Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP! (systemkamera) d80, sony a290 eller eos 1000d?


Ämnesstartare

Hej!
Jag hade nu tänkt införskaffa mig min första systemkamera och vet inte riktigt vilken jag ska välja. Jag har alltid tyckt om att fotografera och hade tidigare en canon ixus 90 som jag älskade.

Har inte direkt svårt för att lära mig hur kameror fungerar och jag gillar att experimentera med inställningar. Men nu handlar det även om en prisfråga.

En bekant säljer sin nikon d80 för 3500 kr, men i objektivet 18-55 finns inte bildstabilisering. Är det värt då?

Har även hittat en olympus E-420 på blocket med 2 objektiv (14-42, 40-150) för 3500 kr. (vad jag har förstått har kamerahuset antiskak)

Sony a290 har jag hittat som ny för 2500 kr (objektiv 18-55) även här finns bildstabilisering i kamerahuset.

Och sen då Canon eus 1000d för 4500 kr med 18-55 IS objektiv. (med bildstabilisering)

Jag vill inte att priset ska vara alltför högt eftersom jag måste köpa minneskort och väska till den. Så en kamera för 3000 kr vore att föredra, men vill ju inte tröttna på den allt för fort.
Dessutom är jag intresserad av att ta macrobilder så vill att det ska kunna finnas bra objektiv till den senare. (dock kanske inte jättesugen på att slunga ut 5000 kr på ett objektiv men det vet jag ju inte förrän längre fram)

Olympus kameran känns som ett bra alternativ då den har två objektiv, dock vet jag inte om jag kommer använda långzoom speciellt mycket. Jag är mest intresserad av att ta landskaps/naturbilder samt porträtt. Även bilder på kalas och semesterresor osv hade jag tänkt använda den till.

Någon som kan hjälpa mig?!


   
Citera
Issen

Eriico:

En bekant säljer sin nikon d80 för 3500 kr, men i objektivet 18-55 finns inte bildstabilisering. Är det värt då?

Du kan få d3000 för den summan och det är en bättre kamera.

Jag säger mest så att ska du ha en bra systemkamera så är det bäst att köpa nytt. Det är känsliga grejer och även om det ser som nytt ut kan det redan vara rätt mörbultat men kanske inte märks förrän en kortare tid.

Och så saknar du ju då också alla garantier osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Du kan få d3000 för den summan och det är en bättre kamera.

Nytt? Beg?

Issen:

Jag säger mest så att ska du ha en bra systemkamera så är det bäst att köpa nytt. Det är känsliga grejer och även om det ser som nytt ut kan det redan vara rätt mörbultat men kanske inte märks förrän en kortare tid.

Jo det är ju risken med att köpa begagnat, dock har jag hört att just systemkameror är smart att köpa beg då man kan spara mycket pengar på det. Just d80 kan jag nog vara ganska lugn med då det är barndomsvänner som säljer den, men olympus e-420 är en okänd person på blocket i närmaste län.


   
SvaraCitera

Fanns D90-hus på mellandagsrean för 4.999 tror jag. Grym kamera, men objektiven kostar ju lite.


   
SvaraCitera

nikkon alltid nikkon!


   
SvaraCitera

Visa ord från proffsfotograf:
Canon för studiofotande
Nikon för utomhus.

Nikon är dessutom mer användarvänliga och är lättare att förstå sig på.

Sony vet jag inget om [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

Fanns D90-hus på mellandagsrean för 4.999 tror jag. Grym kamera, men objektiven kostar ju lite.

way utanför min budget om man säger så.

Slumpartad:

Canon för studiofotande
Nikon för utomhus.

Hm. Hade tänkt använda kameran både för inomhus och utomhusbruk... vad gör man då? 😉


   
SvaraCitera

qazedctgb:

nikkon alltid nikkon!

Okej om du hade skrivit fel en gång, men två gånger...


   
SvaraCitera
smisk

Eriico:

way utanför min budget om man säger så.

