Forumet - Hjälp mot depression och självskadebeteende

Hjälp mot depression och självskadebeteende

2623 3 5


Jag är en tjej som är snart 14 år gammal. Jag lider av depression som jag haft i 5 år jag har cuttat (skurit) i 1 år nu.

 Ingen tar mig på allvar ingen förstår hur dåligt jag mår. Jag bad om hjälp en gång men dom brydde sig inte! Jag har varit på väg att ta självmord flera gånger men varken socialen eller avdelning där man blir inlagd tror mig. Sist när jag bad om hjälp blev dom arga på mig och kastade ut mig så nu har jag ingenstans att ta vägen. Jag orkar inte leva längre!

Inga kommentarer

Senast ändrad 15 May 2013, 14:19 av Åtta
Tråden har 5 svar. Sortera efter:

http://www.youtube.com/watch?v=GNZNdUbi5os  Jag vet precis hur du känner. Det finns så många fler som vet precis hur detta känns. Jag tycker inte att vi som går igenom detta borde ta självmord, hur mycket vi nu vill. Vi borde istället hjälpa varandra. Kolla på videon, jag svär att den kommer hjälpa dig. Kom ihåg: Det Finns Personer där ute som kollar på dig och tänker "Wow, jag vill vara som henne." Det finns människor som ser upp till dig. Oavsett hur du ser ut, oavsett vad du gör. 

Hoppas detta hjälper dig ta ett kliv framåt i livet. 

Du är för ung för att må så dåligt. Samhället har fortfarande ett sådant stort ansvar för dig. Kräv att få en kontakt på BUP som du trivs med, byt tills du hittar någon som du verkligen trivs med. Dina vårdnadshavare/soc måste hjälpa dig med detta.

Självhjälp

Förhindra Självskador

Börja med att skriva ner typiska, tidiga varningstecken som kan komma när du håller på att få ångest eller befinner dig i en depressiv episod.

Undvik de situationer som kan skapa behovet av att göra illa dig. Kanske triggas ångesten av viss musik, vissa människor, tv-program, sidor på internet, böcker eller platser. Undvik också alkohol och droger eftersom de minskar förmågan att kontrollera impulser.

Ringa in de saker du kan göra om en eller flera av dessa varningssignaler kommer, eller om du får självskadestankar eller impulser.

1. Börja med att göra dig av med sådant du kan använda dig att skada dig med.

2. Ring din terapeut för att försöka få en akut tid.

3. Använd dig av din aktiverings plan genom att schemalägga belönande eller distraherande aktiviteter.

4. Utmana dina negativa tankar genom kognitiv rekonstruktion.

5. Fråga dina närmaste av vänner och familj för stöd.

6. Öva dig på avslappningstekniker.

7. Om du kan – träna.

9. Gå igenom alla skäl du har för att leva .


Ringa in de saker din läkare och terapeut kan göra.

1. Träffa dig akut.

2. Ändra dina mediciner.

3. Lägga in dig (om det är så akut).

4. Hjälpa dig att förstå varifrån dina självskadestankar kommer ifrån och vilken effekt de har på dig och andra.

5. Arbeta med dig på beteende strategier för att kunna hantera dina smärtsamma tankar och känslor.


Ringa in de saker som dina nära och kära kan göra.

1. Lyssna på dig, tillåta dig att känna dina känslor.

2. Undvika att vara alltför kritiska och dömande.

3. Distrahera dina tankar med gemensamma aktiviteter.

4. Hjälpa dig med ansvarstagande som blivit till en börda eller svårt att ta tag i (tex ta hand om barnen, betala räkningar mm).

