Forumet - Hjälp vikt för 13 åring

Hjälp vikt för 13 åring

3567 0 27

Spana också in:

Higher_1337:

Hjälp mig med tips att få bort dom överviktiga kilorna och helst hängpattarna :)


Du är i en avgörande fas av livet där grunderna för fetma och livslång övervikt läggs. Lär du dig inte att ta hand om din kropp som ung är det inte troligt att du gör det när du blir äldre.

Jag föreslår att du omgående skaffar minst en fysisk aktivitet som tex innebandy, fotboll, tennis, simning etc. En sport där du får mycket motion. Själv tränar jag kickboxning och streetdance.

Träning är bra för många saker, det är kul, du mår bättre, du får snyggare kropp vilket oftast leder till bättre självförtroende, och du förebygger sjukdomar och du får mer ragg [wink]

Ät bättre. Ät frukost, lunch och middag. INGENTING annat. Kroppen är som en ballong med ett litet hål i, så länge du inte fyller på mer än som rinner ut är det lugnt, men fyller du på för mycket sväller ballongen upp.

Om du tar din längd i cm minus 110 får du ett riktvärde som iaf jag tycker är ganska bra. I ditt fall 165-110=55kg. Alltså om man är 165cm bör man väga 55kg, +/- någa kilon. Alltså är du inte speciellt fet, du behöver nog bara tänka lite på vad du äter så borde det vara lugnt.
Forskning visar att om man använder push-up bh så får man hängpattar ;).
Och din vikt, så länge du känner att du mår hälsosamt och bra så är det säkert inga problem. Jag tycker INTE att man ska göra "längden minus 110" för att kroppar är olika och kanske är du mer muskulös en andra eller tvärom.. jaja[bigcheers]
AndyH:

Ät bättre. Ät frukost, lunch och middag. INGENTING annat.


Jättedåligt råd.
För att hålla förbränningen uppe och minska sötsuget bör man absolut äta mer än bara frukost lunch och middag. Lägg till två-tre mellanmål på det, och planera så du äter något ungefär var tredje timme.
Higher_1337:

Eh det blir mkt lol? Jag käkar frukost middag en frukt före jag lägger mig :p


Inte om mellanmålet består av typ en banan eller ett ägg eller något sådant. Det blir under 100 kcal för ett mellanmål, 2 ggr om dagen.

Du måste äta mer än bara frukost och middag om du tränar. Framförallt om du ska gå ner i vikt och inte vill förlora muskelmassa medan du gör det. Du får bara se till att inte äta så kaloririka saker. Men det är bättre att äta ofta och lite än mycket och sällan. Annars så kommer din kropp minska din förbränning och du får svårare att gå ner i vikt.
framtidstron:

Lägg till två-tre mellanmål på det, och planera så du äter något ungefär var tredje timme.


Jag vet, jag äter så. Men det kräver planering och diciplin, inte många 13 åringar eller vuxna för den delen kan eller vill planera sin kost så. Dessutom är det svårare att hålla koll på sitt energiintag när man äter ofta, då måste man börja räkna kcal, vilket kanske inte är så kul om man är 13 år.

Även om ditt förslag är optimalt ur träningssynpunkt tycker iaf inte jag att det är ett bra råd till en 13åring av massor med skäl. Men framför allt handlar övervikt oftast inte om att optimera sitt kostintervall, utan om att röra sig mer och äta mindre.
AndyH:

Men det kräver planering och diciplin


Det kräver ju mer disciplin att inte få äta mer än tre gånger om dagen. kalorier måste man inte räkna om man till exempel begränsar mellanmålet till bara frukt och max en per gång eller något sånt. Då blir det typ 100-200 kalorier extra om dagen, alltså inte mycket alls.