Aviseringar
Rensa alla

Hjälp till en bok?


Ämnesstartare

Hej. Jag ska börja skriva på en bok nu, förväntar mig inte att den ska direkt komma ut i bokforum, utan bara ha så någon här hemma kan läsa, jag menar, 15 åringar som får böckerna i bokform? Tror inte sånt händer [tard]

Men i alla fall, har blivit inspirerad av skräckfilmer, "skräck"böcker os.v. och har bestämt mig för att skriva en sådan.
Jag är väldigt dålig på att skriva klart historier, lyckats en gång och den slutade med bara 102 sidor.
Någon som har en idé hur man kan ha lust att fortsätta skriva? Hur kommer man på namn till karaktärer?

[Sorry om detta är konstigt skrivet]


   
Citera
Ämnesstartare

det gäller bara att orka göra så dem som läser
förstår så bra som möjligt hur stället personen
i boken känner, hur stället ser ut som personen är på osv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj vart lite fel men du förstår säkert xd


   
SvaraCitera

hinkypunky:

bara 102 sidor.

bara? det är rätt okej [cute]
iof brukar jag läsa böcker på 300sidor eller ännu mer helst, men o det bara är någon där hemma som ska läsa så är ju 100 sidor rätt okej.
Men då gäller det att man skriver så att de vill läsa också.

hinkypunky:

Någon som har en idé hur man kan ha lust att fortsätta skriva? Hur kommer man på namn till karaktärer?

Jag brukar skriva blogginlägg på min blogg och ibland kan det gå en vecka eller mer mellan senaste blogginlägget, då beror det oftast på att jag inte har lust att skriva eller att jag inte vet vad jag ska skriva, eller helt enkelt att jag inte har tid.
Men man ska inte tvinga fram något som inte finns, skriv när du har lust, och behöver du lust, läs eller kolla på en film i ämnet så kanske du får mer lust, brukar funka för mig.

Namn på karaktärer brukar väl vara bra med vanliga namn inom skräck?
Gimli funkar inte riktigt i en skräck-berättelse tycker jag inte 🙂


   
SvaraCitera

Lulz, det enklaste ju.. [tired]


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är roligare att inte skriva i ordning. Att du skriver kapitel 14 först sen lalalalal istället för från början, lätt att man fastnar då 🙂


   
SvaraCitera

hinkypunky:

Tror inte sånt händer [tard]

Du kan trycka dem själv. Via typ https://www.vulkan.se/


   
SvaraCitera

För att hitta namn till karaktärerna kan man ju alltid söka på sidor som babynames.com och liknande. Brukar tusentals namn i alfabetisk ordning, och så står det vad namnet betyder och vilket land det kommer ifrån.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Du kan trycka dem själv. Via typ https://www.vulkan.se/

Tack för tipset 🙂


   
SvaraCitera