Aviseringar
Rensa alla

Hjälp om MKV-fil


Ämnesstartare

Hej, för några dagar sedan fixade jag fram "The Shawshank Redemption i Blue-ray kvalite "filmen låg på 12gb". För det första kunde jag inte titta på filmen pga saknade codec, så jag laddade ner codec och en spelare som kallades "Zoom"player.

Då kunde jag iaf titta på filmen, men bilden laggar rätt så hårt. Har det med att min dator inte klarar av att se på filmen, eller hur ligger det till?

Någon som haft samma problem och löst det?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Det kan förmodligen vara din dator, annars kan du testa VLC media player, jag kan knappt komma på något format jag har fått hem som det inte stöder.

(edit off topic: stavas det stöder eller stödjer?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Det kan förmodligen vara din dator, annars kan du testa VLC media player, jag kan knappt komma på något format jag har fått hem som det inte stöder

Jaah, jag testade VLC player och det var den enda spelaren jag har som inte kunde spela upp det.

Glömde nämna att subtitles på filmen dampar loss också.


   
SvaraCitera
Tyrael

DoktorMaJk:

så jag laddade ner codec och en spelare som kallades "Zoom"player.

http://www.afterdawn.com/guides/archive/how_​to_play_mkv.cfm

http://www.google.se/search?q=mkv%20file

OH SNAP!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

Någon som haft samma problem och löst det?

1080p är ganska krävande för datorn. Vad har du?
Så här ska du göra i alla fall:
1. Ladda ner KMPlayer, det är den bästa spelaren för mkv-filer. Den klarar alla filmer och har stör för text. Om det laggar med den så kan du testa "superhastighetsläge", det finns någonstans i menyerna...
Om det fortfarande laggar så kanske din inte dator klarar av att spela HD-film men det finns en sak till du kan testa.
2. Ladda ner (eller köp, den är inte gratis) CoreAVC codec. Det är den absolut effektivaste mkv-avkodaren.
För att sedan göra så att KMPlayer ska använda sig av CoreAVC och inte sina inbyggda codec så måste du mecka lite. Jag rekommenderar att du googlar så hittar du guider.

KMPlayer + CoreAVC är det bästa och effektivaste för att spela HD-material!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

1. Ladda ner KMPlayer, det är den bästa spelaren för mkv-filer. Den klarar alla filmer och har stör för text. Om det laggar med den så kan du testa "superhastighetsläge", det finns någonstans i menyerna...

Jag gjorde det, men när jag skulle starta filmen med det programmet, fick jag blue-screen i ca 2 sek och datorn startades om, kanske inte datorns prestanda klarar av något sånt. Säkert för gammalt grafikkort eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

Säkert för gammalt grafikkort eller något.

Grafikkortet måste väl ha HD-stöd för att kunna spela upp bluray?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UnclePadda:

Grafikkortet måste väl ha HD-stöd för att kunna spela upp bluray?

Mjoo, jag har en geforce 9400GT, vet inte om det är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DoktorMaJk:

vet inte om det är det.

Det ska ha stöd för bluray, ja. Då vet jag inte. Jag har haft problem med MKV-filer också, det löste sig med KMplayer och ett codecpaket.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag löste problemet, prestandan på datorn räcker inte.

Testade på farsans monsterdator och det funkade utmärkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera