Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med Soc,


Ämnesstartare

Kille på 20 år här har undrar om man skulle kunna få hjälp med att få bostad av soc, jag förlorade nämligen min mamma i cancer i oktober förra året och sedan dess har bara allt gått åt helvete, mammas man (inte min pappa) kastade ut mig för vi inte kunde komma överens vi bråkade och nu har han brutit kontakten med alla mina syskon.

Jag är för tillfället inneboende hos min kusin han bor själv i en etta, och nu bor jag här också. det går knappt att gå i lägenheten han städar aldrig och när jag väl har städat så blir det liksom stökigt på en vecka igen och jag mår fysiskt dåligt och får ingen riktigt mat.

Jag har egna möbler och sådan och som jag fått för andra nära vänenr till mamma inte behövde sakerna plus att mammas närmaste kompis flyttade ihop med sin kille.

jag har varit i kontakt med soc och dom har sakt att alla dom pengarna jag fick av mamma's död räknas som en inkomst och att dom inte kan hjälpa mig för att jag har (hade dom gjort slut på dom) och att dom drar 400 från dom pengarna (låtsas pengar) innan jag kan ha hjälp från dom igen har fortfarande 30000 kvar att "betala" tillbaka inom dom kan hjälpa mig, det måste ju finnas något jag kan göra för jag mår bara sämre och sämre hela tiden min flickvän har nu slutat komma för att hon inte klarar av att vara här över helgen pga utav att lägenheten är så liten.

Någon annan som detta har hänt för dom hör gärna av er,
[smile]


   
Citera
Åtta

Du kan väl börja plugga? Då får du ju studielån som du kan leva på.

Kotchitotchi:

jag har varit i kontakt med soc och dom har sakt att alla dom pengarna jag fick av mamma's död räknas som en inkomst och att dom inte kan hjälpa mig för att jag har (hade dom gjort slut på dom) och att dom drar 400 från dom pengarna (låtsas pengar) innan jag kan ha hjälp från dom igen har fortfarande 30000 kvar att "betala" tillbaka inom dom kan hjälpa mig

Nu förstår jag inte riktigt. Du fick alltså pengar från hennes livförsäkring. Dessa pengar spenderade du på...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag spenderade det på att betala tillbaka lån som hon hade och använde lite till mig själv och sedan lite till ett körkort som jag nu har skaffat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilka pengar är det du ska betala tillbaka?

För övrigt är det väldigt svårt att få pengar av soc. De är väldigt krångliga i allmänhet, (min erfarenhet och andras jag har pratat med)

Åtta:

Du kan väl börja plugga? Då får du ju studielån som du kan leva på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

Vilka pengar är det du ska betala tillbaka?

För övrigt är det väldigt svårt att få pengar av soc. De är väldigt krångliga i allmänhet, (min erfarenhet och andras jag har pratat med)

ja men som sakt min mamam dog i cancer, blev utslängd bor hos min kusin i en etta och mår skit dåligt dåligt att sova och sådan't räcker inte det.

alltså jag fick pengar från mammas livförsäkring soc tycker att dom pengarna skulle räcka i flera månader vilket dom inte gjorde så dom tycker jag borde ha kvar pengar från dom pengarna vilket jag inte har så dom drar av typ "låtsas pengar" innan jag kan få riktiga pengar från dom.

så himla svårt att förklara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du ringer upp ditt lokala sockontor och pratar med dem.
Men är du mentalt och fysisk frisk så ska du plugga eller jobba i första hand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du har sparade pengar ses det som en inkomst och du kommer få lov att göra av med dessa innan du börjar få pengar av soc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kotchitotchi:

alltså jag fick pengar från mammas livförsäkring soc tycker att dom pengarna skulle räcka i flera månader vilket dom inte gjorde så dom tycker jag borde ha kvar pengar från dom pengarna vilket jag inte har så dom drar av typ "låtsas pengar" innan jag kan få riktiga pengar från dom.

Du har alltså inga pengar kvar? Vill dem att du ska hamna på gatan hellre bara för att du gjorde av med mer än deras norm (hyra + ca. 3000-4000 i månaden)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

c.

Var har du varit, borta i flera år typ! [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Du har alltså inga pengar kvar? Vill dem att du ska hamna på gatan hellre bara för att du gjorde av med mer än deras norm (hyra + ca. 3000-4000 i månaden)?

allt jag får just nu är ungefär 2900 från AF sedan får jag inget mer. har ina pengar sparade, bor som sakt gratis os min kusin men "betalar" hälften av hyran så det från soc skall försvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kablash__:

Var har du varit, borta i flera år typ! [surprised]

Nähäää? Gamla polare har varit i sthlm i helgen så har umgåtts med dem och sovit mest [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kotchitotchi:

allt jag får just nu är ungefär 2900 från AF sedan får jag inget mer. har ina pengar sparade, bor som sakt gratis os min kusin men "betalar" hälften av hyran så det från soc skall försvinna.

Men soc anser att du inte skall få några pengar för att du gjort av med mer än vad du borde från de sparade pengarna?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det är till och med soc som säger att jag måste ingå i någons sätt inkomst sak och då skickade dom mig till AF


   
SvaraCitera