Om du inte är villig att punga ut en slant just nu kanske det är värt att spara ihop lite till, för det är så trist att köpa något man "växer ur" så snabbt. Jag vet själv att jag hemskt gärna ville köpa en nikon d40 när de var poppis, men istället sparade jag ihop pengar till en d80 när jag fick veta att den skulle komma ut på marknaden. Fast sen fick jag en i födelsedagspresent så de pengarna rann ut i sjön ändå, men det jag vill komma till är iaf att en systemkamera är något man ska lägga ner lite pengar på! Och köp gärna nytt, eftersom begagnat är så himlans lurigt.

Eriico:

Hm. Hade tänkt använda kameran både för inomhus och utomhusbruk... vad gör man då? 😉

Jag har en Nikon och kan väl säga att om man inte är proffsfotograf spelar det absolut ingen roll 🙂


   
SvaraCitera

Eriico:

nikon d80


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

nikon d80

fast:

Issen:

ska du ha en bra systemkamera så är det bäst att köpa nytt. Det är känsliga grejer och även om det ser som nytt ut kan det redan vara rätt mörbultat men kanske inte märks förrän en kortare tid.


   
SvaraCitera

Det lär inte spela någon större roll vilken du köper, då de flesta kameror som ligger i samma användarklass är ungefär lika bra. Vad det i slutet handlar om är vilken du trivs med bäst. Sedan lär du bli nöjd oavsett om du väljer Nikon, Canon eller Sony.

Mitt förslag är att du går till en fotoaffär och ber att få testa de kameror du funderar på. Den som ligger bäst i handen, har knappar på rätt ställen och helt enkelt känns bäst för dig köper du.

Bästa köpet just nu är nog en D90 på mellandagsrean, har hört att de ska säljas till riktigt bra priser. Det är en bra kamera, mycket att växa med som nybörjare.

Issen:

Du kan få d3000 för den summan och det är en bättre kamera.

Jag håller nog inte riktigt med. De har samma sensor, samma AF-system... D80 har ett mycket ordentligare hus, AF-motor i huset och en bättre sökare. Enda anledningen jag ser till varför man skulle vilja köpa en D3000 framför en D80 är dels för att de fortfarande säljs nya och dels för att man av någon anledning känner för att ha ett litet plutthus utan skärm på ovansidan.


   
SvaraCitera

Eriico:

dock vet jag inte om jag kommer använda långzoom speciellt mycket. Jag är mest intresserad av att ta landskaps/naturbilder samt porträtt. Även bilder på kalas och semesterresor osv hade jag tänkt använda den till.

40-150 mm fungerar bra som porträttobjektiv. Kan även fungera bra på kalas och sådant, då man kan ta bilder från lite längre avstånd utan att folk märker det = naturligare, bättre porträtt.

Eriico:

Har även hittat en olympus E-420 på blocket med 2 objektiv (14-42, 40-150) för 3500 kr. (vad jag har förstått har kamerahuset antiskak)

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3880629
Uppföljaren till E420 tillsammans med ett objektiv, billigare och nytt.


   
SvaraCitera

Eriico:

Hm. Hade tänkt använda kameran både för inomhus och utomhusbruk... vad gör man då? 😉

Om du är nybörjare är nog Nikon bättre val.

Ett tips är väl att klämma lite på dem i affären, eller testa hos vänner för att se vilken som passar bäst för dig.

Eriico:

En bekant säljer sin nikon d80 för 3500 kr, men i objektivet 18-55 finns inte bildstabilisering. Är det värt då?

Man överlever utan stabilisering. Det är mest praktiskt om man ska filma.

Köp ett stativ, kostar några hundringar på Jula eller nå. Har för mig jag sett där. Annars finns det på expert för lite mer, då med lite bättre.


   
SvaraCitera

Eriico:

Sony a290

Och sen då Canon eus 1000d för 4500 kr

Var och tittade på systemkameror idag! Fastnade lite för Sony a390 (tror jag den hette?) - den uppdaterade versionen av 290. Den hade en utvikbar skärm - mycket smidigt, och liveview vilket gör att man kan titta genom skärmen när man ska fota och inte behöver titta genom det lilla lilla titthålet (haha,vet inte vad det heter).

Canon 1000D är väl egentligen ganska simpel? En riktigt nybörjarkamera. Om du tycker om att exprimentera och lära dig mer så kommer du nog lessna på 1000d efter ett tag..


   
SvaraCitera