Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig hitta en bok


Ämnesstartare

Jag har väldigt svårt att hitta bra böcker att läsa. JAg menar alltså böcker som verkar intressanta. Jag har läst Twilight-serien och är helt tagen av den. Någon som vet en bok som är fullt så bra som den? Boken får gärna vara på engelska. Thanks. [smile]


   
Citera

The Fall of Lucifer - Wendy Alec

Legend - David Gemmell


   
SvaraCitera

Alfons Åberg; Jag ska bara... - Gunilla Blablabla


   
SvaraCitera

"Imorgon när kriget kom" tycker jag var bra.

"Tomorrow when the war began" heter den på engelska tror jag. [smile]


   
SvaraCitera

Pär Lagerkvist - Dvärgen


   
SvaraCitera

'Så talade Zarathustra' av Friedrich Nietzsche


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

george r r martin- serien the song of ice and fire

robin hobb skriver också bra

ovanstående är fantasy, annars rekommenderar jag nick hornby


   
SvaraCitera

Om du gillade temat på Twilight kan jag rekommendera den helt underbara antologin Love At First Bite.


   
SvaraCitera

E.T.A. Hoffman.... tysk dock, men en väldigt bra skräck-författare!!
Läs hans korta historia "Sandmannen" om du vill bli riktigt obehaglig till mods!


   
SvaraCitera

Äcklet, The God Delusion, Under det rosa täcket, Vad gör alla superokända människor hela dagarna

De enda 4 böckerna jag orkat läsa det senaste året, riktigt bra allihopa.

Första och sista är väl mest lättsamma antar jag, de 2 i mitten facklitteratur.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

'Så talade Zarathustra' av Friedrich Nietzsche

Fan alltså, jag har velat läsa den hur länge som helst. Undrar när jag ska få tummarna loss och göra det?


   
SvaraCitera
Ajse
 Ajse

När man läst The Twilight Series så är det svårt att hitta något som toppar det 😛
Men har börjat läsa "Min vän leonard" av James Frey, visserligen på svenska men den är grymt bra, annorlunda och väldigt fångande.
Den finns säkert på engelska med, men har ingen aning om vad den heter då.

Minvn.jpg


   
SvaraCitera

Bibeln har ju inspirerat många.


   
SvaraCitera

Kablash__:

"Imorgon när kriget kom" tycker jag var bra.

Har du läst resten av serien?


   
SvaraCitera

Klorofyl:

Vad gör alla superokända människor hela dagarna

Den är ju så dålig. [mad] Jag har haft den i flera år men verkligen inte klarat av att läsa klart den, och jag brukar verkligen inte ge upp böcker utan läser oftast ut dem även om de är lite dåliga. Klarar verkligen inte av den. [sad]

OnT: Jag har nu inte läst Twilight-serien, så jag kan inte komma med förslag som liknar den, men följande böcker finner jag väldigt underhållande och bra:

Sagan om Isfolket av Margit Sandemo
En serie på 47 delar, finns även 2 andra serier som hänger ihop lite med den men som verkligen inte måste läsas (faktum är att jag rekommenderar att inte göra det, åtminstone inte i ett sträck).
Väldigt bra, lite fantasyaktigt (eller jag skulle kanske säga att det är lite magiska inslag i den, men den utspelar sig i "vår" värld och så), romantik, humor, ja, lite av varje helt enkelt.
Handlar om en släkt som kämpar mot en ond förbannelse genom århundraden, är mycket bättre än vad den låter.
Jag är fullkomligt förälskad i den här serien och rekommenderar den starkt. [smile]

Är det någon där? av Marian Keyes
Chicklitt. Lättläst och underhållande, perfekt om du söker något lättsamt men som ändå känns meningsfullt och fängslande.
Handlar om en kvinna som försöker hantera att hennes make dött. Lite sorglig, mycket humor, mycket fin.

En Oväntad Semester av Marian Keyes
Även den chicklitt. Handlar om en tjej som hamnar på behandlingshem för drogmissbruk och som sakta men säkert inser att hon har problem.
Även denna innehåller mycket humor och känns ändå meningsfull, som de flesta av Marian Keyes böcker. Gillar man en så gillar man nog alla. [smile]

Shike - Drakarnas Tid av Robert Shea
Utspelar sig i någon lite äldre tidsepok i Japan/Kina. Innehåller en del samurajer, ninjor, lite krig och såklart en kärlekshistoria.
Såvitt jag vet finns det 2 böcker, jag håller just nu på med den första som är himla bra.

Naiv. Super. av Erlend Loe
Vet inte hur jag ska beskriva den riktigt. Den är bra, handlar om en norsk man mitt i en livskris/depression som studsar boll och slår på en bultbräda.
Den är fin, underhållande, lätt och djup på samma gång. Man tänker till, och får dille på att skriva listor efteråt.
Även min pojkvän tyckte att den var jättebra.

Svålhålet av Mikael Niemi
Den är rolig, underhållande och bra. Får en att tänka lite. Finns ingen kärlekshistoria om du gillar sådant. Vet inte vilken genre den tillhör, sciencefiction kanske.

Det finns så många bra böcker, jag misstänker att jag redan skrivit Wall of text här så jag ska inte skriva några fler. Vet du bara lite ungefär vad du letar efter, vad för genre eller något särskilt moment (typ "jag gillar böcker som har med droger att göra") så är det lätt att hitta böcker som kan underhålla just dig. [smile]


   
SvaraCitera