Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med Photoshop


Ämnesstartare

Jag har precis köpt ny kamera så nu vill jag lära mig använda mitt photoshop.

Är den nån som kan förklara hur man gör en del av bilden svartvit och den andra delen håller sin ursprungliga färg?
Alltså om man har en röd ros med en grön bakrund, så vill man ha bara rosen i färg och de andra svartvitt.


   
Citera
Ämnesetiketter

http://www.tutorials-photoshop.com/photo-editing/black-white-color-face/index.ph...

Dock blir det sjukt fult om man använder Desaturate som de gör.
Om du har CS: gör så att det blir svart vitt (Tror det finns ngn knapp ngnstans)
Har du ngt annat: Gör ett Gradient Map lager.

[smile]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Arbeta i flera lager. Nyckeln till allt i Photoshop, typ.

I exemplet borde du göra ett nytt lager, sudda ut de delar du inte vill ha svartvita och sedan använda Hue/Saturation för att dra ner färgstyrkan tills den är nästan svartvit (vilket brukar se betydligt bättre ut än helt svartvitt).


   
SvaraCitera

Det finns en psguide till grundläggande saker.
http://www.moderskeppet.se/photoshop/


   
SvaraCitera

Vad är felet med att testa sig fram nu då? VA?


   
SvaraCitera

använd layer mask


   
SvaraCitera

Lager, lager, lager!
Du duplicerar originallagret, gör det nya lagret svartvitt och målar sedan bort det du vill ha i färg (alternativt så inverterar du alltihopa och målar dit det svartvita i stället) i en lagermask.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Markera det som du vill ska vara svart-vitt ( om det är svårt kan du bara markera det som ska vara i färg och sedan invertera onrådet, Ctrl + I ) sen klickar du Ctrl + U för att få fram en sorts "färgväljare", där kan du justera färgerna, mättnaden och kontrasten. Dra "mättnad" ner till noll för att få 100€ svart-vitt. [bigsmile]

Hoppas det hjälpte, annars är du välkommen att fråga igen, [wink] [bigsmile]


   
SvaraCitera

En svart-till-vit gradient map som du låter täcka enbart halva bilden lär vara bäst, men jag orkar fan inte förklara i mer detalj hur man gör.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera