Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med layout!


Kitten
Ämnesstartare

Jag håller på och försöker göra om en bloggdesign, och det funkar för det mesta trots att jag knappt kan något om HTML. Men nu har jag tyvärr stött på ett problem. Bloggen ser inte alls likadan ut i IE som i Firefox; texten i kolumnen där jag har saker som bloggarkiv, kategorier o.s.v. blir mycket smalare i den förstnämnda än vad jag vill att den ska vara. Jag har försökt att ändra på lite allt möjligt som har med den kolumnen att göra, men det blir ingen skillnad i IE. Åtminstone ingen synlig sådan, haha. Såhär ser den viktigaste delen av koden ut:

.secondary {
font: 1em/1.5em 'Lucida Grande', Verdana, Arial, Sans-Serif;
padding: 10px 0;
margin: 0 0 20px 78%;
width: 29%;
color: #006699;
position: right;
/* The following are IE Fixes */
/*_padding: 10px 0 10px;
_margin-left: 0%;
_margin-right: -8%;
_width: 29%;*/ /* IE hack */
}

/* For the flexible-width setting. */
body.flex #primary { width: 65% }
.flex .secondary { width: 25% }

Jag har lekt runt lite med allt som rör IE för att se om det blev någon skillnad överhuvudtaget, så det kan möjligen se lite märkligt ut där. Men vad är det som är felet och hur bör jag göra för att få hemsidan att se likadan ut i IE som i Firefox? Finns det någon här som kan sådant där? Är tacksam för all hjälp!


   
Citera

Du kan ju börja med att ta bort bortkommenteringen för IE-fixarna ;d

.secondary {
font: 1em/1.5em 'Lucida Grande', Verdana, Arial, Sans-Serif;
padding: 10px 0;
margin: 0 0 20px 78%;
width: 29%;
color: #006699;
position: right;
/* The following are IE Fixes */
/*_padding: 10px 0 10px;
_margin-left: 0%;
_margin-right: -8%;
_width: 29%;*/ /* IE hack */
}

Det markerat med fetstil skall bort.


   
SvaraCitera
Kitten
Ämnesstartare

Buddah:

Du kan ju börja med att ta bort bortkommenteringen för IE-fixarna ;d

Var som sagt inte jag som gjorde grundmallen, så hade inte ens någon aning om att det där var bortkommenteringar. [crazy] Men jag tog bort dem i alla fall. Vad bör jag göra härnäst? [smile]

EDIT: Ändrade på lite saker igen nu efter att jag tagit bort bortkommenteringarna, och nu ser allt ut som jag vill. Tack så mycket! [bigsmile]


   
SvaraCitera

Om du inte redan har gjort det, lägg till detta allra längst upp i HTML dokumentet;

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" " http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Eftersom att IE är så inkompetent så måste den ha något som förklarar hur bla. CSS boxmodellen ska se ut. Det borde fungera i IE också (med den första koden) efter du lagt till den HTML-taggen


   
SvaraCitera
Kitten
Ämnesstartare

Ahlin:

Om du inte redan har gjort det, lägg till detta allra längst upp i HTML dokumentet;

Jag försökte lägga till det där förut, men det var något som inte fungerade. Fast klart jag kan försöka igen! [smile]

EDIT: Det gick inte nu heller. Blogger sa följande: "Din mall kunde inte tolkas eftersom den inte är giltig. Kontrollera att alla XML-element har avslutats ordentligt.
XML-felmeddelande: The processing instruction target matching "[xX][mM][lL]" is not allowed."


   
SvaraCitera

Kitten:

Jag försökte lägga till det där förut, men det var något som inte fungerade. Fast klart jag kan försöka igen!

Det där skall inte läggas till i mallen gissar jag på. Tror Blogger har det i index-filen.


   
SvaraCitera
Kitten
Ämnesstartare

Har ett till problem nu. Jag vill ha bloggen på svenska och det har fungerat att ändra på en del som har stått på engelska, till exempel "archive" och "categories". Men nu är det så att jag också vill ändra på "subscribe to" som finns i slutet av bloggen, och "post a comment" som finns under varje inlägg man har klickat in sig på. Har försökt göra det i XML-filen, men det fungerar inte. Så, för att visa vad jag har gjort i XML-filen har jag ändrat det markerat i fetstil till "kommentera" i följande segment:

<a expr:href='data:post.addCommentUrl' expr:onclick='data:post.addCommentOnclick'>Post a Comment</a>

Samma sak har jag provat att göra med "subscribe to", fast då gäller det givetvis ett annat segment som jag har ändrat på. Jag har provat att göra det var för sig också, så jag vet att det inte fungerar att ändra varken eller. Anledningen till att det inte fungerar är för att Blogger inte verkar vilja godta XML-filen. När jag överför den får jag bara följande meddelande: "Din mall kunde inte tolkas eftersom den inte är giltig. Kontrollera att alla XML-element har avslutats ordentligt.
XML-felmeddelande: Content is not allowed in prolog."

Någon som vet vad jag borde göra?


   
SvaraCitera

Hade ingen lust att skapa ny tråd om ett litet problem, så skriver här och hoppas någon kan hjälpa mig.

Sitter och pillar lite med en bloggdesign och som alltid är det någonting som inte vill fungera. Wrappern som ska ligga bakom header, side och content ligger enbart under headern. Jag lyckas inte få den att gå hela vägen ner bakom allting.

Någon som har en idé om vad felet kan vara?

http://somensvala.blogg.se

Och ja, jag vet att headern är galet stor.


   
SvaraCitera

Svara dååå, någon [cry]


   
SvaraCitera
Åtta

lisamiranda:

Svara dååå, någon

När du floatar något så tar du ut dem ur det normala dokumentflödet. Då kommer givetvis inte föräldraelementet att expandera. Lösningen är att antingen inte använda float, eller att använda det som brukar kallas för clearfix.


   
SvaraCitera

Åtta:

När du floatar något så tar du ut dem ur det normala dokumentflödet. Då kommer givetvis inte föräldraelementet att expandera. Lösningen är att antingen inte använda float, eller att använda det som brukar kallas för clearfix.

Hajar inte riktigt det där med float, men clearfix hjälpte. Tack för hjälpen! [y]


   
SvaraCitera

lisamiranda:

Och ja, jag vet att headern är galet stor.

det är den. stora headers är ondska, folk vill fan inte se headern det första de gör vid varje sidbyte. kul att behöva scrolla för att få fram innehållet, liksom.


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

det är den. stora headers är ondska, folk vill fan inte se headern det första de gör vid varje sidbyte. kul att behöva scrolla för att få fram innehållet, liksom.

Den är inte permanent, lovar! [wink]


   
SvaraCitera
Åtta

lisamiranda:

Hajar inte riktigt det där med float, men clearfix hjälpte. Tack för hjälpen!

http://www.alistapart.com/articles/css-floats-101/


   
SvaraCitera