Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP ÖNSKAS SNARAST


Ämnesstartare

Tjena
Har egentligen en sjukt lång historia att skriva men tror inte att någon orkar läsa hela historian men kan ta det lite kort.

Lisa och Kajsa bråkade en dag i skolan för att Kajsa var elak och hade varit med och slagit Lisas syster.
Lisa anmälde detta till rektorn som inte gjorde någonting åt saken förutom att kalla Kajsa till honom.

Bråket med väldigt stort i skolan och Kajsa blev mindre omtyckt i skolan när alla hade fått reda på att hon hade slagit Lisas syster.

Knappt ett år senare ska Kajsas jacka försvinna och Lisa blir genast anklagad fördetta och även anmäld.
Lisa blir sedan hotad av Kajsas Mamma, pappa samt bror vilket polisen inte gör någonting åt även fast Lisa berättade det i ett förhör som hon var tvungen att gå på då hon blev anmäld för att ha stulit Kajsas jacka.

Polisen finner då att de inte har några bevis på attt Lisa hade stulit jackan från Kajsa, då väljer mamman samt brorn till Kajsa att säga i rätten att Lisa överlämnade jackan till dem.

Lisa blir dömd i rätten trots att hon nekade brottet, hon blir dömd för Häleri och inte snatteri då de inte kunde bevisa att hon hade stulit jackan, utan att hon förvärvat jackan då hon gav den till Kajsas bror samt mamma.

När Lisa blir dömd i rätten får hon en väldigt, väldigt hög böter. Hoin får dagsböter, 100x50 kr vilket blir 5000.

Lisa blir försörjd av hennes mor som försörjer Lisa och hennes två syskon, Lisas mamma är ensamstående då hon är en änkling och hon är även sjuk och kan därför inte jobba. Hon lever på förtidspension med hennes tre barn.
Lisa har fyllt 16 år och får därför inte barnbidrag utan endast studiebidrag vilket man endast får då man studerar (ex: går i gymnasium) vilket Lisa inte gör under sommaren och får därför inga pengar alls.

Jag undrar har de rätt att dömma Lisa till en sådan hög böter? Då det inte finns någon chans att hon skall kunna betala den.

Lisa mår fruktansvärt dåligt över att ha blivit fälld i tingsrätten och väljer därför att överklaga till hovrätten,
de fastställde tingsrättens beslut och därför vill Lisa överklaga till Högsta domstolen.

Jag undrar då vad ska hon skriva i överklagan?
Har ni några tips?

Lisa anser alltså att detta är en slags hämnd från Kajsas familj pga händelsen tidigare, (btw så frågade rätten Kajsa ifall hon hade något förflutet med Lisa,ifall hon hade fått gå till rektorn men Kajsa nekade, när de senare frågade Kajsas mamma sade hon att hon hade fått gå till rektorn pga det .. Bör inte det krossa Kajsas trovärdighet en aning?......) Lisas vän Calle blev även anmäld av Kajsas familj. Han fick också ha rättegång men blev dock frikänd då de inte ansåg honom skyldig till olaga hot (Lisa blev också anmäld för olaga hot från Kajsas familj, hon blev anmäld för en hel del saker av dem)
En anlednng till varför Calle blev frikänd är för att Kajsas syster hade erkänt i rätten att de hade pratat hemma om vad de skulle säga i rätten.
Bör Lisa ange detta i överklagan?

Ett väldigt rörigt inlägg men jag hoppas att ni förstår.


   
Citera

Prata med en advokat istället, här på UM kommer du varken få seriösa eller bra svar!


   
SvaraCitera

olleolle00:

Jag undrar har de rätt att dömma Lisa till en sådan hög böter? Då det inte finns någon chans att hon skall kunna betala den.

olleolle00:

När Lisa blir dömd i rätten får hon en väldigt, väldigt hög böter. Hoin får dagsböter, 100x50 kr vilket blir 5000.

Tänkte läsa allt men orkade inte sen (inte bra o läsa precis efter att an slutat jobba med andra ord)

Men 5000kr är inte så mycket egentligen och har hon gjort ett brott så har hon och ska då betala för det brottet hon har gjort.

Sen måste hon väl inte betala alla 5000kr på en gång?
Man kan väl betala under en längre tid så hon har råd med det med andra ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sötnos:

Prata med en advokat istället

Har tyvär inte tid att göra det då överklagan ska vara inne på måndag.

Crypto:

Men 5000kr är inte så mycket egentligen

Glöm inte brottsofferfonden, summan blir 5500. Lisas advokat sa till och med att det var en dyr böter för en så ung person.
Lisa har INGEN inkomst, varken barnbidrag eller studiebidrag.

Crypto:

har hon gjort ett brott så har hon och ska då betala för det brottet hon har gjort.

Hade du läst igenom mitt inlägg så hade du sett att jag menat att Lisa är oskyldig.

Crypto:

Sen måste hon väl inte betala alla 5000kr på en gång?

