if (d < 10)
{
stopUpdate();
showMouse();
alert("Game over!");
}
}
Vad är det som inte funkar? borde inte gmitt vara i mitten av spöket?
Och hur gör man så att det spawnas figurer random, inom ett angett område?
Vad är problemet? Är inte på dator så kan inte testa koden själv. 

För random kan du ju använda math.random(), som ger ett slumpmässigt tal mellan 0 och 1. 

Ska de dyka plats på ett slumpmässigt ställe och/eller vid en slumpmässig tidpunkt?

Om det första kan du ju slumpa fram koordinater med nåt i den här stilen:
function randCoords(min, max){
return math.floor(min + math.random() * (max - min));
}

Om det sistnämnda kan du ha en loop som körs konstant med viss delay, t.ex. borde nåt sånt här ge 10% sannolikhet för spawn varje sekund:

function loop(){
if (math.random() <= 0.1)
{
spawnStuff();
}
}

setInterval('loop', 1000);

Spana också in:


Ruttenfisk: Vad är problemet? Är inte på dator så kan inte testa koden själv. 

För random kan du ju använda math.random(), som ger ett slumpmässigt tal mellan 0 och 1. 

Ska de dyka plats på ett slumpmässigt ställe och/eller vid en slumpmässig tidpunkt?

Om det första kan du ju slumpa fram koordinater med nåt i den här stilen:
function randCoords(min, max){
return math.floor(min + math.random() * (max - min));
}

Om det sistnämnda kan du ha en loop som körs konstant med viss delay, t.ex. borde nåt sånt här ge 10% sannolikhet för spawn varje sekund:

function loop(){
if (math.random() <= 0.1)
{
spawnStuff();
}
}

setInterval('loop', 1000);
Fattar det mesta, men är som sagt väldigt ny och självlärd "programmerare". Måste träna nån månad mer.

Jag hade tänkt slumpmässigt ställe vid slumpmässig tid innom ca 5 sek.
Ruttenfisk:

Om det sistnämnda kan du ha en loop som körs konstant med viss delay, t.ex. borde nåt sånt här ge 10% sannolikhet för spawn varje sekund:

function loop(){
if (math.random() <= 0.1)
{
spawnStuff();
}
}

setInterval('loop', 1000);
Testar det imorn.   Förrästen, en enkel fråga, vad heter musens vänstra knapp? (keyboard.left)?

Så kör jag en;

var d = distance(gmitt, mouse)

if (keyboard.left)
{
when(d < 10)
{
stopUpdate(""vad ska stå här??"")
}
}

Edinburgh:
Hehe ju mer man vet desto mindre vet man. Säg det där igen när du börjar mecka med prototypiska arv och andra spännande konstigheter med språket :)
Ja, men erkänn att tex c++ är mer komplicerat.
Edinburgh: PS semikolon deklarerar slutet på ett statement. JavaScript trycker in dem automatiskt åt en, men man har oftast med dem för läsbarhetens skull.
Ja, ska försöka göra det.

Edinburgh:
Beror lite på vad man gör, men visst. C++ används i de flesta fallen för lite mer komplexa problem. Med det sagt så skrivs ju ca allt i javascript nuförtiden, inklusive 3d-shaders och komplexa backendsystem 
Nja, de flesta spel, framför allt 3d spel är c++ (konsol då) och mobilspel är väl mycket java.
Och javascript till websidor och enkla spel då.

applekakanshaj2:
Jag har en arudino och en raspberry pi (1 som används som liten dator, och 2 som vi inte får ut nån bild ifrån). Vad talar arudinon för språk? Och är python till raspberryn svårt/tar lång tid, att lära sig?
Python är ett bra språk att börja med. Hur lång tid det tar att bygga något beror helt på hur mycket du anstränger dig. :)

Har inte använt arduino själv (även om jag har några kort som ligger och samlar damm i någon låda med komponenter), men ser ut att vara någon egen c-liknande variant som rekommenderas på hemsidan?