Aviseringar
Rensa alla

hjälp med kemi!


Ämnesstartare

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur reaktionsformeln ser ut för saltet som bildas när nitratjon (NO3-) reagerar med Na2+ ?

Jag förstår verkligen inte och uppskattar alla hjälp 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Na[+]+NO3[-]→NaNO3 (till exempel genom NaOH+HNO3→NaNO3+H2O)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndersLkpg:
Na[+]+NO3[-]→NaNO3 (till exempel genom NaOH+HNO3→NaNO3+H2O)

vad hände med 2:an ? 


   
SvaraCitera

AndersLkpg:
Na[+]+NO3[-]→NaNO3 (till exempel genom NaOH+HNO3→NaNO3+H2O)

Tror inte detta stämmer riktigt. Natrium som neutral jon har en plusladdning. I hans formel har den dock +2 i laddning.

För att du ska få ett salt måste det bli en neutral laddning. Om jag förstår rätt så har den negativa jonen du har laddning med -3 och den positiva natriumjonen har en laddning på +2. Har jag förstått dig rätt ? Du måste då balansera ut det så att du får lika många negativa som positiva laddningar på båda sidor

Tror det blir såhär:
Na(+2) + NO(-3) -- > 3 Na(+2) + 2 NO (-3) --> Na3NO2

Detta är förstås om du menade att de hade så många negativa respektive positiva laddning. Annars är det som anders skrev.


   
SvaraCitera

KitAmetam:
vad hände med 2:an ? 

Det som gör det förvirrande är när du skriver Na2+. Menar du att den har en positiv laddning eller två positiva laddninga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Det som gör det förvirrande är när du skriver Na2+. Menar du att den har en positiv laddning eller två positiva laddninga?

jag menar att natrium har två positiva laddningar


   
SvaraCitera

KitAmetam:

jag menar att natrium har två positiva laddningar

Och hur många hade nitratjonen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Och hur många hade nitratjonen?

Jag har för mig att den har en negativ laddning


   
SvaraCitera

KitAmetam:
Jag har för mig att den har en negativ laddning

Okej. Förstår du var det blir otydligt? De ser ut som att nitratjonen har tre laddningar eftersom du skriver natriumets laddning på det där sättet.

Iaf. Då får du balansera ut det. För att salt ska bildas behöver du två av nitratjonerna:

(NO3)- + Na+2 --> 2(NO3)- + Na+2 --> Na(NO3)2

En natirumjonen (2+) Sätter ihop sig med två st (NO3)- för att det ska bli en neutral laddning. Då har ett salt bildats. 


   
SvaraCitera

KitAmetam:

Tennsoldat:

Jag ber så mycket om ursäkt om jag skulle ha misstolkat något, men jag har förutsatt att natriumjoner och nitratjoner är envärda, så därför har jag utelämnat tvåan vid natriumjonens laddning.


   
SvaraCitera

natrium bildar alltid en envärd jon och anderslkpgs formel stämmer alltså perfekt.


   
SvaraCitera

16 trådar. Allt handlar om läxhjälp


   
SvaraCitera

durga:
natrium bildar alltid en envärd jon och anderslkpgs formel stämmer alltså perfekt.

Okej men var fick har att den har två laddningar ifrån? Måste ju stå så i uppgiften.


   
SvaraCitera

Tennsoldat: Okej men var fick har att den har två laddningar ifrån? Måste ju stå så i uppgiften.

ts skriver ju i tråden att hen "har för sig" att en nitratjon har en negativ laddning, trots att det helt säkert stämmer. det rör sig bara om dålig koll eller dåligt minne och jag betvivlar att det står 2+ i uppgiften. natrium har bara en valenselektron att släppa ifrån sig i det yttre skalet och kan därför bara bilda en jon med 1+ i laddning.


   
SvaraCitera

durga:
ts skriver ju i tråden att hen "har för sig" att en nitratjon har en negativ laddning, trots att det helt säkert stämmer. det rör sig bara om dålig koll eller dåligt minne och jag betvivlar att det står 2+ i uppgiften. natrium har bara en valenselektron att släppa ifrån sig i det yttre skalet och kan därför bara bilda en jon med 1+ i laddning.

Okej fast han frågar ju vad som hände med tvåan efter anders formel? Rent teoretiskt om det var 2+ så skulle det se ut som min formel gör, även om ett sådant salt inte är möjligt i verkligheten, då natrium bara kan bilda envärda joner.


   
SvaraCitera