Forumet - Hjälp mig med Isbjörnsarbetet

Hjälp mig med Isbjörnsarbetet

1176 0 11
Hej allihopa !
Jag ska göra ett arbete om isbjörnar. Och eftersom att isbjörnarna är utrotningshotade nu p.g.a den globala uppvärmningen så vill jag få alla i min klass att fatta att vi måste göra något åt det, så inte miljön försämras ännu mer och isarna smälter mer än vad dom redan gjort.

Jag vill ju ha kvar isbjörnarna på jorden i mer än typ 50 år.

Någon som har en bra idé om hur jag kan göra min redovisning så jag lyckas trycka in det i deras hjärnor och därmed få dom att också engagera sig?[smile]

Isbjörn.jpg

Spana också in:

Visa mycket känslor. Du kan typ visa en bild på en plågad isbjörn och så kan du säga:

Så här kommer det att gå för alla isbjörnar om vi fortsätter som vanligt. Vill ni det!?!? VILL NI DET!!??!

Sen ska du börja gråta och springa ut ur klassrummet, sen kommer du in efter några sekunder och fortsätter med redovisningen.

Det kommer nog att fungera. Lycka till[smile]
Mangopapaya:

Al gores ?


Mitt tips är att du läser på om Al Gore innan du ens sätter igång, annars är du ute på djupt vatten om du ska prata miljöfrågor utan minsta kunskap om Al. Som att prata Rockabilly utan kunskap eller vetskap om Elvis Presley.

Förövrigt väcker djurungar känslor hos de flesta, visa även bilder på isbjörnar som "sitter fast" på isflak. Du kan även ta upp att Orsa Björnpark är i full gång att bygga ett Polar World och kommer att få hem isbjörnar senare i vår, sådant som är nära en själv väcker mer intresse än sådant som är svårt att känna igen.

Berätta lite allmänt om isbjörnar t.ex. att isbjörnen är ett av få (eller kanske det ända, men det är jag osäker på) djur som ser människan som byte och att man på Svalbard har upprättat en lag som säger att man måste ha gevär med sig för att kunna skydda sig mot isbjörnar.

På youtube finns en ganska härlig film där en kvinna "blir attackerad" av en isbjörn på zoo, hon tyckte att det var en ypperlig idé att mata isbjörnen, sådant skulle du också kunna visa just för att förklara med om vad en isbjörn är. Isbjörnar är ju absolut inga krambjörnar utan de är utav naturen, vad vi kallar, aggressiva. Genom att visa filmen ger du även dina klasskamrater en bra bild av hur stora de faktiskt är, längdmässigt är de störst - vad det gäller tyngden är jag osäker på.

Kolla CITES - mycket, mycket imponerande för lärare om eleverna tar upp cites på eget initiativ.

Vill du veta mer kan du ju fråga[rolleyes]