Forumet - hjälp mig! hur f*n räknar man ut/tänker ut vissa körkorts frågor??!!

hjälp mig! hur f*n räknar man ut/tänker ut vissa körkorts frågor??!!

8426 0 16

t.ex: Du ökar hastigheten till det dubbla. Hur många gånger större blir rörelseenergin (levande kraften)? 

hur mycket menar dom då med det  ''dubbla''? och hur skall jag veta om de blir t.ex 4 gånger större eller 3 gånger större? är ''4'' ett fast svar? är det alltid fyra om jag dubblar hastigheten oavsett hastighet?


mrman: Dubbla menar att om du åker 30km/h och gasar till du kommer upp i 60km/h. Då har du ökat hastigheten till det dubbla.
Läste du ens vad frågan handlade om? ;)

jackieo: Hur många gånger större blir rörelseenergin


jackieo: hur mycket menar dom då med det ''dubbla''? och hur skall jag veta om de blir t.ex 4 gånger större eller 3 gånger större? är ''4'' ett fast svar? är det alltid fyra om jag dubblar hastigheten oavsett hastighet?

4ggr är vad jag lärt mig men minns inte alla sådana detaljer längre :P

Spana också in:


jackieo:
Har rätt svårt för teori, och speciellt på en fysiklektion då man itne har något intresse alls för ämnet, och det var ett antal år sedan jag var på en sådan lektion.
Buhu. Skaffa en hjärna och börja plugga. Man ska inte förvänta sig att man slipper undan något bara för att man är dålig på det, då blir man aldrig bättre. Hur som helst, för att svara på frågan så står rörelseenergin i proportion till kvadraten på hastigheten. E= mv^2/2. Det innebär att om du har en bil som väger 1000 kg och rör sig med 1 meter per sekund så är rörelseenergin 500 J. Ökas hastigheten till 10 m/s blir rörelseenergin istället 50000, alltså hundra gånger mer.  
Googlar man på rörelseenergi så hittar man den här sidan som första träff: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kinetisk_energi
Det förklarar saken rätt bra.

Volvo4life: Har du ökat farten från 30 till 60, har du ökat till det dubbla. Och även reaktionsförmågan. Med det har luftmotståndet ökat x4, likaså förbrukningen och bromssträckan. Har jag för mig...
Blanda inte in bensinförbrukningen därför det har med luftmotstånd, om det är plan väg, nedförsbacke eller uppförsbacke att göra samt på vilken växel man kör samt bilens vridmoment. Dvs i vilket effektregister motorn presterar flest hästkrafter resp högst vridmoment.

Volvo4life: Det var så min körskolelärare sa att jaj skulle räkna.

Menar din körskollärare att om man ökar hastigheten från ex 30 km/h till 120 km/h så ökar man hastigheten 3 gånger dvs bromssträckan och rörelseenergin ökar 9 gånger samtidigt som bensinförbrukningen även den ökar 9 gånger?
Kör man i 30 km/h så kör man kanske på 2:ans växel med ett varvtal på kanske 3.500 rpm men kör man i 120 km/h så kör man på högsta växeln - 5:ans växel - med ett varvtal på kanske 2.500 rpm och om vi förutsätter att vägen är plan och det är vindstilla ute så drar ju bilen betydligt mindre bränsle i 120 km/h på 5:ans växel än vad den gör i 30 km/h på 2:ans växel.
Skulle du däremot kunna köra på 5:ans växel i 30 km/h så skulle varvtalet på motorn vara så lågt så då skulle bensinförbrukningen vara lägre vid 30 km/h men det är inga bilar som funkar att köra på högsta växel i så låg fart.

Xisco:

Detta kan väl inte stämma?
Har inte kollat så noga när jag kört i 30km/h med 2.ans växel men max 2500 iaf vad jag kan tänka mig då det inte låter alltför högt.

Det där blev ju helt fel.  Rodnar  rätt ska vara...

30 km/h 1:ans växel > 3.100 rpm
30 km/h 2:ans växel > 1.600 rpm
120 km/h 5:ans växel> 2.900 rpm

Om jag nu minns rätt.  Cool  Testade med farsans SAAB 9-5 Aero idag.