Jo det måste hon, fick veta att hon fick hem bötern där det står att hon skall betala 5500 inom 30 dagar. Pang på bomangen!


   
SvaraCitera

Om hon (du) inte kan betala så går det till kronofogden. Tycker dock det är konstigt att du inte tillåts betala av böterna lite i taget då man normalt sett brukar få göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Otrogen hund:

Om hon (du) inte kan betala så går det till kronofogden

Namnen är ej riktga och nej, det är inte mig det handlar om utan en kompis till mig som jag försöker hjälpa.

Otrogen hund:

Tycker dock det är konstigt att du inte tillåts betala av böterna lite i taget då man normalt sett brukar få göra det

Det tycker jag med, skulle hon/han (vi väljer att säga Lisa istället så slipper vi komplicera till allt) kunna få samhällstjänst istället?


   
SvaraCitera

olleolle00:

Lisa har INGEN inkomst, varken barnbidrag eller studiebidrag.

Så Lisa går inte i skolan fast det stod i början av texten?
isf borde hon ju få. Om ni föräldrarna inte tar allt vill säga

olleolle00:

Hade du läst igenom mitt inlägg så hade du sett att jag menat att Lisa är oskyldig.

Rätten verkar då ha en annan åsikt om saken [cute]

olleolle00:

Jo det måste hon, fick veta att hon fick hem bötern där det står att hon skall betala 5500 inom 30 dagar. Pang på bomangen!

Låtr korkat men okej o.O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Så Lisa går inte i skolan fast det stod i början av texten?
isf borde hon ju få. Om ni föräldrarna inte tar allt vill säga

Lisa är sexton år, när hon fyllde 16 år slutade hon att få barnbidrag och började istället få studiebidrag men studiebidrag får man endast ifall man studerar vilket Lisa inte gör under sommaren då hon har sommarlov därför får hon inte studiebidrag under sommaren och har därför inga pengar sparade eller någon inkomst.

Crypto:

Rätten verkar då ha en annan åsikt om saken

Den som nu sade att man kommer längre men sanningen hade visserligen fel.


   
SvaraCitera

olleolle00:

Namnen är ej riktga och nej, det är inte mig det handlar om utan en kompis till mig som jag försöker hjälpa.

Ahh, "min kompis"-syndromet. Riktigt knivigt det där.


   
SvaraCitera

olleolle00:

vilket Lisa inte gör under sommaren då hon har sommarlov därför får hon inte studiebidrag under sommaren och har därför inga pengar sparade eller någon inkomst.

Härlig rätten är som ser till sådana saker då... eh

olleolle00:

Den som nu sade att man kommer längre men sanningen hade visserligen fel.

Eller så sa inte Lisa sanningen [cute]
Finns alltid två sidor av ett mynt
Eller så sa hon det men den andra sidan har lyckats vaska fram bättre bevis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Otrogen hund:

Ahh, "min kompis"-syndromet. Riktigt knivigt det där.

ha-ha, tro vad du vill.

Crypto:

Eller så sa hon det men den andra sidan har lyckats vaska fram bättre bevis

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag misstänker att tingsrätten har tagit med detta i beräkningarna men sett att Kajsas vittnesmål är mer trovärdigt. Din historia blir ju väldigt vinklad och det är ju det som är bra med domstolsförhandlingar att samtliga röster kommer fram.


   
SvaraCitera

olleolle00:

ha-ha, tro vad du vill.

Är precis vad jag gör, lilla gumman [wink]


   
SvaraCitera

Försök visa på brister i deras historia och kolla i förhören med familjen osv om ni har de. Ni kanske kan hitta motsägelser? Varför skulle Lisa ens ta jackan och sen lämna tillbaka den..? Det är ju uppenbart att de pratat ihop sig, vilket de dessutom erkänt att de gjort i Calles fall. Anledningen till att det blir trovärdigt är för att man har haft tid att prata ihop sig och komma på en vattentät story. Försök trycka på att det är uppenbar hämnd, också att Lisa har det svårt hemma. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

olleolle00:

Ett väldigt rörigt inlägg men jag hoppas att ni förstår.

sötnos:

Prata med en advokat istället, här på UM kommer du varken få seriösa eller bra svar!

Advokat kan ge dig mycket bättre svar än någon här på UM. Det kanske finns en jurist bland medlemmarna, men jag känner inte till någon.

olleolle00:

Lisa mår fruktansvärt dåligt över att ha blivit fälld i tingsrätten och väljer därför att överklaga till hovrätten,
de fastställde tingsrättens beslut och därför vill Lisa överklaga till Högsta domstolen.

Dock vet jag att det är väldigt svårt att få upp fall till HD. Det är om det krävs ett prejudikat(sådant fall har min familj just nu, vi har fått brev från HD men vet ej än vad som stod där i), och det finns prejudikat i detta fall.

Tryck på att de har erkänt ihopgaddning i ett annat fall, och att det rörde samma anmälningar som drabbades i detta fallet.

Du kan inte få mer än ett nej.


   
SvaraCitera