Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med labbrapport!


Ämnesstartare

hej, vet inte om ungdomar.se är rätt forum att skriva en sån här tråd men nu gör jag det ändå och hoppas att det finns någon kunnig i naturkunskap som kan hjälpa mig!

Jag gjorde en labb i måndags som handlade om osmos. Vi skulle använda en dialysslang som vi fyllde med stärkelselösning. Denna skulle vara den sk "cellen" och sedan skulle vi lägga ner slangen i en jodlösning och se hur färgerna ändrades osv. Denna labb gick ut på att påvisa osmos.

Så vad jag har tänkt är att osmos är när ämnena kan åka fritt genom cellmembranet men vad är då aktiv och passiv transport? och vad har detta och göra med diffision. I våra instruktioner står det att vi ska ge en bakrund till vad som händer vid osmos sedan diskutera begreppen aktiv och passiv transport och diffison! Jag har verkligen ingen aning om skillnaden på dessa och hur jag ska göra!

Någon som kan hjälpa mig? 😀


   
Citera

isaflisa:

Så vad jag har tänkt är att osmos är när ämnena kan åka fritt genom cellmembranet men vad är då aktiv och passiv transport?

Det man talar om är osmatisk jämvikt, vilket innebär att vätskan kommer att strömma genom membranet tills lika koncentrationer av vätskan finns på båda "sidor".

Passiv transport: detta sker "automatiskt" och det krävs ingen energiförbränning för detta. I passiv transport så strömmar vätskan från hög till låg koncentration. Naturen brukar alltid sträva efter "jämvikt", och detta gäller även t ex värme. Värme flödar alltid från varmt till kallt.

Aktiv transport: I aktiv transport går transporten från låg koncentration till hög. Detta är inte en lika "automatisk" process, vilket innebär att energi måste tillföras för att detta ska gå. Energin tillförs i form av ATP.

isaflisa:

diffison!

Diffusion*. Man talar om vattnets diffusion (flödet, typ), vilket är just osmos. Vid beskrivningen av i den riktning osmos sker så finns även ett till begrepp, vilket kallas för vattenpotential. Olika koncentrationer har olika laddning, dvs ena sidan har ett plustecken och den andra sidan ett minustecken. Eftersom att naturen strävar efter jämvikt kan man också tänka sig att denna "laddning" ska bli lika på bägge sidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tack då förstår jag!!! men i vår labb skulle osmos ske, men det var bara dialysslangen som skulle bli blå och inte det utanför..Varför skulle det bli så när osmos är när ämenena kan vara både utanför membranet och innanför? :S


   
SvaraCitera

isaflisa:

Varför skulle det bli så när osmos är när ämenena kan vara både utanför membranet och innanför? :S

Är det inte så att ni hade olika lösningar, typ sockerlösning, rent vatten och något annat med vatten i? Eller olika celler, typ lök, jäst och vad man nu brukar ha. Om membranet är semipermeabelt innebär det att inte allt kan släppas igenom. Du kan jämföra det med ett durkslag. Makaroner går bra, men om du har ris så rinner det igenom.

En av lösningingarna som släpptes igenom reagerade väl med dialysslangen och blir (metylen)blått.


   
SvaraCitera