Aviseringar
Rensa alla

Hjärn-transplantation, vad händer med Jaget..???


Ämnesstartare

HJÄRNTRANSPLANTATION och JAGET...

Ponera att det gick att utföra hjärntransplantationer, och att just du fick en ny geléklump inopererad i skallen, låt oss säga av en kines...skulle du då efter att ha vaknat upp ur narkosen plötsligt börja tala flytande kinesiska, käka hundar och underteckna dina dokument med Deng Xiapong istället för med ditt eget namn...??? [bigsmile]

Och skulle du samtidigt se en total främling i din käresta och barnen som vakade och bönade vid din sjukhussäng, dumpa henne och barnen, och emigrera till Kina för att gifta dig med den döde Deng Xiapongs fru...??? [bigsmile]

Snacka om SJUKT VRICKAT...!!! [shake][shake][shake]

Enligt hjärnkramarna, som ju tror att hjärnan är ens "Jag", så borde ju kinesen följa med geléklumpen... [bigsmile]

JISSES vad SJUKT, säger jag bara...!!! [shake][shake][shake]

[bigsmile]

Om en datoranvändare byter ut mjukvaran i sin dator från Windows till Linux, så är det likförbenat kvar samma datoranvändare (själ) efter "transplantationen", bara det att hans dator har en annan mjukvara efter transplantationen...

Hjärnan kan jämföras med en dator, ett redskap för själen för att kunna uppleva den fysiska världen...om min dator pajar så kan jag ju inte kommunicera med min omvärld längre...betyder det då datoranvändaren (Jaget/själen) därmed inte längre finns? Givetvis inte, datoranvändaren skaffar sig en ny dator i och med sitt kroppsbyte efter den fysiska döden...

[y]

Vill man ha en Helkropps-transplantation, så får man snällt vänta tills det enligt karmalagen är dags för en helt ny kropp (återfödelse, reinkarnation), då allting blir nytt, både kropp och hjärna...

[y]

Hjärnan = Bara ett fysiskt organ, ett objekt, ett instrument...

Jaget/själen = Den levande medvetna individen, själva subjektet i kroppen!

[y]

Hjärnan är bara ett materiellt objekt, ett instrument (en geléklump), medan vårt eviga andliga Jag, själen, är den medvetna levande och upplevande individen, själva subjektet i kroppen som nyttjar objekten, vi som lever och verkar genom vårt instrument...

Ateisterna har helt klart förväxlat subjektet med ett objekt, en tingest... [no-no]

Jaget/själen är transcendentalt beläget i hjärtat (följer alltså inte med vid en hjärttransplantation) och så länge hjärtat slår, finns själen kvar...

Handen på hjärtat, var sitter våra djupaste känslor, såsom kärlek, empati och vördnad?

Mitt hjärtas övertygelse är att alla i själ och hjärta förstår att själen finns i hjärtat och inte i hjärnan...

[y]

Det finns många studier som påvisar att hjärt-transplantationer påverkar ens personlighet och känslor (cellminnen); Illustrerad Vetenskap:

http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=2749

http://www.morgenster.org/heart.htm

[y]

Vilket härmed bevisar att ens personlighet och känslor är nära förknippat med just hjärtat... [love]

________________________

Handen på hjärtat; Varför säger man inte "Ha hjärnan på rätta stället", istället för "Ha hjärtat på rätta stället", om nu känslolivet skulle vara baserat i hjärnan? [bigsmile]

När någon gör en tjej djupt olycklig p.g.a. obesvarad kärlek, varför säger man då inte att "Han krossade hennes hjärna", istället för "Han krossade hennes hjärta"? [bigsmile]

Har någon någonsin sagt till sin käresta "Ja, min hjärna", istället för "Ja, mitt hjärta"? [bigsmile]

Har någon någonsin varit med om att ens käresta "Skänkt sin hjärna" till dig? [bigsmile]

Har någon någonsin fått ett vykort med en teckning av en hjärna från sitt hjärta (sin kärlek)? [bigsmile]

Har någon någonsin hört nån säga "Hennes tack kom verkligen från hjärnan"? [bigsmile]

Har någon någonsin hört nån säga "Det här ligger mig varmt om hjärnan"? [bigsmile]

Har någon någonsin "Lättat sin hjärna" för någon? [bigsmile]

Har någon någonsin haft "hjärnan i halsgropen"? [bigsmile]

När man väcker smärtsamt starka känslor av medlidande hos någon, varför säger man inte då "Det skär i hjärnan på henne"? [bigsmile]

Varför ser man aldrig någon idrottsman som tar sig åt hjärnan med handen (istället för hjärtat) under nationalsången? [bigsmile]

Människan har i alla tider, med rätta, associerat kärlek, känslor och omtanke med just HJÄRTAT [love] (själen finns i hjärtat) och kommer att fortsätta så göra...

