Aviseringar
Rensa alla

hjälp!


time
 time

Daddy Cool: Mitt tips till dig är att du åtminstone väntar tills du är 18 år fyllda innan du tar sådana avgörande beslut om du är tjej eller kille.

Vill gärna poängtera att könsidentitet formas mycket tidigt, redan vid 2-3-årsåldern. Könsidentitet är inte något man "beslutar" sig om, man är det man är. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daddy Cool:
För mig kommer du nog alltid att vara tjej och skulle vi sitta nakna i en bastu eller bada nakna på en badstrand så skulle jag med stor sannolikhet att bli kåt på dig. Och det hade jag aldrig blivit om du varit en kille.

Mitt tips till dig är att du åtminstone väntar tills du är 18 år fyllda innan du tar sådana avgörande beslut om du är tjej eller kille. Bevisligen är du ju född som tjej men om du sedan vill klä dig som kille är ju en helt annan sak. Det är väl inte alla tjejer som klär sig i raffiga underkläder, kortkort och high heels.

Men jag e ju en kille?


   
SvaraCitera

pommes045: Men jag e ju en kille?

Sorry, då har jag missuppfattat dina tidigare trådar. Trodde att du var född som tjej och ville vara kille och inte tvärtom.

Du är alltså född som kille och vill vara tjej?


   
SvaraCitera

time: Vill gärna poängtera att könsidentitet formas mycket tidigt, redan vid 2-3-årsåldern. Könsidentitet är inte något man "beslutar" sig om, man är det man är.

Får väl beklaga att det där med könsidentitet tyvärr är ett mycket svart hål för mig dvs i klarhet så har jag ingen som helst kunskap i ämnet eftersom när jag var barn... i 2-3-årsåldern, så var det en självklart att man var det könet så det som fanns mellan benen visade.


   
SvaraCitera
Haien

Daddy Cool:

Sorry, då har jag missuppfattat dina tidigare trådar. Trodde att du var född som tjej och ville vara kille och inte tvärtom.

Du är alltså född som kille och vill vara tjej?

Nej, hen är född tjej och vill vara kille, hen sa bara att hen var kille för att hen anser sig själv vara det, hen menar att du hade fel som sa att hen var tjej, dvs har tjejkropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag e född "tjej" men är kille 


   
SvaraCitera
time
 time

Daddy Cool:

Får väl beklaga att det där med könsidentitet tyvärr är ett mycket svart hål för mig dvs i klarhet så har jag ingen som helst kunskap i ämnet eftersom när jag var barn... i 2-3-årsåldern, så var det en självklart att man var det könet så det som fanns mellan benen visade.

Det var en självklarhet för dig, menar du. Och för majoriteten är det så att det biologiska könet, det vill säga vad man har mellan benen, överensstämmer med könsidentiteten. I vissa fall gör det inte det. Att folk inte förstår det gör det inte mindre legitimt, dock. 


   
SvaraCitera

Haien: Nej, hen är född tjej och vill vara kille, hen sa bara att hen var kille för att hen anser sig själv vara det, hen menar att du hade fel som sa att hen var tjej, dvs har tjejkropp.

OK, nu hänger jag med. Glad

pommes045: Jag e född "tjej" men är kille

OK!

time: Det var en självklarhet för dig, menar du. Och för majoriteten är det så att det biologiska könet, det vill säga vad man har mellan benen, överensstämmer med könsidentiteten. I vissa fall gör det inte det. Att folk inte förstår det gör det inte mindre legitimt, dock.

Finns det någon forskning som visar vad detta beror på? Som jag skrev tidigare... jag har varken erfarenhet eller kunskap i ämnet. Har det något med mammans och pappans gener som har blivit mixat på fel sätt? Något är det ju bevisligen som blivit galet.


   
SvaraCitera
Haien

Daddy Cool: Finns det någon forskning som visar vad detta beror på? Som jag skrev tidigare... jag har varken erfarenhet eller kunskap i ämnet. Har det något med mammans och pappans gener som har blivit mixat på fel sätt? Något är det ju bevisligen som blivit galet.

Inte vad jag vet, men det är bara människor som har sådana ideer. Men det är nog bra, för annars så skulle ju arter dö ut, fast om det fanns arter som antog sig själva som det anda könet så är de nog utdöda nu ändå.

Enligt nutida normer så är det ju inte "fel" att vara homosexuell, trans, queer, osv, men egentligen så är det ju inte bra, då människoarten skulle dö ut om alla blev så. Även om det inte gör särskiljt mycket om några enstaka procent av jordens befolkning är det.

