Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig, bärbar dator


Åtta

Du kommer inte att hitta en laptop som uppfyller de kraven för under 4000. Lägger du på två-tre tusen, kanske.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Åtta:

Du kommer inte att hitta en laptop som uppfyller de kraven för under 4000. Lägger du på två-tre tusen, kanske.

Vad är det som är problemet, batteritiden? stryk den då


   
SvaraCitera
Åtta

Lounge:

Vad är det som är problemet, batteritiden?

Framförallt är det processorn. Du vill ha en snabb laptop som inte blir för varm. Desto kraftfullare processor, desto större elåtgång och desto mer värme avges.


   
SvaraCitera
Bakric

Fick en nästan ny Dell Inspiron 1545 med någon betavariant (men till synes fullt funktionell) av Windows 8 på tradera för en tusenlapp för en och en halv månad sedan.
Köp inte en helt ny dator. Det är inte värt det förutom möjligen garantin, men en dator som garantin hunnit gå ut på håller förmodligen ett tag till.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Åtta:

Framförallt är det processorn. Du vill ha en snabb laptop som inte blir för varm. Desto kraftfullare processor, desto större elåtgång och desto mer värme avges.

okej

jag vill inte ha en dator som segar ihjäl mig och jag vill inte ha en dator som inte klarar av att stå på ett bord utan att dö och ger mig brännmärken

Bakric:

men en dator som garantin hunnit gå ut på håller förmodligen ett tag till.

efter mina erfarenheter: nej


   
SvaraCitera
Bakric

Lounge:

jag vill inte ha en dator som segar ihjäl mig och jag vill inte ha en dator som inte klarar av att stå på ett bord utan att dö och ger mig brännmärken

Lär dig att skruva isär datorn och rensa bort skiten som samlas i fläkten. Egentligen ska det göras på alla datorer då och då oavsett hur bra de är.

Lounge:

får spasmer på min nuvarande dator den klarar inte av att stå på 1 bord pga den dör av överhettning

den ger mig brännmärken på låren

den har varit inne på ALLVARLIG lagning 2-3 ggr

Precis som min nuvarande laptop var då jag köpte den.
Trots att det är bland de sämst byggda laptops jag någonsin skådat (HP Pavilion dv7) så har den aldrig behövt åka in på lagning då det är sällan det faktiskt är något egentligt problem med datorer som inte orsakats av felaktigt bruk.
Är väl dock en helidiot som yttrar mig om det då jag inte vet något ö.h.t om din speciella dator.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Bakric:

Lär dig att skruva isär datorn och rensa bort skiten som samlas i fläkten. Egentligen ska det göras på datorer då och då oavsett hur bra de är.Precis som min nuvarande laptop var då jag köpte den.Trots att det är bland de sämst byggda laptops jag någonsin skådat (HP Pavilion dv7) så har den aldrig behövt åka in på lagning då det är sällan det faktiskt är något egentligt problem med datorer som inte orsakats av felaktigt bruk.Är väl dock en helidiot som yttrar mig om det då jag inte vet något ö.h.t om din speciella dator.

Min dator har skruvats isär och det har aldrig varit damm i fläkten som varit problemet. Ja, det är idiotiskt, ändå skriver du det 😛 jag har aldrig varit orsaken t att moderkortet brunnit upp och kylaren lagt av. Min dator har varit en ständig börda ochdet har berott på teknikens under och hp pavillion dv5.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

kan ngn vara snäll att bedöma datorerna jag länkat


   
SvaraCitera
Bakric

Lounge:

kan ngn vara snäll att bedöma datorerna jag länkat

Prestandamässigt så är dom bara rat.
Batteritiden kan nog vara hyfsad dock.


   
SvaraCitera

Vi ett hundra tal EDGE maskiner på jobbet (kommun).
Helt okej maskiner i prisklassen, går inte att få en riktig Thinkpad för 3500kr, snarare 10lax och uppåt. En sådan maskin är nästan odödlig. Vi har också sådana på jobbet. Dom älskar jag men har man inte 10lax att spendera så är EDGE maskinern mycket bra.


   
SvaraCitera

Vänta några tusenlappar till eller köp något begagnat. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte ens att en E-450-processor nödvändigtvis ens är snabbare än en tre år gammal laptopprocessor av det lite bättre slaget.


   
SvaraCitera

Är inte längre helt insatt så gå inte alltför mycket på vad jag säger. Dock har jag för mig att du skulle kunna få tag på en laptop med den spec som du söker för ungefär de pengarna om du går upp lite i storlek. Tror problemet är att kraftigare processor -- > högre temperaturer --> fler fläktar/större kylsystem --> tar mer plats, drar mer ström. I en större laptop får väl allt som behövs plats, utan att vara världens mest hypade system? Är lite lösa spekulationer, men senaste jag dök ner i datorträsket har jag för mig att detta var vad jag lärde mig.

Jag skulle btw. avråda från att köpa beg. laptop om den inte är vääldigt ny, de brukar tappa i prestanda långt mycket snabbare än en stationär.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

skatemaniac:

Tror problemet är att kraftigare processor -- > högre temperaturer --> fler fläktar/större kylsystem --> tar mer plats, drar mer ström.

tack för ett vettigt svar [smile]

så minilaptops har generellt dålig batteritid, höga temperaturer och segar? kanske ej finns någon bra


   
SvaraCitera

Lounge:

så minilaptops har generellt dålig batteritid, höga temperaturer och segar? kanske ej finns någon bra

Är alltså ingen expert. Men det är nog delvis lite som du säger (vad jag tror mig veta); höga temperaturer (om processorn är starkare) eftersom det inte går att montera in lika kraftfull kylning, segar därför att det inte, bl.a. p g a ovanstående, går att ha särskilt kraftfulla processorer. Batteritiden kan möjligtvis vara ok, men då är det inte 3.00 Ghz AMD x6 i datorn precis.

Btw. tror jag utbudet blir lite större också om du drar dig upp till 15 tum iaf. Vad är anledningen till att du vill att den ska vara kring 13 tum?


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

skatemaniac:

Vad är anledningen till att du vill att den ska vara kring 13 tum?

för att jag vill kunna ta med den.. har 15.3 nu, för tung


   
SvaraCitera