Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med lägenhet från soc


Ämnesstartare

Nu är det såhär. Jag har tidigare jobbat i stockholm och bodde då hos min syster vilket var lungt och skönt. sen flyttade jag hem igen till mina föräldrar men då började det som vanligt igan. pappa går inte att komma överrens med han ska hala tiden dra ner mig och säja nedstättande saker vilket gör mig arg, mycket arg. så jag beter mig säker flera gånger värre. nu har jag blivit arbetslös och situationen har försämrats mycket. han är ett sånt jävla svin, han förnekar juh självklart för mamma att han sagt det eller omformulerar sig så det låter bra. "nej jag sa inte sa jag sa att" så det låter bättre.

Så är nog tyvärr sista utvägen att flytta. jag är 19 år och han har sagt rakt ut att han skall kasta ut mig. Har inget jobb så för inga pengar nånstans. men jag borde juh iaf få lägenhet mat och lite pengar bara precis så jag klarar mig tkr jag. självfallet söker jag jobb men det är väldigt svårt att få tag i just nu. Men nån som vet om det finns nån möjlighet att få lägenhet från soc? blir gatan annars antar jag

nån som vet var jag kan vända mig?


   
Citera
Ämnesstartare

Din syster igen då? Tills du får jobb.


   
SvaraCitera

Ja, soc kan gå in med en hyresgaranti, dock får du skaffa lägenheten själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vega:

Men nån som vet om det finns nån möjlighet att få lägenhet från soc?

Du kan få nån slags grundersättning av Af när du varit inskriven arbetssökande i tre månader, tror jag. Men då måste du gå på kurser och lite sånt där. Hur som helst är det inte mycket och jag tror inte du klarar en hyra + levnadsomkostnader på det, så mycket är det inte. Så isåfall är nog soc ett bättre alternativ, om du inte har nån snäll vän eller släkting du kan bo hos ett tag medan du letar sysselsättning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

söker bidarg från alfakassan nu eftersom jag jobbar ett litet tag. blev nyligen arbetslös. Tyvärr kan jag nog inte bo hos min syster längre av den anledningen att det enkelt bli för trångt för henne och hennes sambo. Vill hellst inte fråga henne detta därför. släkningar är nog bara glömma. mormor har knappt råd att bo i sin lägenhet och är för det mesta inte ens där. morfar vet jag inte ens om han lever alldrig träffat honom vad jag vet. farmor och farfar blir svår dels för min så kallade pappa brukar springa där och för att dom knappt kan tala riktig svenska. läget är skit just nu.

Ritinkin:

Ja, soc kan gå in med en hyresgaranti, dock får du skaffa lägenheten själv.

man får en summa och letar lägenheten själv?


   
SvaraCitera

vega:

man får en summa och letar lägenheten själv?

Du skaffar en lägenhet och soc betalar den. Hyresgarantin är så det blir lättare för dig att skaffa lägenheten om hyresvärden frågar om inkomst etc, då kan du ha intyg från soc att dom betalar den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ritinkin:

Du skaffar en lägenhet och soc betalar den. Hyresgarantin är så det blir lättare för dig att skaffa lägenheten om hyresvärden frågar om inkomst etc, då kan du ha intyg från soc att dom betalar den.

okej. låter för bra för att vara sant.

ingen annan som råkat ut för att blivit utslängd eller liknande?


   
SvaraCitera

vega:

okej. låter för bra för att vara sant.

ingen annan som råkat ut för att blivit utslängd eller liknande?

Förklarar du din situation för soc så är det inte alls omöjligt, det var så jag fick min lägenhet, jag hade ingenstans att bo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ritinkin:

Förklarar du din situation för soc så är det inte alls omöjligt, det var så jag fick min lägenhet, jag hade ingenstans att bo.

okej. men det måste juh finnas nått typ maxbelopp vad lägenheten kostar eller nått. jag menar det är väll bara glömma att bo i sthlm. spelar visserligen inte så stor roll för klarar inte av att bråka hela tiden med honom.

Fick u ditt på kort varsel eller?


   
SvaraCitera

vega:

okej. men det måste juh finnas nått typ maxbelopp vad lägenheten kostar eller nått. jag menar det är väll bara glömma att bo i sthlm. spelar visserligen inte så stor roll för klarar inte av att bråka hela tiden med honom.

Fick u ditt på kort varsel eller?

Jo alltså, du kan ju inte springa och skaffa dig en trea på kungsholmen. Men jag vet ju iofs inte hur socialen i stockholm fungerar, men ja, en billig etta ska väl inte vara några problem. Det enda sättet är väl helt enkelt att gå till soc och se vad dom säger om det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ritinkin:

Jo alltså, du kan ju inte springa och skaffa dig en trea på kungsholmen. Men jag vet ju iofs inte hur socialen i stockholm fungerar, men ja, en billig etta ska väl inte vara några problem. Det enda sättet är väl helt enkelt att gå till soc och se vad dom säger om det hela.

jo absolut måste jag gå dit. fasst ville höra lite personliga erfarenheter, tackar så mycket hittils för dom jag fått samt alla tips. liksom det kan juh inte vara meningen att jag ska bo på gatan nu


   
SvaraCitera

vega:

jo absolut måste jag gå dit. fasst ville höra lite personliga erfarenheter, tackar så mycket hittils för dom jag fått samt alla tips. liksom det kan juh inte vara meningen att jag ska bo på gatan nu

Nej, du bor i sverige, det är i princip omöjligt att bli hemlös, socialen är i princip tvungna att hjälpa dig, det är din rättighet. Ta kontakt med dom så fort som möjligt. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vissa hyresvärdar accepterar inte hyresgäster som inhyses av soc dock.
står man i bostadskö står det ofta som krav från värden, iaf hos sthlms hem att man måste ha jobb.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Vissa hyresvärdar accepterar inte hyresgäster som inhyses av soc dock.
står man i bostadskö står det ofta som krav från värden, iaf hos sthlms hem att man måste ha jobb.

mjo det kan jag tänka mig för att bli av med diverse tattare och dräggel.

hur är det om jag skulle ha dyra ägodelar. måste dom säljas för att jag ska kunna få en lägenhet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vega:

hur är det om jag skulle ha dyra ägodelar. måste dom säljas för att jag ska kunna få en lägenhet?

nej, det spelar ingen roll för sånna hyresvärdar.,de vill ha en garanti på att du kan betala hyran varje månad,endast
ett jobb garanterar att du kan det


   
SvaraCitera