Aviseringar
Rensa alla

Hjälp om dreads


Ämnesstartare

Hejsan. Jag har ganska långt hår som jag har sparat nu i flera år. Jag är väldigt sugen på att skaffa dreads men jag vet ärligt inte ett skit om hur jag ska behandla dem. så här kommer lite frågor. är jätte,jätte tacksam om jag får svar.
* Hur ofta ska man tvätta de med schampo?
* ska man använda balsam ;0?
* Jag har hört att de kan mögla. kan de de? är det stor risk?
* Som sagt har jag långt hår och är lite " rädd" om det. Ifall jag inte skulle passa i dreads, kan man borta ut de då? Hur? Eller måste jag raka hela huvudet? :0
* För er som har dreads. Är det obehagligt?
* När håret växer, hur blir de då? får man göra nya dreads på utväxten?

Ja de var lite frågor. som sagt väldigt tacksam för svar!


   
Citera

Go for it [y]
*Man tvättar det 3 ggr i veckan (eller mindre) med ett speciellt schampo som inte lämnar rester, även kallat dreadshampo http://www.dreadstuff.com/.

*Men ska helst inte använda balsam för det hindrar dreadsen från att tova sig.

*Det kan mögla om man låter håret vara blött konstant. Det är inte så stor risk om man låter håret torka ordentligt efter ett bad [crazy].
* Om du inte passar (men det kommer du) kan man borsta ut dreadsen med en borste och balsam.

* Jag använder mig av en metod då man slutar borsta håret och till slut så tovar sig håret och blir dreads. Den metoden tar längre tid, men är mer naturlig, den kallas "neglect". Men ha mogna dreads är nog inte så obehagligt.

* När det växer så tovar det sig med tiden, men om man vill hjälpa till extra så kan man ta tag längst ner på dreadsen och rufsa runt det [smile]
Det är vad jag vet [bigsmile]


   
SvaraCitera

SEAAGD:

. Men ha mogna dreads

*Men att ha [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SEAAGD:

Okej tack för svaret. Men jag vet inte riktigt ifall jag vågar göra dreads. haha men om man ångrar sig måste man klippa en bit då på håret eller? Jag har också hört att man kan fläta in dom. Men jag vet inte riktigt (:


   
SvaraCitera

Fläta in dreads? Det är väl om du ska ha extansions i sådana fall, för jag har aldrig hört om det.

Om du inte menar interlocking, där man drar igenom håret i sig självt klockvis.


   
SvaraCitera

* Hur ofta ska man tvätta de med schampo?
När man tycker att det behövs. Det kan vara var tredje dag, en gång i månaden eller aldrig. Är helt upp till en själv.

Tänk på att de flesta schampon du köper i din vanliga matvarubutik innehåller mjukgörande och utredande ämnen, vilket gör att dina dreads löser upp sig. Jag rekommenderar antingen ett schampo som är gjort speciellt för dreads eller ett schampo med så få onödiga ingredienser i som möjligt, de brukar ha bra schampon på bland annat hälsokostaffärer.

* ska man använda balsam ;0?
Nej.

* Jag har hört att de kan mögla. kan de de? är det stor risk?
De kan mögla, men man måste vara en riktig idiot för att lyckas med det. Risken är alltså inte alls stor. Så länge man ser till att tvätta ur schampo, hårfärg och sådant ur håret ordentligt och undviker att ha uppsatt hår när det fortfarande är blött är det lugnt.

* Som sagt har jag långt hår och är lite " rädd" om det. Ifall jag inte skulle passa i dreads, kan man borta ut de då? Hur? Eller måste jag raka hela huvudet? :0
Det beror helt på hur du tänkt göra dina dreads. Har du tänkt skaffa helt naturliga (alltså bara sluta borsta håret, använda rätt schampo och bara låta håret dreada ihop sig av sig självt) brukar det inte vara några problem alls att borsta ur dreadsen sedan eftersom naturliga inte brukar bli lika hårda som sådana man "gör". Om du gör dreads på en salong eller hos en kompis (eller bara över huvud taget när du fixar fullfjädrade dreads på någon timme) med hjälp av virkning eller vax lär det bli mycket svårare att borsta ur dem. Men allt går med tålamod, lite smärttålighet och en ordentlig kam eller borste. Så det är absolut inte omöjligt. Ju längre tid du har dina dreads, desto mer dreadiga blir dem och desto svårare blir det att borsta ur blir dem.

* För er som har dreads. Är det obehagligt?
Nä. Det enda som är lite jobbigt och obehagligt är att hårbotten väldigt lätt blir torr och börjar klia. Detta beror helt på vilka produkter man använder och hur ofta man tvättar håret. Tvättar man håret väldigt sällan behöver hårbotten knappt producera något fett alls - och blir då torr. Och använder man t.ex. diskmedel till att tvätta håret är det ju inte särskilt konstigt att hårbotten blir torr och irriterad. Så se till att använda rätt hårprodukter och tvätta håret lagom mycket.

* När håret växer, hur blir de då? får man göra nya dreads på utväxten?
Det är väl lite olika. Om du inte har naturliga är ju ditt hår till en början inte dreadat på riktigt, utan bara ihoptuperat. Man brukar då behöva tupera upp utväxten, och antagligen vill man även virka eller vaxa utväxten för att få det som växer ut att se ut som de dreads du har i resten av håret.

