Aviseringar
Rensa alla

Hjälp!-val av gymnasiet


Ämnesstartare

Carolinedalberg:

Jag vet inte vad jag ska välja

Var bor du? Är nog lättare för folk att ge tips om de vet i vilken stad du bor och därmed kanske även vilka skolor som finns där (i alla fall om de kommer från samma stad).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Var bor du? Är nog lättare för folk att ge tips om de vet i vilken stad du bor och därmed kanske även vilka skolor som finns där (i alla fall om de kommer från samma stad).

Mja Hudiksvall, men kan tänkte mej både Sundsvall och Gävle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carolinedalberg:

Mja Hudiksvall, men kan tänkte mej både Sundsvall och Gävle.

ta sthlm, större urval


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

ta sthlm, större urval

Fast vill då inte vara tvungen att resa 60mil varje helg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Carolinedalberg:

Fast vill då inte vara tvungen att resa 60mil varje helg.

flytta hit [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

martin312:

flytta hit

Haha hade jag inte haft kompisar så skulle jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

basår på random högskola

Nja, det är ju snack om att ta bort det alternativet.. Tror det var Fp som ville det.. Det blir nog KomVux om man kommer på att man vill plugga nåt man inte har behörighet till i framtiden..

Men iaf:
Om du orkar så skulle jag säga Natur, men det är ju för att jag är naturare [crazy] Då har man behörighet till de flesta utbildningar på universitetet sen (som jag har hittat iaf.. Beror också på om du läser Fy B, det är inte obligatoriskt på min skola så jag saknar behörighet för alla roliga naturprogrammen på uni.. *komvux, here I come*)...
Annar är sam, valfri inriktning, bra.. Inte lika tunga ämnen (tycker jag iaf), och du får inte behörighet till många natur/teknik program/kurser på uni..

IT finns det jobb inom, så det är ett smidigt val, men vet iofs inte hur det ser ut om en fem-sex år när du är färdig (antar att du pluggar vidare på uni sen), men jag har ingen aning om hur John Bauer är.. =/ Snacka med din SYV, vettja! xD


   
SvaraCitera

_pineapple_:

Nja, det är ju snack om att ta bort det alternativet.. Tror det var Fp som ville det.. Det blir nog KomVux om man kommer på att man vill plugga nåt man inte har behörighet till i framtiden..

Borgarna kan ju ta sig, än finns det kvar och tror knappast vi har samma regering tillräckligt länge för dom ska hinna ändra det. Spec inte om 4 år när personen i fråga tagit studenten. Än finns det som alternativ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

tror knappast vi har samma regering tillräckligt länge för dom ska hinna ändra det.

Hoppas du har rätt.. =P Kan iofs förstå att det är lite onödigt att universitet ska erbjuda grundläggande utbildningar när det finns KomVux, men så länge det kostar 500:- per prövning + 500 (?) per lab så är det ju smidigare att ha kvar basåret... Men att ta bort basåret skulle gå i samma riktning som att ändra intagningen för de som kompletterat sina betyg på komvux.. Så jag skulle inte alls bli förvånad om det hände..

Kanske bättre att räkna med att inte alla möjligheter finns kvar tills man går ut universitetet? Istället för att räkna med att man har vissa möjligheter när det redan diskuteras kring om man ska ta bort dem.. (:


   
SvaraCitera

Carolinedalberg:

Jag vet inte vad jag ska välja, har funderar på John bauer IT, men alla säger ju att det bara är fail å att man inte får nå jobb å så.

Nog för att John Bauer är ganska fail, så får du inte direkt jobb på något annan gymnasieutbildning heller. Så länge du inte väljer att gå en yrkesutbildning inom något där det finns mycket jobb, typ arbeta som rörmokare.


   
SvaraCitera

_pineapple_:

inte alla möjligheter finns kvar tills man går ut universitetet?

Vad spelar basår för roll efter du pluggat högskola? xD

Btw, är det inte komvux dom snacka om att ta bort?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

Btw, är det inte komvux dom snacka om att ta bort?

Mjo, möjligheten att gå en kurs för att höja ett betyg har de ju redan tagit bort, så att man bara kan göra själva prövningen nu (och ev labb), men jag läste en artikel för några dagar sedan att det diskuterades om att man skulle ta bort basåret också.. Hittar inte artikeln, men har kollat runt på några forum och så, tror det handlade om att kanske flytta basåret till KomVux istället för högskolor/universitet.. Eftersom den är på gymnasial nivå..
Men jag vet inte, nu blev jag förvirrad.. [crazy] Ska kolla om jag hittar den där artikeln... =P


   
SvaraCitera

Usch jag lider av samma problem, helt jävla ovetande om vad jag ska söka! Tog ett sabbatsår började på sam i höstas, men pallade verkligen inte.

Nu är jag inne på att söka John Bauer men ja vet inte. -_-'


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strippinsoldier:

Bli estetare ..eller fan förresten, bli inte det.

höhöhö.... det är faktiskt jättebra[smile] jag antar att du inte går på någon estet linje??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som jag har förstått det så får man inget direkt jobb efter gymnasiet om man inte går någon "yrkeslinje" som bygg eller hotell restaurang. Så man kan välja fritt nästan , men måste iallafall plugga vidare till de flesta jobb. Jag har ett tips ändå! Gå någon linje med matte C i, för på universitetet sen så måste man ha den kursen i sisådär 75% av kurserna. Jag valde sam/estet och nu hade jag tur att jag kunde välja det på individuellt val.. Lycka till!

Mitt andra tips är att väljanågot roligt som du är bra på eller intresserad av för gymnasiet suger rätt hårt ändå och då kan man lika gärna välja något som är kul!


   
SvaraCitera