5. Vara hos dig tills du känner dig säker.

6. Ringa din läkare för att hjälpa dig boka tid.

7. Ta dig till sjukhuset (om det är tvunget).

8. Ta hand om dina mediciner, rakblad mm.

Gör en lista av de nära och kära som du kan ringa till och sätt deras telefonnummer efter varje sak av de 8 som de är villiga att utföra (Listan från ovan om det är möjligt).

ibland kan man behöva lite hjälp för att klara sig igenom en ångest period.
Ett bra tipps är att ha en lista på saker man kan göra när man har ångest eller tankar på att skada sig själv.

till exempel

* spela ett spel - http://www.sjalvskador.n.nu/spel
* Skriv en lista på det som gör dig bra, spara och ta fram vid ångest.
* Rita och måla dina känslor 
* Sov - sova är ångestdämpande säger dom på psyk.
* Skriv - brev till någon som gör dig arg/ledsen, dikter, noveller, eller bara om ditt liv.
* Kör ett filmrace - förflyt till en annan värld 
* Läs böcker 
* Gör en massa jävla mat och frys in till ångestdagar så du slipper laga mat.
* Krama din nalle (vid icke innehav kan kudde kramas)
* Skaffa en snuttefilt av den du saknar
* Ta en varm eller kall dusch, eller ta ett bad
* Sitt på internet och läs bloggar om andra som förstår dig
* Skriv en egen blogg!
* Spela musik som gör dig antingen glad eller mindre ensam.
* Träna, jogga etc.. lägg fokusen och energin på något annat.
* Shoppa - obs låt det inte bli ett beroende..
* Spa - Gör ett eget Spa bara åt dig själv
* Gå på en jävla promenad - enligt psyk funkar det Alltid och För alla.
* Spela spel - Töm hjärnan och spela bort den :)
* Storstäda, riv ur bokhyllan och sortera om allt!
* Läs en rolig blogg 
* Döp om dina mediciner till roliga namn.


Om du behöver hjälp med att komma på saker att göra vid ångesten så kommer här en lista med saker du kan göra för att klara av att låta bli att skada dej..
De kan ibland vara svårt att komma på något man kan göra när tankarna väl har kommit så ha gärna en lista tillhands.

Färdigheter för att stå ut: 
Rabbla alfabetet baklänges
Prata för dig själv. Beskriv till exempel rummet i detalj
Ring en vän och prata om något annat, du kan till exempel be henne berätta vad hon gjort idag
Rita av någonting i detalj
Gör hennatatueringar
Måla naglarna
Räkna upp fyra saker du ser, tre saker du hör och två saker du känner (t.ex. golvet under fötterna, bordet under händerna) 
Läs en bok, tidning eller en serie
Sätt på glad, tokig musik, till exempel en barnskiva
Välj ett föremål och titta noga på hur det ser ut och känn hur det känns att ta på det
Fokusera på dina andetag. Känn dem, andas i olika hastighet, räkna andetagen
Plocka fram en fin låda och fyll den med vackra saker eller saker som betyder någonting för dig. 
Städa ett litet hörn men gör det noggrant
Storstäda rummet eller huset. Hur snabbt kan du göra det? 
Välj ett föremål i rummet. Undersök det omsorgsfullt och skriv en så detaljerad beskrivning du kan, inklusive vikt, storlek, form, färg, användningsområden. 
Välj ett föremål, till exempel ett suddgummi och försök komma på 30 saker man skulle kunna använda det till. 
Välj en sak eller en person och leta fakta om det på Internet
Använd dig av 10-minutersregeln. Bestäm dig för att du inte ska skada dig på 10 minuter. När 10 minuter har gått bestämmer du dig för 10 minuter till. 
Räkna fönstren på ett stort hus, räkna spelkulor
Köp en massa indianpärlor och blanda dem i en stor burk. Sortera dem sedan medan du beskriver vilka färger de har. 
Skriv av ett kapitel i en bok
Ställ dina böcker/ CD-skivor i bokstavsordning
Fantisera (till exempel om att träffa en superkändis eller om att ligga på en strand i Thailand) 
Kom på så många namn du kan på en viss bokstav

