Forumet - Hjälp med matte 4

Hjälp med matte 4

607 0 13
Kaayi:

Det är 2sin(3x) dividerat med 3 och sen - x efteråt

Okidok!

Först och främst behöver du tänka på att D(f(x)+g(x)) = D(f(x))+D(g(x)). Alltså behöver du ta derivatan av 2sin(3x)/3 och addera derivatan för -x (som är -1).

Sen kan du tänka på att derivatan av D(C*f(x)) = C*D(f), där C är en konstant (2/3 i det här fallet).

Nu behöver du bara använda kedjeregeln (eller kädjerägeln som alla mattelärare säger). Alltså D(f(g(x)) = f'(g(x))*g'(x).

f(x) i det här fallet är sin(x), så f'(x) är cos(x) (haha kosex) och g(x) är 3x så där är g'(x)=3.

så, det här borde vara rätt. jag har räknat väldigt lite matte de senaste fem åren eller så och kan inte komma ihåg senast jag behövde derivera något, men det borde vara rätt.

Spana också in:

Kaayi:

where did this come from??

Den kommer från att D(f(x)+g(x)) = D(f(x))+D(g(x)). Funktionen du ska derivera kan betraktas som summan av två funktioner, 2sin(3x)/3 och -x. När du ska derivera funktionen så deriverar du funktionerna var för sig och adderar summan. Derivatan av -x är -1, eftersom D(C*x) är C, där C i det här fallet är +1.
iddqd:

Den kommer från att D(f(x)+g(x)) = D(f(x))+D(g(x)). Funktionen du ska derivera kan betraktas som summan av två funktioner, 2sin(3x)/3 och -x. När du ska derivera funktionen så deriverar du funktionerna var för sig och adderar summan. Derivatan av -x är -1, eftersom D(C*x) är C, där C i det här fallet är +1.

trodde 3x var min inre funktion?