Aviseringar
Rensa alla

HJÄLP! (systemkamera) d80, sony a290 eller eos 1000d?


Starlights:

mycket smidigt, och liveview

liveview är knappast lämpligt om man ska ta fina kort...

Starlights:

lilla titthålet

sökare heter det väl? [shake]


   
SvaraCitera

Heineken:

sökare heter det väl?

ja men det var ju därför jag skrev "vet inte vad det heter"..

Heineken:

liveview är knappast lämpligt om man ska ta fina kort...

Beror ju helt på vad man söker för kamera och vad man ska fota.. försökte ju bara ge lite tips.. [sad]


   
SvaraCitera

Eriico:

Någon som kan hjälpa mig?!

Ett tips - bildstabilisering är värd sin vikt i guld. Det innebär att du i de flesta fall slipper släpa med dig ett stativ. Ska du köra 18-55mm objektiv är kanske inte ett stativ ett krav men däremot om du ske ge dig upp på lite kraftigare telezoomar som 135mm, 200mm o 300mm.

För övrigt rekommenderar jag dig att kolla in den här tråden - Systemkamera Sony??

Vad beträffar de fyra val du har att välja mellan - Canon o Nikon är världsledande! [wink]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

bildstabilisering är värd sin vikt i guld

OM du fotar stillastående motiv ja. Vid fotografering av rörliga objekt är det helt meningslöst och jag tvivlar på att TS endast planerar att fotografera saker som står still, men vad vet jag. Det finns hur som helst viktigare aspekter att titta på när man köper kamera än bildstabilisering..


   
SvaraCitera

sky7:

OM du fotar stillastående motiv ja. Vid fotografering av rörliga objekt är det helt meningslöst och jag tvivlar på att TS endast planerar att fotografera saker som står still, men vad vet jag. Det finns hur som helst viktigare aspekter att titta på när man köper kamera än bildstabilisering..

Köper man som nybörjare ex en Nikon D3100 med ett 18-55mm objektiv så kanske inte bildstabilisering är livsnödvändigt men går man upp lite i zoomarna typ ex 135mm, 200mm o 300mm så anser jag att bildstabilisering är guld värt. De som du uttrycker det "viktigare aspekterna" som man ska ta hänsyn till vid ett kameraköp anser jag att man som nybörjare får uppfyllda i bl a Nikon D3100 o likaså i Canon EOS 550D. [wink]

Har själv en Canon XM2 videokamera med 20x zoom o jag har ju själv testat att stänga av bildstabilisering men det funkar ju inte alls att få något vettigt filmat utan bildstabilisering påslagen. I synnerhet INTE om det är rörliga motiv!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eriico:

Canon eus 1000d för 4500 kr med 18-55 IS objektiv. (med bildstabilisering)

1000D är 3 år gammal, du kan hitta en mycket billigare. Är den begagnad?


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Har själv en Canon XM2 videokamera med 20x zoom o jag har ju själv testat att stänga av bildstabilisering men det funkar ju inte alls att få något vettigt filmat utan bildstabilisering påslagen. I synnerhet INTE om det är rörliga motiv!

Hur det funkar när det gäller videokameror och filmning är jag inte alls insatt i, vet bara att bildstabilisering inte gör någon som helst nytta om man fotar rörliga motiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Casablanca:

1000D är 3 år gammal, du kan hitta en mycket billigare. Är den begagnad?

Nej det var på expert hehe.

sky7:

Vid fotografering av rörliga objekt är det helt meningslöst och jag tvivlar på att TS endast planerar att fotografera saker som står still,

Nej men jag kommer fota stillastående motiv också, som jag nämnde natur och landskapsbilder. 🙂

Capture:

Uppföljaren till E420 tillsammans med ett objektiv, billigare och nytt.

O herre gisses vad billigt!

Och jag för att göra ett litet avslut på det här så är jag nu nära att köpa en Canon 450 d begagnad från fotosidan.se där säljaren i fråga bor i samma stad som mig. Har hittat ett kitobjektiv till det begagnat också. Hela affären kommer gå på 3050 kr inklusive ett 8 gig minneskort. Bra gjort? 🙂


   
SvaraCitera

Eriico:

Bra gjort? 🙂

Absolut! Lycka till [y]


   
SvaraCitera