Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP! Närminnet är mitt största proplem i livet.


Ämnesstartare

Hej är 18 år och aldrig provat tyngre droger, men har väldigt dåligt närtidsminne, händer då och då att jag t.ex inte minns vad jag åt för middag igår eller i förrgår, tappar namn på karaktärer i serier som jag sett. Händer även att jag tappar namn på saker. Vet inte vad som anses som "normalt", om jag har för höga krav på mitt närminne och därmed får lite ångest direkt det är någonting jag inte minns. Men har t.ex även problem att om jag lägger ifrån t.ex ett verktyg på jobbet så händer det att jag i princip glömt vart jag lagt ifrån mig det efter några minuter ibland.

Så vad har ni för tips för att motverka dåligt närtidsminne och att jag är så "disträ"?

Ska tillägga att jag inte alls lever ett stressigt liv heller.
Inte hyperaktiv på något vis heller.
är det nån där ute som har samma problem. att glömma sin flickväns namn är det värsta jag vet.
Mvh


   
Citera

haha, lider utav samma shiiat, men har mer problem med minnet överhuvudtaget... brukar t.ex ofta glömma bort namnet på mina polare...[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ptja, har också dåligt minne.. glömmer lätt vad jag gjorde igår och sådant.. Men namn glömmer jag aldrig. Hur tusan kan man glömma vad sin flickvän heter? [confused]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Är likadan.


   
SvaraCitera

Finns sätt man kan träna upp sånt med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Finns sätt man kan träna upp sånt med.

berätta då!!

det är så jävla jobbigt,


   
SvaraCitera

ADD?


   
SvaraCitera

trewqaz18:

händer då och då att jag t.ex inte minns vad jag åt för middag igår eller i förrgår

Jag kan glömma vad jag åt till midda för en timma sedan. Och om jag håller på med en sak och telefonen ringer, kommer jag aldrig ihåg vad jag gjorde innan sen när jag lagt på. Lr om jag ska berätta en sak för någon, och den ställer en fråga emellan typ "Visst är det kallt ute ida?" så är frågan borta sedan. Kan komma på den några dar senare igen...


   
SvaraCitera

WITLo:

Ptja, har också dåligt minne.. glömmer lätt vad jag gjorde igår och sådant.. Men namn glömmer jag aldrig. Hur tusan kan man glömma vad sin flickvän heter?

Hah, det är inte så att jag glömmer dom helt, får jag nån minut att tänka så kommer jag ju på det, men ska jag ropa på någon eller liknande kör jag med frasen "eyy"....


   
SvaraCitera

Jag har svårt att komma ihåg:
Namn, ansikten, siffror [blush]
Någon kan presentera sig, tre sekunder senare så kommer jag inte ihåg vad den hette. Jag går förbi folk jag känner på stan/bussen/matbutiken. Fast, ja. Det är nog bara för att jag ofta fokuserar på att inte avlida av alla människor runt om kring [rolleyes]

Och ibland säger jag fel ord för saker. Jag ser att något är rött, jag tänker att det är rött, men säger gult[mad]

Känner mig lite tardig [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera

Jag glömmer mest vad jag gör och ska göra, helst samtidigt som jag gör/ska göra det. Tillexempel när man handlar, är det hemskt knepigt att komma ihåg var i affären man placerade korgen, så det slutar oftast med att jag får plocka ihop allt på nytt. Och det med order, glömms bort. Och prylar.
Men jag har inte haft problem med ansikten.

trewqaz18:

Ska tillägga att jag inte alls lever ett stressigt liv heller.

Är det inte stressigt i bollen då?


   
SvaraCitera

trewqaz18:

berätta då!!

det är så jävla jobbigt,

Ska nog finnas övningar på nätet, vet att jag har sett någonstans iaf.
Hittade någon länk, men har ej läst den.Länk


   
SvaraCitera

kan det bero på att du sover för lite? (om du nu gör det)


   
SvaraCitera

trewqaz18:

Vet inte vad som anses som "normalt", om jag har för höga krav på mitt närminne

trewqaz18:

händer då och då att jag t.ex inte minns vad jag åt för middag igår eller i förrgår, tappar namn på karaktärer i serier som jag sett.

Det är normalt skulle jag säga. Jag tror inte alls ditt minne är ett stort problem i ditt liv, eftersom du antagligen har ett ganska normalt minne, men fokuserar på att det skulle vara nedsatt så mycket så att du lägger märke till alla händelser när du glömt något.
Framförallt att glömma sådant som vad man ätit till middag är normalt eftersom det är oviktigt - det finns ingen anledning att komma ihåg sånt. Om du har ett så nedsatt närminne att din vardag inte går runt så kanske du kan börja fundera på om du har problem. Om det tar 10 minuter innan du kommer utanför dörren eftrersom du springer runt och letar efter allt du tappat bort sedan dagen innan så att du alltid missar bussen, eller om du ständigt kommer på saker du ska göra som du sedan inte kan minnas, osv, har du ju ett problem eftersom det gör din vardag svårare.

trewqaz18:

Hej är 18 år och aldrig provat tyngre droger, men har väldigt dåligt närtidsminne,

Antar att du med tyngre droger inte räknar in cannabis? Cannabis förstör ju närminnet ändå, kanske till och med mer än andra tyngre droger.


   
SvaraCitera