Färdigheter för att få utlopp för starka känslor
Dansa hysteriskt till vild musik
Måla med röd penna där du annars skulle ha skadat dig och sätt ett plåster på 
Piska mattor
Riv sönder ett lakan eller en urvuxen tröja
Skriv av dig dina känslor, till exempel i ett mail till någon eller i en novell för dig själv
Kasta petflaskor i en vägg
Gå ut i en skog och skriv allt vad du kan
Blås upp ballonger och försök sedan ha sönder alla så snabbt du kan
Krossa ägg eller isbitar (tex i badkaret) 
Riv sönder en telefonkatalog i så små bitar du kan
Skriv brev till någon som gjort dig arg/ledsen, även om du inte skickar det
Gör lergubbar och släng dem i väggen eller på golvet
Gör din egen voodoo-docka och stick nålar i den! 
Ha kuddkrig med någon eller med en vägg
Riv bitar av stadig tejp
Skriv ut en bild av dig själv eller av någon annan (beroende på vem du är arg på) och markera med tuschpenna vad du skulle vilja göra. Trasa sönder bilden.

Färdigheter för att tvinga bort negativa känslor: 
Gör tvärtom. När du vill skada dig själv, gör något mysigt eller trevligt istället. Tex bada badkar eller se en film. 
Se dig själv i spegeln och skriv en lista på kroppsdelar/ egenskaper du tycker bäst om hos dig själv
Köp temperafärg (flytande färg på stor tub) och stora papper. Kleta med färg. 
När du förebrår dig själv eller din kropp, tänk på dem som har det värre (istället för dem som har det bättre) 
Tvinga fram ett leende eller ett skratt
Trösta dig själv, tillåt dig att vara liten
Lek eller kela med dina husdjur (om du har några)

Alternativ istället för att skada sig själv:
Krama en isbit i handen 
Stoppa fingret i frusen mat (tex glass) i en minut
Ha ett hårband runt handleden och låt det smälla mot huden
Duscha varmt eller kallt
Ät wasabi, peppar, chili eller annat starkt

Övriga: 
Spring så snabbt du kan, så långt du orkar
Gå en promenad
Slå på en boxboll, hoppa i en säng eller annan fysisk aktivitet
Försök sova en stund. 
Baka en kaka, gärna tillsammans med någon. 
Om du inte kan göra något åt smärtan, bli medveten om den. Känn den fullt ut, acceptera den och kom ihåg att den inte kan skada dig.

Innan du skadar dig själv, ställ alltid dessa frågor: 
1. Vad känner jag just nu? 
2. Varför känner jag som jag gör? 
3. Varför vill jag skada mig själv? 
4. Har jag varit med om detta tidigare? Vad gjorde jag då för att lösa situationen? Om jag inte kunde lösa den då, hur skulle jag kunna göra för att det ska bli bättre denna gången? 
5. Om jag skadade mig själv nu, hur skulle det kännas? 
6. Om jag skadar mig själv nu, hur kommer det då att kännas om en timme eller i morgon? 
7. Finns det någonting kvar som jag kan prova innan jag skadar mig själv? 
8. Vill / behöver jag verkligen skada mig själv?

Klistra gärna upp frågorna på väggen över sängen/ skrivbordet eller ha en lapp i fickan! Välj också på förhand ut fem färdigheter att prova med först innan du skadar dig själv nästa gång.

De viktigaste av allt är att aldrig tappa hoppet. du kommer förmodligen att få återfall. Men det är okej. alla människor misslyckas ibland. 
Så länge du har viljan att sluta så kommer du klara det.

Och kom ihåg att detta är ett stort steg var stolta över er själva för att ni valt att ta steget mot ett liv utan självskador!


//Mvh Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa

Spana också in:

Tyvärr har BUP-akuten vissa kriterier för inläggning av patienter. Först och främst brukar självmordstankar inte räcka, du behöver ha utförliga självmordsplaner för att bli tagen på allvar. Det kan handla om vart, när, hur eller ev brev du vill lämna efter dig.
Jag menar såklart inte att du ska tänka ut detta på riktigt utan låtsas att du har gjort det när du kontaktar BUP. Jag har själv varit med om att inte bli tagen på allvar men det blev bättre ju äldre jag blev...
Ge inte upp, kramar.