Aviseringar
Rensa alla

Hjälp mig välja kattfoder: Porta 21 Sensible VS Orijen


Ämnesstartare

Fingerprints:

välkommen

Tack. [blush] Hoppas jag inte felpostat eller någon sådan skit nu.


   
SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Tack. Hoppas jag inte felpostat eller någon sådan skit nu.

Haha nej då!

Älskar kattforum, lärt mig något nytt varje dag där och alla är så sjukt trevliga och engagerade i sina djur.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

har du konto nintendo? Älskar kattforum, alla är så söta

Nä, tyvärr inte. Känner bara till forumet att en vän visat mig det, hon fick hjälp/råd där när hon skulle fånga in hittekatter [cute]

Ögon i en plåthink:

Nä, men har startat en tråd där nu!

Lycka till!


   
SvaraCitera

Borde kanske också bli medlem på en kattsida, var det för flera år sedan men jag var nog inte så jätteengagerad där. Skulel vara kul att se en massa djurengagemang dock!


   
SvaraCitera

Jag skulle nog prova Porta 21 först och se om det uppstår några magproblem. Det fanns ju en 500 gramspåse man kan prova.

Kanske också ska prova detta, Kropotkin behöver bättre torrfoder men allt är så jädrans dyrt.


   
SvaraCitera

isola:

Borde kanske också bli medlem på en kattsida, var det för flera år sedan men jag var nog inte så jätteengagerad där. Skulel vara kul att se en massa djurengagemang dock!

Kom till kattforum med mig, alla är så trevliga och kunniga där.
Trodde skrytsam att jag visste allt jag behövde veta om katter när jag skaffade skrållan i och med att jag haft katt hela livet. När jag blev medlem insåg jag hur fel jag hade och hur mycket intressant det finns att lära!

Mvh nörden


   
SvaraCitera

Fingerprints:

Kom till kattforum med mig, alla är så trevliga och kunniga där.
Trodde skrytsam att jag visste allt jag behövde veta om katter när jag skaffade skrållan i och med att jag haft katt hela livet. När jag blev medlem insåg jag hur fel jag hade och hur mycket intressant det finns att lära!

Mvh nörden

Är sugen!!


   
SvaraCitera

isola:

Är sugen!!

Kör!!!


   
SvaraCitera

Har en undran. Hur dåligt är vanligt torrfoder som tex Friskies?
Katterna hemma i skogen har ätit billig kattmat i generationer och jag har aldrig märkt av dåliga magar eller sviktande hälsa på grund av det.
Behöver veta utifall jag skaffar katt själv i framtiden, så att den int får nå skräpmat. Ni verkar ha bra koll.


   
SvaraCitera

isola:

Är

Fingerprints:

intressant

Ögon i en plåthink:

kastrering


   
SvaraCitera

glöm:

atterna hemma i skogen har ätit billig kattmat i generationer och jag har aldrig märkt av dåliga magar eller sviktande hälsa på grund av det.

Har ni kollat det? Det är väl inte jättedåligt men de "finare" innehåller mer näring och mer utvalda produkter som passar i t ex olika åldrar, om de är kastrerade osv.


   
SvaraCitera

isola:

Har ni kollat det?

inte hos en veterinär.
men har hållit koll på katternas bajs, humör, matlust och allmäntillstånd.
det är så klart inget expertutlåtande, men jag tycker en kan se ganska mycket om en bara håller uppsikt.
som sagt, jag har inte "märkt av" några problem med sådan mat.
men å andra sidan har våra katter alltid haft tillgång till att jaga råttor och fåglar etc. det kanske tillför något.

isola:

Det är väl inte jättedåligt men de "finare" innehåller mer näring och mer utvalda produkter som passar i t ex olika åldrar, om de är kastrerade osv.

aha. ja vi får se hur jag gör. lär köpa något som är mer näringsrikt är friskies i alla fall.


   
SvaraCitera

glöm:

men jag tycker en kan se ganska mycket om en bara håller uppsikt.

Ja. Men alltid bra att vetkolla ändå! Blodvärden osv.
Katter döljer ju gärna hur de mår pga instinkt.

glöm:

men å andra sidan har våra katter alltid haft tillgång till att jaga råttor och fåglar etc. det kanske tillför något.

Mm sålänge de blir avmaskade regelbundet så äre nog bara bra för dem att få äta vilt. Även om man ej ska ge dem rått kött.

glöm:

lär köpa något som är mer näringsrikt är friskies i alla fall.

bra!


   
SvaraCitera

isola:

Ja. Men alltid bra att vetkolla ändå! Blodvärden osv.

jo absolut. kommer göra det när jag skaffar egen kizze. lär inte vara lika hardcore med den som med Katterna I Skogen.

isola:

Mm sålänge de blir avmaskade regelbundet så äre nog bara bra för dem att få äta vilt.

Yes.
Usch minns när en katta min familj hade för längesen fick mask. Jag lyfte upp henne och kände något kladdigt på armen, så var det en mask...

isola:

Även om man ej ska ge dem rått kött.

Ja, jag förstår inte att den där myten om att katter ska tycka om rå fisk är så seglivad, när det tydligen är ganska farligt för dem.


   
SvaraCitera

glöm:

Har en undran. Hur dåligt är vanligt torrfoder som tex Friskies?Katterna hemma i skogen har ätit billig kattmat i generationer och jag har aldrig märkt av dåliga magar eller sviktande hälsa på grund av det.Behöver veta utifall jag skaffar katt själv i framtiden, så att den int får nå skräpmat. N verkar ha bra koll.

Friskies torrfoder är något av det sämsta du kan ge. Självklart blir inte alla dåliga av det men de får inte tillräckligt med energi i sig och pälsen blir gränslös. På sikt kan de få problem med mage och njurar. Detta för att billigt torrfoder ofta är för salt och innehåller mer spannmål än kött.
Ska man ha katt tycker jag att man ska köpa torrfoder i djuraffärer, självklart behöver du inte köpa det dyraste men det är mycket bättre. Sen bör man ge blötmat oockså men det kan du handla var som helst i princip då blötmat i regel är bättre än torrfoder och innehåller mer kött, men självklart finns det bättre och sämre märken där också. Mjau blötmat ska vara riktigt bra och finns i vanliga matbutiker.


   
SvaraCitera