Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig med mitt hår


Ämnesstartare

Jag har nu burit samma frisyr (dreads) i mer än tre år, och börjar därför tröttna. De har börjat bli alldeles för långa och smala - vilket är både jobbigt och fult. Min hårbotten mår dessutom inte så jättebra just nu. Har nu för tiden alltför många dåliga hårdagar och saknar denna längd väldigt mycket:

Image

Har på grund av allt detta därför börjat överväga att kamma ut allt och klippa mig korthårig. Men jag velar, såklart. Har en rad olika alternativ på hårförändringar i mitt huvud.

Behåll dreadsen
Det känns såklart motvilligt att skiljas från mina dreads. De har blivit en stor del av min identitet och nästan inga av mina vänner har någonsin sett mig utan dreads. Det är dessutom väldigt bekvämt att inte behöva fixa särskilt mycket med håret, jag skulle nog se ganska tråkig ut utan det och så är det ju faktiskt fint när jag väl har bra hårdagar.

Försök klippa dreadsen
Mitt allra största problem med håret just nu, förutom att jag bara vill ha lite förändring, är längden. Detta skulle man kunna lösa genom att försöka klippa dreadsen på något vis. Men detta är antagligen inte särskilt enkelt att få snyggt, eftersom mina dreads smalnar av i topparna. Risken för att det hela ser knasigt och avkapat ut är nog ganska stor och en dreadsklippning skulle inte hjälpa mot mina dreads begynnande anorexia.

Kamma ut, klippa och börja om
En annan metod för att få både kortare och förhoppningsvis även tjockare dreads skulle kunna vara att börja om från början. Detta innebär alltså att jag kammar ut allt, klipper det och sedan väntar, väntar och väntar. Problemet med detta är att det tar galet lång tid.

Kamma ut och behåll längd
Då jag känner mig trött på dreads och kanske inte riktigt vågar klippa kort finns alternativet att kamma ut dreadsen och behålla längden jag har nu. Det är rätt fint med långt hår vid många tillfällen, som t.ex. när man har kläder som sitter lite dåligt (då täcker håret hälften och ingen tänker på det). Risken med detta är att det skulle se extremt tråkigt ut eftersom jag har väldigt platt och trist hår naturligt.

Kamma ut och klipp kort
En riktigt stor förändring vore att kamma ut dreadsen och klippa kort. Jag har alltid tyckt att det är fint med kort hår och det vore dessutom galet skönt. Håret torkar på några minuter (just nu tar det kanske 5 timmar) och är inte varmt, tungt eller ivägen. Problemet med detta är att jag inte har någon aning om huruvida jag passar i kort eller inte, samt att det kanske behövs en del styling - vilket är jobbigt.

Kamma ut och permanenta
Något annat jag alltid uppskattat är lockigt hår. Jag vill gärna ha lockigt, fint hår och har verkligen inte ork att locka eller fläta det hela tiden. Därför är permanent ett alternativ, mest troligen i kombination med mellanlångt hår. Problemet med detta är att risken finns att allt går dåligt och slutar med att jag får gå runt med en pudel på huvudet.

TL;DR:
Jag vill nog inte ha dreads längre, vad ska jag göra med mitt hår?

Mitt hår nu:
Image

Mitt hår uppsatt (och fettigt):
Image


   
Citera
Ämnesetiketter

Capture:

Kamma ut, klipp och börja om (Du röstade på detta alternativ)

Detta låter som det bästa alternativet. Även om det alltid är sorgligt att bli av med dreads.


   
SvaraCitera

Capture:

Behåll dreadsen (Du röstade på detta alternativ)

tycker du passade jättebra i det. kanske gå till frisörgrej och fixa till dom lita om de skulle va nåt?[smile]


   
SvaraCitera

Capture:

Kamma ut och behåll längd (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Capture:

Kamma ut, klipp och börja om

annars..

tkr du passar i allt


   
SvaraCitera

Capture:

amma ut och klipp kort (Du röstade på detta alternativ)

det växer alltid ut igen


   
SvaraCitera

Capture:

Behåll dreadsen (Du röstade på detta alternativ)

skulle jag gjort[cute] de ser ju asnice ut på dig![smile] saknar mina dreads[cry]


   
SvaraCitera

Capture:

Kamma ut och klipp kort (Du röstade på detta alternativ)

Raka skallen!111 Bara för att ha gjort det, någon gång i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Detta låter som det bästa alternativet. Även om det alltid är sorgligt att bli av med dreads.

Ja, men har jag tålamodet? [cry] Känns dessutom som att jag kanske inte borde starta på nytt eftersom jag kanske kommer att behöva ta ut dem sen när jag ska börja söka jobb och så.

hannnah:

tycker du passade jättebra i det. kanske gå till frisörgrej och fixa till dom lita om de skulle va nåt?

Nej, nej. Det skulle bli förskräckligt. Jag har aldrig virkat eller fixat dessa, och har väldigt dåliga erfarenheter av det hela.


   
SvaraCitera

Capture:

Kamma ut och behåll längd (Du röstade på detta alternativ)

Tycker det uppsatta ser jättebra ut, därav tror jag att det kan vara fint rakt eller vågigt med [smile]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Capture:

Kamma ut, klipp och börja om (Du röstade på detta alternativ)

Och om du inte orkar:

Capture:

Kamma ut och klipp kort

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Eller permanenta. Kan också vara kul.


   
SvaraCitera

Capture:

Nej, nej. Det skulle bli förskräckligt. Jag har aldrig virkat eller fixat dessa, och har väldigt dåliga erfarenheter av det hela.

haha, okej[blush] men behåll iallafall!


   
SvaraCitera

Capture:

Ja, men har jag tålamodet? [cry] Känns dessutom som att jag kanske inte borde starta på nytt eftersom jag kanske kommer att behöva ta ut dem sen när jag ska börja söka jobb och så.

Vänta med att kamma och klippa tills dess då?


   
SvaraCitera

Oj vad långa dina dreads har blivit sen jag såg dig [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Oj vad långa dina dreads har blivit sen jag såg dig

Jag vet, de växer som ogräs!


   
SvaraCitera