Och framtida eventuella hjärntransplantationer innebär endast att man får lite ny mjukvara, en ny geléklump i skallen...själen kommer fortsätta finnas kvar i hjärtat... [love]

[y]

ÄNDRAT 2008-10-05 13:30

ÄNDRAT 2008-10-05 13:32

ÄNDRAT 2008-10-05 13:33
b]OBS!

DENNA TRÅD KAN LÅSAS!

FINNS EN MYCKET MER OMFATTANDE HÄR:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=237686

ÄNDRAT 2008-10-05 13:33
OBS!

DENNA TRÅD KAN LÅSAS!

FINNS EN MYCKET MER OMFATTANDE HÄR:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=237686


   
Citera

har du stor snopp?


   
SvaraCitera

Folk kan överleva en hjärttransplantation och ändå vara samma person som innan, så smaka på den nöten..
hur kommer det sig om du själen och medvetandet sitter i hjärtat?

Klart man förändras av transplantationer, det gör man ofta.


   
SvaraCitera

Röstade fel, jaget/medvetandet når väl ända till nerverna? :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

Folk kan överleva en hjärttransplantation och ändå vara samma person som innan, så smaka på den nöten..
hur kommer det sig om du själen och medvetandet sitter i hjärtat?

Vänligen läs igenom inlägget först, innan du opponerar dig... [no-no]

>Jaget/själen är transcendentalt beläget i hjärtat (följer alltså inte med vid en hjärttransplantation) och så länge hjärtat slår, finns själen kvar...< [y]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

>Jaget/själen är transcendentalt beläget i hjärtat (följer alltså inte med vid en hjärttransplantation) och så länge hjärtat slår, finns själen kvar...< [y]

Jag har läst inlägget, men jag finner det vara trams.
Okej, då kör vi igen!

Om hjärtat stannar så vart tar "själen" vägen?
om hjärtat stannar så försvinner "själen" då?

För om den försvinner så hur förklarar du då personer som fått hjärtstillestånd?


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Intressant frågeställning... (Du röstade på detta alternativ)

Man har faktiskt bytt huvud på en apa en gång, men det är lite svårt att fråga apan om den är samma som innan.


   
SvaraCitera

kan du inte bara sluta skriva, dödsguden? [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pappbox:

Om hjärtat stannar så vart tar "själen" vägen?
om hjärtat stannar så försvinner "själen" då?

För om den försvinner så hur förklarar du då personer som fått hjärtstillestånd?

Om hjärtat stannar upp helt och människan inte längre andas, då reinkarnerar själen givetvis vidare... [y]

Om man häver hjärtstilleståndet, så överlever man givetvis... [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingeling:

Kan du inte bara sluta skriva, dödsguden?

Kan du inte bara sluta läsa, tjingeling? [bigsmile]


   
SvaraCitera

Marvin:

Man har faktiskt bytt huvud på en apa en gång, men det är lite svårt att fråga apan om den är samma som innan.

Givetvis var den det, men man borde lärt apan något coolt och se om det gick efteråt bara för att få Dödsguden att hålla käften.


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Kan du inte bara sluta läsa, tjingeling?

Jo, men du framstår som en idiot i många fall... [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingeling:

Jo, men du framstår som en idiot i många fall...

Något du inte håller med om kring mitt inlägg här? [confused]


   
SvaraCitera

Dödsguden:

Något du inte håller med om kring mitt inlägg här?

mycket.. men först och främst att du påstår själen är hjärtat.. det finns folk som har mekaniska hjärtan..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingeling:

mycket.. men först och främst att du påstår själen är hjärtat.. det finns folk som har mekaniska hjärtan..

Har ALDRIG påstått att själen = hjärtat... [n]

Snälla, var lite mer fokuserad när du läser... [no-no]

Om själen skulle vara hjärtat, så skulle ju inte reinkarnation vara möjligt... [no-no]


   
SvaraCitera