Har man naturliga bildas det dreads även närmast hårbotten om man fortsätter att sköta sitt hår på samma sätt.


   
SvaraCitera

Capture:

Tvättar man håret väldigt sällan behöver hårbotten knappt producera något fett alls

Tvärt om, väl. Innan jag hade dreads fick jag rådet att tvätta mitt hår mer sällan eftersom min hårbotten (och hår) är torr.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Tvärt om, väl. Innan jag hade dreads fick jag rådet att tvätta mitt hår mer sällan eftersom min hårbotten (och hår) är torr.

Det är rätt krångligt. Tvättar man håret för ofta torkas ju hårbotten ut och man får torr och kliande hårbotten. Men det kan också leda till att man får väldigt fett hår, eftersom hårbotten måste producera extra mycket fett då man torkar ut den.

När man sedan tvättar håret väldigt sällan behöver ju håret knappt producera fett alls längre eftersom det fett som finns i princip aldrig tvättas bort. Men det är nog lite olika från person till person till person, spelar säkert roll vad man har för hårtyp, om man har lättirriterad hårbotten och så vidare. För mig har det i alla fall blivit så att min hårbotten blivit torr eftersom jag tvättar med schampo så sällan. När man bara tvättar med vatten sköljs ju inte fettet ur.


   
SvaraCitera

Capture:

För mig har det i alla fall blivit så att min hårbotten blivit torr eftersom jag tvättar med schampo så sällan.

Jag har faktiskt märkt att det blir något sådant med min med. Jag får som sårskorpor om jag inte tvättar mitt hår sisådär två gånger i veckan.

Fast ska testa att bombadera det med olja sen när jag kommer in till hårbotten.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Jag har faktiskt märkt att det blir något sådant med min med. Jag får som sårskorpor om jag inte tvättar mitt hår sisådär två gånger i veckan.

Fick sårskorpor innan jag med. Men jag tvättar lite oftare nu och har köpt ACO:s hårbottengel. Har inte riktigt kunna avgöra huruvida gelen fungerar eller inte än, men det känns rätt skönt i alla fall!

Harpyja:

Fast ska testa att bombadera det med olja sen när jag kommer in till hårbotten.

Har jag gjort några gånger, fungerar bra. Man får se till att inte kleta alltför mycket i håret bara.


   
SvaraCitera

Jag har fejkdreads [ops]


   
SvaraCitera

Nice [y]


   
SvaraCitera

Beeelllaaaa:

* Hur ofta ska man tvätta de med schampo?

typ så ofta som varenda människa borde tvätta sitt hår med schampo, dvs typ en gång i veckan. De flesta tvättar alldeles för mycket vare sig de har dreads eller ej. Ditt hår kommer itne att se fett ut för att du tvättar det mer sällan, det kommer att vänja sig och sluta producera lika mycket fett.
Du kan ju skölja håret med vatten och massera hårbottnen ibland. Schampo är egentligen onödigt om du inte använder hårprodukter, vilket du inte bör göra om du har dreads.

Beeelllaaaa:

* ska man använda balsam ;0?

nej

Beeelllaaaa:

* Jag har hört att de kan mögla. kan de de? är det stor risk?

om man gör dreadsen på en salong där de använder vax kommer det vara svårt att få ur vaxet men mögla vet jag inte, då måste de nog vara fuktiga i några dygn i typ en plastpåse..

Beeelllaaaa:

* Som sagt har jag långt hår och är lite " rädd" om det. Ifall jag inte skulle passa i dreads, kan man borta ut de då? Hur? Eller måste jag raka hela huvudet? :0

Man kan...men det är inte lätt ich håret ser slitet ut efteråt. Inte värt slitet och tiden det tar.

Beeelllaaaa:

* För er som har dreads. Är det obehagligt?

nej, bara när man precis virkat rötterna kanske, kan dra lite då

Beeelllaaaa:

* När håret växer, hur blir de då? får man göra nya dreads på utväxten?

man tvinnar och virkar lite i rötterna, tada


   
SvaraCitera

Har precis fixat mina rötter. Det gjorde jag på den ungdomliga förmiddagen. Klockan är elva och jag har fortfarande förjävligt ont.

Tog nog lite för mycket.


   
SvaraCitera

Wow, precis en tråd jag söker efter^^ Håller på göra dreads på min kille. Men topparna tovar upp sig.. typ halva dreaden. :S och virka in topparna är inte alls särskilt snyggt och det tar en jäävla tid >.< Hur ska man göra där? D: Vissa har jag hört låter dem vara men min killes deads öppnar sig till hälften :S Vi truperar och drar håret åt olika håll.. typ fläta fast dra olika strån varje gång..
Sen i hårbåtten.. I nacken på han har 3 dreads växt ihop :S Ska jag bara låta dem vara eller göra om dem ? Tänkte att dem kanske växer helt ihop så blir det en fet dread med 3 dreads efter xD Skulle se lite flummigt ut xD
Även på andra ställen väger lite hårstrånihop men det är inte så bekymrande men hur gör man med dreadsen i hårbotten.? ska man cirkulera dem eller bara låta dem vara? trupera? Oo jag vill hellst inte använda nå vaxprodukter :s


   
SvaraCitera