Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig äta rätt!


Ämnesstartare

Hej allihopa. Jag är en tjej som har haft anorexia i flera år, men som blev "friskförklarad" för något år sedan. Trots detta kan jag inte släppa min besatthet av mat och vikt. Jag har gått upp till en normalvikt, som jag dock tycker är lite för hög för att jag ska trivas med mig själv, och då menar jag inte mycket, ca 2 kg bara. Mitt stora problem nu är att jag vet inte hur jag ska äta för att må bra, slippa ångest och ändå kunna unna mig saker lite då och då?
Jag har träffat dietist och fått matschema av henne, men det funkar inte alls för mig eftersom jag inte blir hungrig på de tiderna jag ska äta, plus att mängderna int stämmer in på mina önskemål, och då pratar jag inte om svält utan enligt vad jag själv skulle trivas med.
Jag vet att det enklaste alternativet skulle vara att bara äta vad jag vill och må bra av det, men problemet är att jag har provat det så många gånger och varje gång går det överstyr och gör att mina äs-tankar sätter igång, dvs säger till mig att jag ska äta lite på dagen för att förtjäna att äta mer på kvällen. Det är så jag har hållt på det senstaste halvåret,vilket har resulterar i att jag har gått upp lite i vikt,istället för att gå ner.
Det här gör att jag ängnar mycket av mina dagar tänkande på bästa möjliga sätt att äta för att både vara smal, må bra och njuta av det goda livet.

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge tips och råd till mig på vad det är jag gör för fel och hur jag ska göra istället för att bli sams med maten och min kropp.

Kramar [love]


   
Citera

Eran vilja är inte gjord av stål precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Eran vilja är inte gjord av stål precis.

hahaha så jävla bra och så jävla sant. [love]

OnT: sluta vara äs bara.


   
SvaraCitera

Värdet... [wink]


   
SvaraCitera

Du har helt enkelt fortfarande kvar ÄS-tankar.
Tror inte det skulle göra någon skillnad vad du åt för något.
Vänj dig vid matschemat helt enkelt. Ät trots att du inte är hungrig.


   
SvaraCitera

varför ska du äta mer på kvällen?


   
SvaraCitera

Rock_faerie:

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge tips och råd till mig på vad det är jag gör för fel och hur jag ska göra istället för att bli sams med maten och min kropp

Ingen kan ge dig sådana tips, det är omöjligt och uppenbarligen är du fortfarande till viss del ätstörd. Det enda råd jag kan ge dig mot problemet du beskriver är att "se över dina prioriteringar".
Du skapar olika ursäkter för att slippa utsätta dig själv för sånt som get dig ångest, och ger dig själv ursäkter att slippa.
Vill du ha det som du har det, fine. Vill du inte, är du helt enkelt tvungen att skärpa dig. Jag säger inte att det är lätt, men det är tyvärr den enda vägen.
Jag menar inget illa.

Lycka till. [cute]


   
SvaraCitera

köp mkt mat
börja successivt inmundiga mer & mer mat
köp pizza tre ggr i veckan
ta chips till mellanmål
om du vill kan du börja röka cannabis
då blir du hungrig
sen äter du massor med mackor, kakor, läsk
drick mjölk
ät smör (mkt fett smör)
etc.

nice helt enkelt
mat är nice


   
SvaraCitera

inte så svårt kanske...

träna

ät


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ät regelbundet, du ska inte gå hungrig det ger dig bara ännu mer tankar. Jag är i precis samma sits som dig.

Vänjer du dig vid några tider kommer kroppen att sedan vänja sig vid dom, och du kommer bli hungrig då.

Du måste komma ihåg att en ätstörning är LURIG, den kommer så lätt tillbaka, det är lätt att tro att man är fisk även man är normalviktig, så känner iallfall jag. Lätt för folk runtomkring att också tro det.

Så mitt förslag till dig är faktiskt att äta regelbundet och tillräckligt, på bestämda tider.
En ätstörning man har haft kan enkelt gå över i en annan.

Jag har andra matscheman för vad en person i stillasittande behöver varje dag om du skulle vilja ha ett...?=)[y

Lycka till[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nejdu:

Jag har andra matscheman för vad en person i stillasittande behöver varje dag om du skulle vilja ha ett...?=)[y

Jasså? Ja jag vill gärna ha det! [cute]

Jag är inne på att äta regelbundet, men mindre kalorier än vad dietisten har gett mig eftersom jag efter några hetsätningar har gått upp lite i vikt. Ligger på BMI 19,4 nu, och det känns för mycket.
Tänkte testa en diet på 1500 kcal och hoppas på att tappa ca 0,5 kg i veckan....


   
SvaraCitera

Rock_faerie:

Jag har gått upp till en normalvikt, som jag dock tycker är lite för hög för att jag ska trivas med mig själv, och då menar jag inte mycket, ca 2 kg bara.

Det där kan bara få allt att börja om från början, två kg säger du nu, men sen när du nått den vikten? Jag är tveksam till att du kommer vara nöjd med den vikten heller.

En vikt säger inte särskilt mycket egentligen, en fet kan väga lika mycket som en riktigt vältränad, även om de är lika långa.
Du borde försöka sluta väga dig ärligt talat, träna lite istället om det känns bättre.


   
SvaraCitera

ät mat det är fan det bästa som finns


   
SvaraCitera

Rock_faerie:

Ligger på BMI 19,4 nu, och det känns för mycket.

Rock_faerie:

ca 2 kg bara.

Du har ju fortfarande samma beteende kvar. "Bara 2 kg", det är antagligen för att få ett lägre BMI och siffran känns bättre i ditt huvud. Gå emot tankarna, för du kommer inte vara nöjd efter 2 kg.


   
SvaraCitera

Rock_faerie:

Ligger på BMI 19,4 nu, och det känns för mycket.

Det känns mycket.

Du gör såhär hela tiden, i flera av dina trådar.
Du letar upp en anledning att skjuta upp det du måste göra för att "tillfriskna", eftersom att det som dietister m.fl. säger kommer att göra dig bättre samtidigt är det som du är mest rädd för.

Om du ska lyckas, då får du ge dig fan på det helt enkelt. Lite jävlar anamma skulle behövas.

Svårbeskrivet och kanske taskigt formulerat men det var i all välmening. [sad]


   
SvaraCitera