Aviseringar
Rensa alla

Hjälp med spel i Java


Åtta

shazbot:

Varför så?

Därför att Java gör mig ledsen i själen.

shazbot:

Själv tycker jag Java är ett ypperligt val för just 2d spel!

Har du provat något annat? [cute]


   
SvaraCitera

shazbot:

Själv tycker jag Java är ett ypperligt val för just 2d spel!

Instämmer med Åtta; har du prövat någonting annat? Den vanligaste anledningen till att folk "gillar" C++ eller Java är att det är de enda de egentligen kan.

ankzor:

.

Så vitt jag kan se lägger du aldrig till ditt Bulletobjekt i tetrispanelen. Faktum är att du bara skapar ett Bulletobjekt utan att göra någonting alls med det; släng in en this.add(new Bullet(direction, xx, yy)); istället för new Bullet(direction, xx, yy); så kommer du att se den.

Jag skulle dock skrota hela koden och börja om från början. T ex måste du hålla koll på alla kulor så du kan göra dig av med dem när du träffar något eller de försvinner från brädet, varför är TetrisPanel.direction en String, och varför i hela fridens namn representerar du dina tanks som en drös medlemsvariabler istället för som separata objekt?! Ta dig tid till att tänka igenom din design innan du sätter dig och börjar koda, så kommer du att få betydligt bättre resultat, och får man bättre resultat blir det dessutom roligare.

Lär de inte ut grundläggande objektorienterad design vid KTH?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

skrota hela koden

jo det var ungefär det jag kom fram till, det var dock mest ett litet experiment från min sida, då vi nästan ej hållit på alls med grafiskt. tack för hjälpen iaf.

Gentlernen:

Lär de inte ut grundläggande objektorienterad design vid KTH?

Missade antagligen den föreläsning 😉

Gentlernen:

this.add(new Bullet(direction, xx, yy));

Det fungerade delvis, nu kör den paintComonent i Bullet iaf, vilket den är gjorde tidigare. dock syns den fortfarande ej


   
SvaraCitera