Eller jag kanske har fel, med tanke på min tråd "Meningen med livet" så kanske det är bra, då njutandet för varje individ är mer värt än att arten överlever... Dock så tar man livets njutande ifrån miljarder människor om man vägrar skaffa barn för att man är med en biologiskt fel partner...


   
SvaraCitera
time
 time

Daddy Cool: Finns det forskning

Ja, det finns det. Det är fritt fram att läsa själv om du är intresserad,  https://books.google.se/books?id=oTY_7osGmqUC&redir_esc=y denna kan bland annat vara till hjälp, men är skriven på engelska.

Martin and Ruble conceptualize this process of development as three stages: (1) as toddlers and preschoolers, children learn about defined characteristics, which are socialized aspects of gender; (2) around the ages of 5–7 years, identity is consolidated and becomes rigid; (3) after this "peak of rigidity," fluidity returns and socially defined gender roles relax somewhat.[15] Barbara Newmann breaks it down into four parts: (1) understanding the concept of gender, (2) learning gender role standards and stereotypes, (3) identifying with parents, and (4) forming gender preference.[10]

Det är inte nödvändigtvis något som blivit "galet" bara för att det är ovanligt. Det gäller bara att förstå att könsidentitet inte alltid överensstämmer med det biologiska könet, att det här är en utveckling som sker mycket tidigt. Forskningen har fokuserat mest på de biologiska aspekterna. En viktig studie har visat att transpersoners hjärnor faktiskt fysiskt påminner mer om könet de identifierar sig med än hos de som har samma kön som de föddes i, om du hänger med. En transmans hjärna är mer lik en cismans hjärna, och en transkvinnas hjärna är mer lik en ciskvinnas hjärna.

Edit: Ifall du inte är bekant med begreppen jag använt här:

transman = man som identifierar sig som man och är född i en kvinnokropp
cisman = man som identifierar sig som man och är född i en manskropp
transkvinna = kvinna som identifierar sig som kvinna och är född i en manskropp
ciskvinna = kvinna som identifierar sig som kvinna och är född i en kvinnokropp


   
SvaraCitera
time
 time

Haien: Enligt nutida normer så är det ju inte "fel" att vara homosexuell, trans, queer, osv, men egentligen så är det ju inte bra, då människoarten skulle dö ut om alla blev så. Även om det inte gör särskiljt mycket om några enstaka procent av jordens befolkning är det.

Det här är egentligen inget argument, eftersom antalet homosexuella/trans/queer/"osv" inte ökar bara för att acceptansen ökar. Antalet är samma som alltid, bara att fler människor vågar få vara sig själva. Eller ja - antalet kan öka med acceptans över tid eftersom ju mer accepterande ett samhälle är desto mindre risk löper utsatta grupper att drabbas av psykisk ohälsa som i sin tur kan leda till självskadebeteende och självmord. Man föds till det man föds till. 


   
SvaraCitera
Haien

time:

Det här är egentligen inget argument, eftersom antalet homosexuella/trans/queer/"osv" inte ökar bara för att acceptansen ökar. Antalet är samma som alltid, bara att fler människor vågar få vara sig själva. Eller ja - antalet kan öka med acceptans över tid eftersom ju mer accepterande ett samhälle är desto mindre risk löper utsatta grupper att drabbas av psykisk ohälsa som i sin tur kan leda till självskadebeteende och självmord. Man föds till det man föds till. 

Ja, men det är biologiskt fel, då den egentliga meningen med livet för alla djurarter är att bli fler och fortsätta leva som art, Och det här funkar inte alls om man inte hittar någon med motsatt kön och tycker att denne är den rätte. men människor är ju annrlunda jämfört mot andra djur, minst sagt. Så vi har lite "konstiga" ideer.


   
SvaraCitera
time
 time

Haien: men människor är ju annrlunda jämfört mot andra djur, minst sagt. Så vi har lite "konstiga" ideer.

Fast djuren har samkönade aktiviteter och könsöverskridande sexuella aktiviteter i mycket större utsträckning än vad människor har. Först visade studier att man kunnat se homosexuella aktiviteter hos över 1500 olika arter och sen kom det en ny studie som visade att typ _alla_ arter håller på. Alla från människor till maskar.


   
SvaraCitera

time:

Fast djuren har samkönade aktiviteter och könsöverskridande sexuella aktiviteter i mycket större utsträckning än vad människor har. Först visade studier att man kunnat se homosexuella aktiviteter hos över 1500 olika arter och sen kom det en ny studie som visade att typ _alla_ arter håller på. Alla från människor till maskar.

du får ta o länka oss undersökningen, Time. Vill läsa den


   
SvaraCitera
time
 time

   
SvaraCitera