Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig med Isbjörnsarbetet


Ämnesstartare

Hej allihopa !
Jag ska göra ett arbete om isbjörnar. Och eftersom att isbjörnarna är utrotningshotade nu p.g.a den globala uppvärmningen så vill jag få alla i min klass att fatta att vi måste göra något åt det, så inte miljön försämras ännu mer och isarna smälter mer än vad dom redan gjort.

Jag vill ju ha kvar isbjörnarna på jorden i mer än typ 50 år.

Någon som har en bra idé om hur jag kan göra min redovisning så jag lyckas trycka in det i deras hjärnor och därmed få dom att också engagera sig?[smile]

Isbjörn.jpg


   
Citera

Gör ingenting... polerna kommer att flytta plats inom sin tid. Dom klarar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hobzii:

Gör ingenting... polerna kommer att flytta plats inom sin tid. Dom klarar sig.

man alltså, vill ju göra ett bra arbete också ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visa en film på hur polerna smälter och sen en bild på en slaktad isbjörn([cry])! Det lär få dem att engagera sig! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoyS:

Visa en film på hur polerna smälter och sen en bild på en slaktad isbjörn()! Det lär få dem att engagera sig!

kan vara bra ! men vars ska jag hitta filmen? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mangopapaya:

kan vara bra ! men vars ska jag hitta filmen? [smile]

Kolla om du kan sno nåt från Al Gores film? Inte sett den på jävligt länge men han kan ha nåt?


   
SvaraCitera

Visa mycket känslor. Du kan typ visa en bild på en plågad isbjörn och så kan du säga:

Så här kommer det att gå för alla isbjörnar om vi fortsätter som vanligt. Vill ni det!?!? VILL NI DET!!??!

Sen ska du börja gråta och springa ut ur klassrummet, sen kommer du in efter några sekunder och fortsätter med redovisningen.

Det kommer nog att fungera. Lycka till[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CoyS:

Kolla om du kan sno nåt från Al Gores film? Inte sett den på jävligt länge men han kan ha nåt

Al gores ? ingenaning om vad de är, men kan ju kolla !

Tennsoldaten:

Sen ska du börja gråta och springa ut ur klassrummet, sen kommer du in efter några sekunder och fortsätter med redovisningen.

hHAHah ! ja, varför inte ? [wink]


   
SvaraCitera

Mangopapaya:

r. Och eftersom att isbjörnarna är utrotningshotade nu p.g.a den globala uppvärmningen

Dem anpassar sig inte → blir utrotade, det är en del av evolutionens gång. Vi borde sluta leka gud.
[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mangopapaya:

Al gores ? ingenaning om vad de är, men kan ju kolla !

An Inconvenient Truth


   
SvaraCitera

Mangopapaya:

Al gores ?

Mitt tips är att du läser på om Al Gore innan du ens sätter igång, annars är du ute på djupt vatten om du ska prata miljöfrågor utan minsta kunskap om Al. Som att prata Rockabilly utan kunskap eller vetskap om Elvis Presley.

Förövrigt väcker djurungar känslor hos de flesta, visa även bilder på isbjörnar som "sitter fast" på isflak. Du kan även ta upp att Orsa Björnpark är i full gång att bygga ett Polar World och kommer att få hem isbjörnar senare i vår, sådant som är nära en själv väcker mer intresse än sådant som är svårt att känna igen.

Berätta lite allmänt om isbjörnar t.ex. att isbjörnen är ett av få (eller kanske det ända, men det är jag osäker på) djur som ser människan som byte och att man på Svalbard har upprättat en lag som säger att man måste ha gevär med sig för att kunna skydda sig mot isbjörnar.

På youtube finns en ganska härlig film där en kvinna "blir attackerad" av en isbjörn på zoo, hon tyckte att det var en ypperlig idé att mata isbjörnen, sådant skulle du också kunna visa just för att förklara med om vad en isbjörn är. Isbjörnar är ju absolut inga krambjörnar utan de är utav naturen, vad vi kallar, aggressiva. Genom att visa filmen ger du även dina klasskamrater en bra bild av hur stora de faktiskt är, längdmässigt är de störst - vad det gäller tyngden är jag osäker på.

Kolla CITES - mycket, mycket imponerande för lärare om eleverna tar upp cites på eget initiativ.

Vill du veta mer kan du ju fråga[rolleyes]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera