Aviseringar
Rensa alla

Hjälp! vart går gränsen för våldtäkt?


hejsan20:

o nu undrar jag vad jag ska göra?

Jag tycker att du ska anmäla honom. Det är våldtäkt, iom att du sa att du inte ville.

Kom ihåg att det är helt och hållet han som har skulden. Ta hand om dig själv!!


   
SvaraCitera

malber:

Skuldbelägga? Tror inte det va

Hur ska man annars tolka:

malber:

Tycker inte det verkar som att du sagt åt honom att sluta på riktigt.

?

Vad vet du om ifall hon sagt till honom tillräckligt eller inte? Var du där?


   
SvaraCitera

malber:

Jag förstår inte hur den blir någon våldtäktsman här? Ska vi börja läsa varandras tankar under sex för att veta om vi våldtar eller inte?

Det kan vara en våldtäkt oavsett om våldtäktspersonen fattar det eller inte. Uttrycks inga protester är dock givetvis vederbörande tekniskt sett oskyldig.


   
SvaraCitera

Animal Liberation:

Jag tycker att sådana här resonemang urholkar hela begreppet våldtäkt, sen ser jag inte heller poängen med att gå runt och känna sig våldtagen när inget faktiskt tvång existerat.


   
SvaraCitera

Nachac:

Det kan vara en våldtäkt oavsett om våldtäktspersonen fattar det eller inte. Uttrycks inga protester är dock givetvis vederbörande tekniskt oskyldig.

Så tillvida personen inte är vid medvetande eller är drogad/kraftigt berusad, då är man nog knappast osyldig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Absolut, men i det läget kan inte våldtäktsmannen skuldbeläggas; det är inte olagligt att vara dum i huvudet.

Nej, såklart den inte ska skuldbeläggas, vill nog inte kalla den för våldtäktsman ens, då det för mig betyder att den är någorlunda medveten om vad den gör.

malber:

Ska vi börja läsa varandras tankar under sex för att veta om vi våldtar eller inte?

Eller så kanske vi bara har sex med personer vi känner såpass väl att vi vet om de vill eller inte vill ha sex med oss och som vi vet säger ifrån om de inte vill. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Skulle definitivt säga att det är en våldtäkt och att du bör anmäla honom.


   
SvaraCitera

Bridget Jones:

sen ser jag inte heller poängen med att gå runt och känna sig våldtagen när inget faktiskt tvång existerat.

Så om någon har sex med dig när du sover/är drogad så kommer du inte känna dig våldtagen efteråt?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Så om någon har sex med dig när du sover/är drogad så kommer du inte känna dig våldtagen efteråt?

Vem har sagt något om det? Självklart är det då en våldtäkt om man är i en situation där man omöjligt kan säga nej pga sådant skäl, trodde det var så uppenbart att det inte ens behövde nämnas.


   
SvaraCitera

Bridget Jones:

Vem har sagt något om det? Självklart är det då en våldtäkt om man är i en situation där man omöjligt kan säga nej pga sådant skäl, trodde det var så uppenbart att det inte ens behövde nämnas.

men om man hamnar i ett chocktillstånd när någon mot ens vilja har sex med en och man därmed ej kan säga eller göra något, är det våldtäkt då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

Jag tycker att sådana här resonemang urholkar hela begreppet våldtäkt, sen ser jag inte heller poängen med att gå runt och känna sig våldtagen när inget faktiskt tvång existerat.

Så det går inte att känna sig tvingad utan att säga något? Ursäkta mig men det är rätt dumt i huvudet att påstå att det inte är möjligt.


   
SvaraCitera

Bridget Jones:

Jag tycker att sådana här resonemang urholkar hela begreppet våldtäkt, sen ser jag inte heller poängen med att gå runt och känna sig våldtagen när inget faktiskt tvång existerat.

Man kan väl bli tvingat även om man inte sagt nej? Visar man med sitt kroppsspråk att man inte vill och en person ändå har sex med en så tycker jag definitivt att man bör se det som en våldtäkt, däremot är det såklart oftast inget man kan döma någon på eftersom det skulle urholka rättssäkerheten (utom i uppenbara fall som t.ex. ifall offret inte sa nej men försökte putta bort gärningsmannen och han ändå fortsatte).


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

men om man hamnar i ett chocktillstånd när någon mot ens vilja har sex med en och man därmed ej kan säga eller göra något, är det våldtäkt då?

Kom med ett exempel, förstår inte vad du menar.

Animal Liberation:

Så det går inte att känna sig tvingad utan att säga något? Ursäkta mig men det är rätt dumt i huvudet att påstå att det inte är möjligt.

Det går ju att känna sig tvingad av vad som helst hur som helst när som helst, vad är din poäng?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bridget Jones:

Det går ju att känna sig tvingad av vad som helst hur som helst när som helst, vad är din poäng?

Vad var din poäng är väl snarare frågan. [rolleyes]


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

Man kan väl bli tvingat även om man inte sagt nej? Visar man med sitt kroppsspråk att man inte vill och en person ändå har sex med en så tycker jag definitivt att man bör se det som en våldtäkt, däremot är det såklart oftast inget man kan döma någon på eftersom det skulle urholka rättssäkerheten (ut

Ja, man kan bli tvingad om även fast man inte sagt nej, i ts fall ser jag dock inte var tvånget existerar, även om snubben i fråga är en idiot.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Animal Liberation:

Vad var din poäng är väl snarare frågan.

Min poäng är att det inte är en våldtäkt om inget tvång existerar.


   
SvaraCitera