Aviseringar
Rensa alla

hjälp med tampong.


Ämnesstartare

Jag har haft mens i flera år nu och har provat tampong en gång för länge sen när jag först fick min mens. Jag fick in den rätt och allt men jag kunde inte få ut den, det gjorde så ont att dra i den och det var som om någonting var i vägen. Jag såg inte hela tampongen där nere. En "hinna" var i vägen. Jag fick inte ut den själv och fick åka till en gynekolog som fick dra ut den. Det gjorde så in i helvetes ont!!

Sen dess har jag inte vågat prova tampong igen även fast jag har haft mens när jag har varit utomlands och så. Jag har löst det på annat sätt. Nu vill jag börja använda tampong men jag är rädd att samma sak ska hända igen. När jag provar lite smått att ta in en tampong så gör det ont och jag har ont efter åt också. Jag vet inte exakt vart den ska in. Jag ser inte. [tard]

Vet inte vad jag ska göra. Känner mig så utanför. [blush]


   
Citera
Ämnesetiketter

snelhest:

Jag såg inte hela tampongen där nere. En "hinna" var i vägen. Jag fick inte ut den själv och fick åka till en gynekolog som fick dra ut den. Det gjorde så in i helvetes ont!!

[chocked]


   
SvaraCitera

snelhest:

Jag vet inte exakt vart den ska in. Jag ser inte. [tard]

Alltså. Så många ställen finns det ju inte att stoppa den på?
Vad använder du för storlek? Blöder du mycket? Hur länge låter du den sitte inne?
Du kanske ska prova en mindre storlek i början. Om du inte blöder mycket så behöver du kanske inte ens använda tampong, då är nog något annat lämpligare (menskopp kanske?). Och om du tar ut den för tidigt så att den inte hunnit bli så blodig så är det inte konstigt om det gör ont, det är inte trevligt att dra ut dem när dem är torra. [n]


   
SvaraCitera

du kanske spände dig
kommer inte ihåg vilken ställning man skulle sitta i nu igen men det finns någon som underlättare uttagandet


   
SvaraCitera

Första gången jag provade tampong hade jag också en jävla massa problem med att få ut den, men det var för att den bara hade suttit i en timme eller något sådant.

Börja med en liten storlek, låt den sitta i ett tag innan du byter ("Under de första dagarna av mensen när du blöder mest, bör du byta var 3-6:e timme. När du blöder lite mindre kan det räcka med en mindre tampong och att du byter var 6-8:e timme" saxat från http://www.myobtampons.se/ ) och slappna av när du ska ta ut den så ska du se att det går bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snelhest:

Jag fick inte ut den själv och fick åka till en gynekolog som fick dra ut den. Det gjorde så in i helvetes ont!!

Om inte gynekologen sa någonting att du såg "udda" ut eller så, sa hon vrf du inte fick ut den? Iaf om hon inte sa nåt så behöver du nog inte oroa dej. Lika liten risk det händer igen på dej. Ha en liten storlek från början då o så som sagt byt inte när den är torr ondare. Jag själv kunde inte ens ha tampong innan jag hade sex första gången. Kanske har med det att göra ev. Om du inte haft sex kanske du e trång, har du haft sex borde han komma in där tampongen ska sitta ju ingen smärta då så lär det inte bli smärta nån gång. antar jag [smile]


   
SvaraCitera

Testa med mindre storlek, t.ex OB Mini.

Har haft precis samma problem som du, men pröva att vänta längre innan du tar ut tampongen så att den inte är torr när du ska dra ut den. Sitt på huk, och tryck som om du skulle sitta på toan. Kan låta lite obehagligt, men ha en liten spegel under också så kan du se lättare om den är på väg ner och när den kommit ner en bit kan du dra ut den med fingrarna, det gör inte lika ont. [smile]


   
SvaraCitera
kachin

testa OB XXL, små grejer tenderar ju till att va ganska vassa så det e väl de som gör ont! större = bättre! [y]


   
SvaraCitera

ob e bäst, de är liksom "blanka" på ytan så de glider in lätt. hehe, mysigt[y] Men tamponger is the shit om man väl får in metoden, lycka till, det är värt att försöka igen!


   
SvaraCitera

Gör dig mjukare med händerna först och sen andas du djupt och sitter ned på toaletten stolen när du för in den så går det säkert bra.

Mvh. Doktoranten Ulla-Bella pensionerad akademisk gynekolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså, jag hade precis samma problem när jag använde tampong första gången. hade oxå en "hinna" över, men jag pillade ut tampongen själv och ringde ungdomsmottagningen och pratade med dom om det skulle vara så lixom (jag var liten o fattade ingenting) och då sa dom att det var en skiljevägg, låter som att du oxå har en sådan men konstigt ifall din gynekolog inte sa något. jag fick iaf klippa bort den, gjorde inte alls ont, och nu kan jag ha sex o använda tampong som vilken person som helst! ring o hör med ungdomsmottagingen så kankse dom kan kolla igen.. eller något. good luck!


   
SvaraCitera

snelhest:

Jag såg inte hela tampongen där nere. En "hinna" var i vägen.

GAHAHHAH


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Egentligen så borde det ju inte vara något fel men jag är så rädd. Jag vågar helt enkelt inte. Nu är det så att jag har mens och ska åka upp till min kompis landställe imorgon då vi kommer sola och bada en massa och jag har ångest. Vet inte riktigt vad jag ska göra och jag är helt enkelt för feg. Jag är jätterädd att samma sak ska hända igen! Jag har provat nu men när jag ska försöka stoppa in den så bryter jag ihop. Får flashbacks från förra gången och klarar det inte. Jag vet inte vad jag ska göra nu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, nu kanske du är tillbaka från lantstället, men för framtiden;

Du kan testa att ta lite vaselin eller nån annan cremé-liknande grej på tampongen (lite bara, inte dränka den) så är det mjukare att dra ut. Det gjorde jag i början då jag också tyckte att det var lite 'vasst' eller så. Om jag vore du skulle jag prova o prova o prova, för när det väl fungerar så kommer du prisa tampongen! Det är så lätt o skönt!

(några andra har även skrivit det här; men det är viktigt att du blött/blödit tillräckligt mycket innan du tar ut tampongen, annars är den hård o för torr lixom= kan vara riktigt obehagligt). Lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara massa brudar som svarat i tråden så jag ska bidra med lite manlig intelligens.

Går det inte att lösa med våld så använd mer våld. Samt slappna av ... [party] Om inte annat så kommer du blöda efteråt men inget livsfarligt !


   
SvaraCitera