Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med "kod" till router?


Ämnesstartare

U.S.Robotics
Wireless MAXg Router
USR Model 5461A

Så står det på min router. Och så här ligger det till:

Jag har en stationär dator, och två bärbara datorer här hemma. Den ena bärbara datorn samt den stationära är anslutna trådlöst till min router. Och nu vill jag ansluta min tredje dator till den, utan kabeln som jag använt sen i somras.

Frågan har förmodligen tagits upp flera gånger men jag skulle behöva hjälp steg för steg från någon datorkunnig, eftersom att de saker jag läst om inte funkat för mig.

Så jag vill alltså ansluta trådlöst med min bärbara PC till min router men behöver ett lösenord. Vi har inte valt något själva, så det är väl det som kom med automatiskt från början. Jag hittar ingen CD och ingen manual, så jag undrar hur man hittar lösenordet eller koden som jag behöver för att ansluta till routern?

Fråga mig inte hur de andra två datorerna lyckades ansluta, vi hade en riktig datanörd här som lyckades på något sätt. Jag är ingen riktig datanörd och behöver därför hjälp. =)


   
Citera

pinne:

Wireless MAXg Router
USR Model 5461A

Skrev precis det i google och hittade manualen som absolut första resultat, have fun.

http://www.usr.com/support/5461a/5461a-ug/index.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Skrev precis det i google och hittade manualen som absolut första resultat, have fun.

Men.. men... men jag har ju googlat hur länge som helst.
Hittade en manual där man behövde CD:n (som jag inte har),
och den där förstår jag inte riktigt.. fan vad dum jag känner mig.
Du kan inte... tolka lite åt mig? [blush]
Alltså ska jag klicka någonstans? (Nu låter jag smart va..)
För på själva den sidan står ju inget jag kan använda..
Eller så har jag missat något. Damnit..


   
SvaraCitera

pinne:

Du kan inte... tolka lite åt mig? [blush]

Du ska alltså logga in i routern, det gör du via din webläsare, till exempel internet exploirer eller firefox.

Du skriver 192.168.2.1 uppe i adressfältet, där du vanligtvis skriver hemside-adresser, efter det trycker du enter så kommer du till routerns konfiguration.

Härifrån kan du som jag förstår följa en guide, prova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo, alltså, det har jag ju testat faktiskt.
Men hela grejen är ju att jag behöver ha tag i lösenordet,
jag kommer ju inte längre än till att trycka enter,
för jag har inte "authorization" att få komma in på sidan.
What's up with that?


   
SvaraCitera
Tyrael

pinne:

What's up with that?

Du behöver lösenordet. Defaultlösenordet (det som används när du köpt routern) kommer i manualen, annars kan admin ha bytt, fråga den som står över hemmet t.ex, eller kanske den som installerade routern?


   
SvaraCitera

pinne:

What's up with that?

Ja som sagt, du behöver ett lösen, som någon uppenbarligen har bestämmt. Det finns annars en reset-knapp på routern som kan återställa den helt, men då förlorar du dina aktuella inställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är ju därför jag skapade tråden, för jag behöver någon som berättar för hur jag hittar vart lösenordet är skrivet. Det måste ju finnas någonstans i antingen routern eller datorerna..?
Jag kan inte återställa den heller för det ena är en jobbdator som behöver ha de inställningarna. Vad frustrerande! Jag möblerade nyss om mitt rum så att jag kan ha datorn med sladden i här inne.. Ohwell. Tack för att du försökte hjälpa mig i alla fall! =)


   
SvaraCitera

pinne:

Ja, det är ju därför jag skapade tråden, för jag behöver någon som berättar för hur jag hittar vart lösenordet är skrivet. Det måste ju finnas någonstans i antingen routern eller datorerna..?

Om du använt routern förr så har ett lösenord nog valts av den som installerade den.

Första gången du loggar in ska det nämligen inte finns något lösenord utan en guide ska starta, vi kan omöjligen veta vad du/din installatör har valt för lösen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag frågade och hon som installerade den svarade att hon inte hade valt något lösenord utan att det var automatiskt det som kom med routern. Jag har också läst att det inte ska finnas något från början, men enligt henne gjorde de det. Aja, konstigt. Får lösa det på annat sätt.


   
SvaraCitera
Tyrael

pinne:

Jag frågade och hon som installerade den svarade att hon inte hade valt något lösenord utan att det var automatiskt det som kom med routern. Jag har också läst att det inte ska finnas något från början, men enligt henne gjorde de det. Aja, konstigt. Får lösa det på annat sätt.

Om du ens brytt dig om att kolla länkar folk gett dig så hade du lärt dig ett och annat:

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag har brytt mig, och ja, jag har kollat alla länkar. =)


   
SvaraCitera

pinne:

Ja, jag har brytt mig, och ja, jag har kollat alla länkar. =)

I vilket fall kan vi inte hjälpa dig eftersom att vi inte kan veta vilket lösenord din vän har valt.

Du har två val, antingen återställer du den, vilket kanske inte är att rekommendera eftersom att du antagligen inte vet hur man löser eventuella problem som uppstår.

Eller så tar du hjälp av någon kunnig i din närhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag har förstått det. Därför jag tackade och skrev att jag får lösa det på annat sätt. Om inte någon annan trevlig person råkar veta.


   
SvaraCitera

Kan du logga in i routern eller vad man säger? Dvs när du skriver 192.268.0.1 i webbläsaren, kan du logga in där? Annars brukar default vara admin som nick och lösenordsfältet tomt. Väl inne i routern kan du ändra lösenordet som krävs för att ansluta till nätverket.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

192.168.2.1

är van vid dlink. Fast där är det 192.168.0.1 och inte som jag skrev. JAG SUGER <3


   
SvaraCitera