Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med moppeköp!


Ämnesstartare

Getrekt:

Vill du ha bättre effekt och ett vassare högre ljud så välj 2-takt.
vill du ha en bensinsnål moped som har ett lite mer mullrande ljud så välj 4-takt.

tkr att du ska googla runt lite på 4-takt och 3
2-takt så kanske du kan bestämma dig bättre.Blink

Det ska jag! Tack så mycket för hjälpen!


   
SvaraCitera

Lunkebo:

Tack för förklaringen! Finns alltså argument både för 4-taktaren och 2-taktaren.. Svårt val. Spelar säkert egentligen ingen större roll vad jag väljer men får ändå lite beslutsångest 😛

Kör 4-takt. Miljövänligare och billigare. 

Vore jag du skulle jag köpa Peugot:en. Dock så tycker jag att pengen ska få avgöra. Vilken är billigast/snålast? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Kör 4-takt. Miljövänligare och billigare. 

Vore jag du skulle jag köpa Peugot:en. Dock så tycker jag att pengen ska få avgöra. Vilken är billigast/snålast? 

Beror på lite hur man ser det.. Inköpsmässigt sparar du knappt 2000 på Peugeot:en, men den "faktiska" kostnaden (om man räknar med bränslepris och vad man får tillbaka i andrahandsvärde) är väldigt jämn, skiljer mellan 3 och 500 beroende på hur länge man har den innan man beslutar att sälja den vidare. 

Hondan har 4-taktsmotor, något Peugeoten inte har. Ett annat problem jag kommit på med Peugeoten är att det kommer en Speedfight 4 om max ett halvår, vilket troligen kan dra ner andrahandsvärdet rätt rejält..

På Hondan har du dessutom garanti som följer med mopeden, vilket gör att om du säljer den om säg 3 år så kan du sälja den med 2 års garanti. Men i inköp är som sagt Peugeoten lite billigare.

Svårt val då båda har både fördelar och nackdelar, men eftersom jag inte tänkt trimma och sånt och Hondan verkar ha bättre motor och dylikt så lutar det nog trots allt mot en sådan. Tror dock att båda är väldigt bra moppar och att detta egentligen är ett rätt onödigt problem, både Peugeoten och Hondan är säkert bra.

Tack för svaret!


   
SvaraCitera

Lunkebo:

Beror på lite hur man ser det.. Inköpsmässigt sparar du knappt 2000 på Peugeot:en, men den "faktiska" kostnaden (om man räknar med bränslepris och vad man får tillbaka i andrahandsvärde) är väldigt jämn, skiljer mellan 3 och 500 beroende på hur länge man har den innan man beslutar att sälja den vidare. 

Hondan har 4-taktsmotor, något Peugeoten inte har. Ett annat problem jag kommit på med Peugeoten är att det kommer en Speedfight 4 om max ett halvår, vilket troligen kan dra ner andrahandsvärdet rätt rejält..

På Hondan har du dessutom garanti som följer med mopeden, vilket gör att om du säljer den om säg 3 år så kan du sälja den med 2 års garanti. Men i inköp är som sagt Peugeoten lite billigare.

Svårt val då båda har både fördelar och nackdelar, men eftersom jag inte tänkt trimma och sånt och Hondan verkar ha bättre motor och dylikt så lutar det nog trots allt mot en sådan. Tror dock att båda är väldigt bra moppar och att detta egentligen är ett rätt onödigt problem, både Peugeoten och Hondan är säkert bra.

Tack för svaret!

Trodde inte att Peugot:en skulle ha två-taktsmotor :o. 
Kör på Hondan du!. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Trodde inte att Peugot:en skulle ha två-taktsmotor :o. 
Kör på Hondan du!. 

Nej det förvånade faktiskt mig med. Ännu mer förvånade att även nästa version av Peugeoten, det vill säga Speedfight 4, har samma motor.. 😛


   
SvaraCitera

Lunkebo:

Nej det förvånade faktiskt mig med. Ännu mer förvånade att även nästa version av Peugeoten, det vill säga Speedfight 4, har samma motor.. 😛

Vad är det som skiljer denna och den nya då? En ny plastdetalj eller? xD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Vad är det som skiljer denna och den nya då? En ny plastdetalj eller? xD

Hahah, det verkar vara typ designen och att man kan fästa mobilen på styret *wooooooow*


   
SvaraCitera

Lunkebo:

Hahah, det verkar vara typ designen och att man kan fästa mobilen på styret *wooooooow*

Hur mycket kommer den finessen kosta då? Som man kan köpa på Clas Ohlsons för typ 300 kr xD


   
SvaraCitera
Cobrak

Vad sägs om en sådan?
pink_vespa_lx_sized.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Hur mycket kommer den finessen kosta då? Som man kan köpa på Clas Ohlsons för typ 300 kr xD

Jadu.. Priset på förra lär väl gå ner med 5000, så något sånt typ hahah


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:
Vad sägs om en sådan?
pink_vespa_lx_sized.jpg

Haha, inte riktigt min stil men varför inte Galen


   
SvaraCitera
Cobrak

Lunkebo:

Haha, inte riktigt min stil men varför inte Galen

Eller så fixar vi ihop lite peeps med vespor eller moppar i olika färger och brakar sönder som fan på pridefestivaler

c8356ede2ec972ff42be6d8610aa3314.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:

Eller så fixar vi ihop lite peeps med vespor eller moppar i olika färger och brakar sönder som fan på pridefestivaler.
c8356ede2ec972ff42be6d8610aa3314.jpg

Tumme uppTumme upp


   
SvaraCitera

Jag körde mycket på brorsans moped innan jag fick körkort för bil och skulle tippa på att Honda NSC50R Repsol och Peugeot Speedfight 3 Darkside Orange är ganske så jämställda. Håll dig bara BORTA från KINAMOPPAR! En högsta varningsflagg för allt som kommer från Kina i mopedväg.


   
SvaraCitera

S3ON:
töntar som åker vespor

Rullar ögonenVisa ord från någon som inte är en tönt


   
SvaraCitera