Aviseringar
Rensa alla

Hjälp till att krossa en rutin


mynona
Ämnesstartare

Jag läser som regel ett tag efter att jag gått till sängs. Problemet är att jag kan fortsätta läsa tills det är dags att stiga upp. Hur gör jag mig av med rutinen? Det är en sådan fast rutin att jag gör det automatiskt oavsett föresatser. Jag tar tacksamt emot råd. Har ni något att ge? 

För övrigt har jag svårt att gå till sängs över huvud taget, så ge gärna ett förslag till hur jag tar mig till sängs  alls på regelbundna tider om ni kan. 


   
Citera

Känn efter. Är du trött, gå och lägg dig även om du tycker att du borde göra något annat. Typ.


   
SvaraCitera

Det har blivit bättre för mig sen jag började studera på plats i Uppsala och fick något att gå upp till. Utan rutiner finner jag det omöjligt att ha normala sovtider, åtminstone när jag är ensam.


   
SvaraCitera

mynona: Har ni något att ge?

Skaffa post-it lappar sätt dom på den första boken i högen, let the magic happen. Eller så lägger du böckerna på vinden där du inte alls kommer orka springa för att hämta dom.

mynona: så ge gärna ett förslag till hur jag tar mig till sängs  alls på regelbundna tider om ni kan.

Stanna uppe 2 dagar gå lägg dig runt 16 du kommer garanterat kunna sova tidigare i en period, alla är ju olika men jag klara väl mig i 4dagar genom att göra på det viset


   
SvaraCitera

disciplin. prioriteringar. barnlek. du vet vad du behöver göra. sluta leka dum. 


   
SvaraCitera

skriv upp en tid då du senast ska lägga dig, sen gör du en markering för varje gång du lyckats lägga dig innan den tiden. 

 stäng av datorn en stund innan du lägger dig, dvs gå inte direkt från dator till säng för skärmar håller en vaken.  

ändra så att du inte läser i ditt sovrum utan i ett annat rum 


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

iddqd: Känn efter. Är du trött, gå och lägg dig även om du tycker att du borde göra något annat. Typ.

Det är lättare sagt än gjort. Jag brukar inte bry mig om vad min kropp vill. 

Schism: Det har blivit bättre för mig sen jag började studera på plats i Uppsala och fick något att gå upp till. Utan rutiner finner jag det omöjligt att ha normala sovtider, åtminstone när jag är ensam.

LedsenTumme ned

ToxicWithaHintOfSteam: Skaffa post-it lappar sätt dom på den första boken i högen, let the magic happen. Eller så lägger du böckerna på vinden där du inte alls kommer orka springa för att hämta dom.

Ja, jag skrev sådana. Jag lade dem inte bara på böckerna utan även på datorn, skrivbordet och på min huvudkudde. Jag har blivit van vid dem och de har blivit rutin att strunta i dem. Tyvärr är mitt rum fullt med böcker

ToxicWithaHintOfSteam: Stanna uppe 2 dagar gå lägg dig runt 16 du kommer garanterat kunna sova tidigare i en period, alla är ju olika men jag klara väl mig i 4dagar genom att göra på det viset

Ja, det blir väl så småningom att ta till den metoden förmodar jag. det är fruktansvärt


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Mirousroea: skriv upp en tid då du senast ska lägga dig, sen gör du en markering för varje gång du lyckats lägga dig innan den tiden.

det tål att tänka på

Mirousroea: stäng av datorn en stund innan du lägger dig, dvs gå inte direkt från dator till säng för skärmar håller en vaken.

jag har själv tänkt detta. men det är svårt att stänga av. 

Mirousroea: ändra så att du inte läser i ditt sovrum utan i ett annat rum

hmLedsen. tack för råden


   
SvaraCitera

Som sagt stäng av datorjäveln, den äro djävulen/hin håles påfund.  I övrigt så kan du ju sätta en gräns du får läsa till tex kapitel 3 eller klockan 23.45.


   
SvaraCitera

Bestäm att du endast får läsa ett visst antal sidor. Så läser du det antalet sidor varenda kväll no matter what.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

dazed: Som sagt stäng av datorjäveln, den äro djävulen/hin håles påfund.

Detta har du rätt i. Jag har tänkt försöka synka med en bekant som aständigt stänger av datorn vid 22.00. 23.00 borde vara en bra tid i alla fall. 

dazed: I övrigt så kan du ju sätta en gräns du får läsa till tex kapitel 3 eller klockan 23.45.

Min disciplin är det tyvärr inte såpass mycket bevänt med. Men jag borde försöka. 

isola: Bestäm att du endast får läsa ett visst antal sidor. Så läser du det antalet sidor varenda kväll no matter what.

Sånt jag läser brukar vara mer engagerande än såTumme ned


   
SvaraCitera

mynona: Sånt jag läser brukar vara mer engagerande än såTumme ned

Anmäl

Citera

jag brukar sticka in bokmärket på ett ställe i boken när jag börjar läsa och sedan när jag kommer till den sidan slår jag (oftast) ihop den.


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

isola: jag brukar sticka in bokmärket på ett ställe i boken när jag börjar läsa och sedan när jag kommer till den sidan slår jag (oftast) ihop den.

Jag kanske kan pröva detta 


   
SvaraCitera

mynona:

Detta har du rätt i. Jag har tänkt försöka synka med en bekant som aständigt stänger av datorn vid 22.00. 23.00 borde vara en bra tid i alla fall. 

Min disciplin är det tyvärr inte såpass mycket bevänt med. Men jag borde försöka. 
   

Det är bra, jag tror den i likhet med teven levererar lite för mycket intryck i relation till vad vi egentligen är konstruerade för, onödigt att varva satan precis innan man lägger sig. Hjärnan behöver få kylas ner lite.

När man bryter vanor/mönster och skaffar sig nya vanor/mönster så tar det kanske ett tag innan det känns naturligt men efter ett blir dom nya rutinerna... ja just rutiner.


   
SvaraCitera

ha bara sängen till sovning. sitt och läs någon annanstans. bestäm "oj nu är klockan åtta, dags att sätta mig och läsa två timmar" och ställ sedan en klocka på tio, så du kommer ihåg att stänga boken, släcka lampan och gå och lägga dig. prova ngt avslappningsband eller så, kör man dem strax efter sovtid på kvällen brukar man bli så avslappnad att man somnar inom ett par minuter mvh erfarenheten :$


   
SvaraCitera