Forumet - Hjälp

Hjälp

324 0 3
Ända sen jag gick i 2an har jag varit tjock. Men i 6an började jag vilja ändra på det, har alltid mått dåligt pga min vikt men det började bli jobbigt på riktigt då. Jag tänkte att för att gå ner i vikt måste jag äta mindre så jag hoppade över måltider. Jag slutade äta skollunchen och dom dagar jag kunde så skippade jag frukost och middag också. I början av 6an vägde jag 67kg och var 168cm lång, idag väger jag 55kg och är 171cm lång (ska börja 9an efter lovet) Dock så har jag inte problem med maten längre, tack och lov för det. Efter ca ett år började jag inse mitt problem och att det jag höll på med inte var hälsosamt så tro det eller ej, jag började äta normalt igen. Eller jag åt ändå inte skollunchen men jag började äta frukost, mellanmål och middag varje dag. Jag orkade inte bry mig om hur min kropp såg ut längre för jag började må dåligt av andra saker så jag hade liksom inte tid att bry mig om mitt utseende vilket säkert var bra för annars kanske jag hade slutat äta helt, vem vet. Iallafall för några månader sen tänkte jag att jag ville få bättre kropp igen, men den här gången strävar jag efter en kropp med lite muskler och former inte en kropp med bara skinn och ben som förut. Jag började träna och äta nyttigare men jag såg inga resultat av det så jag tänkte att jag gör något fel, jag tränar för lite och äter för mycket socker helt enkelt. Så jag började träna varje dag, varannan dag stryka och varannan dag kondition. Jag uteslöt också allt godis och andra sötsaker. Jag började att äta bara frukost och middag och något efter träningen. Jag har tränat och ätit såhär i några veckor nu och börjar äntligen se resultat. Men jag är orolig att det har blivit ett osunt beteende för ibland när jag verkligen inte har lust att träna och skippar det så får jag sån ångest och mår jätte dåligt och känner mig misslyckad. Och om jag äter till exempel pizza till middag någon dag får jag också ångest och äter mindre måltider nästa dag eller tränar mera bara för att kompensera för den där satans pizzan jag åt dagen innan. Jag vill inte må så dåligt som jag gjorde i 6an men är orolig att jag är påväg dit igen men det är något jag verkligen inte vill. Hur ska jag göra för att inte få ångest om jag inte tränar eller äter något som inte är nyttigt?
Den mänskliga kroppen är egentligen väldigt enkel, och måste precis som alla andra organismer följa biologisk termodynamik. Har du märkt att även om du är hemma en hel dag blir du till sist hungrig och vill ha mat? Det är för att även om du hade legat helt stilla i din säng bränner du kalorier genom att endast leva. Det antalet kalorier det tar för dig att endast leva kallas för BMR, och står för Basal Metabolic Rate. I ditt fall är det 1549 kalorier, enligt MyFitnessPals webbsida. För att sätta ett perspektiv på det hela, en Marabou chokladkaka på 200 gram är ungefär 1100 kalorier. En lagom stor Vesuvio kanske har ungefär 1250. Ett glas normal mjölk har 100 kalorier.

Men du ligger inte bara still hela dagen, hoppas jag! Man går ju hela tiden, till skolan, runt huset, och så vidare. Det antal kalorier du bränner på en dag kallas för TDEE, eller Total Daily Energy Expenditure.

Din kropp fungerar på följande sätt:
Om du äter mer kalorier än ditt TDEE, lagrar din kropp kalorierna som fett på kroppen.
Om du äter mindre kalorier än ditt TDEE, använder din kropp fettet som energi för att kompensera.

Om du tränar hårt men inte går upp i muskelvikt äter du antagligen för lite. Om du äter för lite protein (finns i kött, ägg, linser, mjölk med mera) återhämtar sig inte musklerna lika bra, och bygger inte på sig själv på samma sätt.

Angående ångesten om pizza och andra onyttigheter: Tillåt dig själv att äta något onyttigt du gillar en gång i veckan, men överdriv inte. En bra tumregel är 500 kalorier onyttigt per vecka.

REDIGERING: Om du vill mäta kalorier, använd appen MyFitnessPal! Det finns en hel databas med mat där.

Nattens Väderprognos: Den mänskliga kroppen är egentligen väldigt enkel, och måste precis som alla andra organismer följa biologisk termodynamik. Har du märkt att även om du är hemma en hel dag blir du till sist hungrig och vill ha mat? Det är för att även om du hade legat helt stilla i din säng bränner du kalorier genom att endast leva. Det antalet kalorier det tar för dig att endast leva kallas för BMR, och står för Basal Metabolic Rate. I ditt fall är det 1549 kalorier, enligt MyFitnessPals webbsida. För att sätta ett perspektiv på det hela, en Marabou chokladkaka på 200 gram är ungefär 1100 kalorier. En lagom stor Vesuvio kanske har ungefär 1250. Ett glas normal mjölk har 100 kalorier.

Men du ligger inte bara still hela dagen, hoppas jag! Man går ju hela tiden, till skolan, runt huset, och så vidare. Det antal kalorier du bränner på en dag kallas för TDEE, eller Total Daily Energy Expenditure.

Din kropp fungerar på följande sätt:
Om du äter mer kalorier än ditt TDEE, lagrar din kropp kalorierna som fett på kroppen.
Om du äter mindre kalorier än ditt TDEE, använder din kropp fettet som energi för att kompensera.

Om du tränar hårt men inte går upp i muskelvikt äter du antagligen för lite. Om du äter för lite protein (finns i kött, ägg, linser, mjölk med mera) återhämtar sig inte musklerna lika bra, och bygger inte på sig själv på samma sätt.

Angående ångesten om pizza och andra onyttigheter: Tillåt dig själv att äta något onyttigt du gillar en gång i veckan, men överdriv inte. En bra tumregel är 500 kalorier onyttigt per vecka.

REDIGERING: Om du vill mäta kalorier, använd appen MyFitnessPal! Det finns en hel databas med mat där.
+1