Aviseringar
Rensa alla

hjälp med svenskan :/


Ämnesstartare

okej um, har suttit i flera (!) timmar med den här uppgiften, utan att komma någonstans. har deadline snart, så drf frågar jag er om hjälp!

vad tror ni ?
Varför spelar ondskan en stor roll i litteraturen samt filmer?

oerhört tacksam för svar![bigcheers][bigcheers]


   
Citera

för att den e elack


   
SvaraCitera

För att man i en berättelse vill ta parti och då står det mellan det onda och det goda. Eller nått....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roll on:

för att den e elack

hah skriver jag så lär jag få ig i sv A

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tula:

För att man i en berättelse vill ta parti och då står det mellan det onda och det goda. Eller nått....

har typ funderat på det också tack!


   
SvaraCitera

afg1:

Varför spelar ondskan en stor roll i litteraturen samt filmer?

människan är en ond människan och intresserar sig av det som speglar sanningen! det är väl det att det lockar...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

headswithroll:

människan är ond och intresserar sig av det som speglar sanningen! det är väl det att det lockar...

*rättade till stavfel*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

headswithroll:

människan är en ond människan och intresserar sig av det som speglar sanningen! det är väl det att det lockar...

håller inte med! människor föds goda och sedan formas dem


   
SvaraCitera

afg1:

håller inte med! människor föds goda och sedan formas dem

Hur kommer det sig att barn bråkar så fort dom kan röra sig så att dom kan bråka? Hur kommer det sig att alla barn lär sig säga vill ha väldigt fort? Tycker det tyder på inneboende ondska och egoism.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Tycker det tyder på inneboende ondska och egoism.

eller en återspegling av en egoistisk kultur. barn lär sig genom att härma roller i samhället utan att sätta sig själva i relation till det hela, typ: jag är magnus uggla på disco i medeltiden. om det enda man då ser är egoism så... ja. sen när man blir äldre har man testat andra roller tillräckligt mycket för att ha en kunskapsbank att testa sig själv plus sin omgivning emot.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Hur kommer det sig att barn bråkar så fort dom kan röra sig så att dom kan bråka? Hur kommer det sig att alla barn lär sig säga vill ha väldigt fort? Tycker det tyder på inneboende ondska och egoism.

Håller fullkomligt med.


   
SvaraCitera