Aviseringar
Rensa alla

Hjärnans koppling till medvetandet


Ämnesstartare

min syn är att hjärnan skickar så att säga output både till verkligheten och till medvetandet, ska försöka förklara mer ingående:

hjärnan (i bilderna benämnd som [confused]) får intryck ([ops]) från sinnena (sinnen = [cool]) som den processar, varefter en reaktion sker antingen till kroppen ([party]) eller till medvetandet ([tard]) eller båda.

[ops] -> [cool][confused]:-
[confused] -> [party],
[confused] -> [tard].

min poäng är egentligen att vårat medvetande är som en rss-feed, vi upplever bara det hjärnan vill att vi ska uppleva. till exempel märker vi nu när vi sitter och läser knappt någonting som händer i det perifera, men om något skulle röra sig väljer hjärnan att skicka denna förändring till våran uppmärksamhet. Även tankar fungerar på detta sätt; tankar är bara tankar för att vår hjärna bestämt det.

Det finns dock ingenting i hjärnan som sitter och bestämmer vad vi ska göra och tycka, det hela styrs av vilka vikter neuronerna får, och inlärningen sker dynamiskt genom hela livet, framförallt vid sömn (ingen källa), då dagens minnen och lärdomar återupplevs.

hjärnans roll i medvetandet.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

dra åt helvete vilket diskussionsmaterial!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag orkade äntligen läsa hela men jag orkade inte koncentrera mej tillräckligt för att förstå exakt vad du menar. [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag orkade äntligen läsa hela men jag orkade inte koncentrera mej tillräckligt för att förstå exakt vad du menar.

gött!! hjälpte inte bilden då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

hjälpte inte bilden då?

nein, min brain activity är inte på topp idag


   
SvaraCitera

Medvetandet är bara hur vi upplever en specifik del utav de räkndeprocesser som sker i våran hjärna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Warwolt:

Medvetandet är bara hur vi upplever en specifik del utav de räkndeprocesser som sker i våran hjärna.

well said


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har nog tagit för mycket psykedelia för att min hjärna ska funka normalt. Jag är alldeles för självmedveten, ständigt. Positivt och negativt.

(eller så är det bara min personlighet, jag kanske inte ska ge dödsknark för stor del av äran)


   
SvaraCitera
Gifted

variabel:

vi upplever bara det hjärnan vill att vi ska uppleva

hm, man kan lära hjärnan att ta in andra typer av intryck. man har gjort "6-sinnes"-experiment, där man t.ex kopplat mobiltelefonsvibratorer till en kompass i ett bälte... vips, så vet man alla väderstreck hela tiden!

personer som fick pröva detta lärde sig känslan efter ett par veckor, och började tillochmed drömma att de kände vibrationerna hela tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

personer som fick pröva detta lärde sig känslan efter ett par veckor, och började tillochmed drömma att de kände vibrationerna hela tiden.

gött. dock är det fortfarande hjärnan som bestämmer att detta ska upplevas.


   
SvaraCitera

Öhm, ungefär så du har förklarat är hur hjärnan fungerar (eller åtminstone tror man det). Som du säger så har medvetandet inte någon kontroll över "resten" av hjärnan (det är därför man inte har fri vilja).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Som du säger så har medvetandet inte någon kontroll över "resten" av hjärnan (det är därför man inte har fri vilja).

Fast det sa jag inte, men jag tror inte det finns något sätt för oss att "pröva" om vi har någon fri vilja, eftersom vi bara upplever det hjärnan matar oss. Däremot tror jag att det är det möjligt att påvisa fri vilja genom expreriment.

Medvetandet produceras i en tunn hinna i hjärnan som kallas Claustrum (Illustrerad Vetenskap, nr 16 2008).


   
SvaraCitera

variabel:

Fast det sa jag inte, men jag tror inte det finns något sätt för oss att "pröva" om vi har någon fri vilja, eftersom vi bara upplever det hjärnan matar oss. Däremot tror jag att det är det möjligt att påvisa fri vilja genom expreriment.

Uhm, det handlar ju hela tiden om gissningar (om än välriktade sådana), då det är relativt svårt att bevisa.

variabel:

(Illustrerad Vetenskap, nr 16 2008).

Gör dig själv en tjänst: använd aldrig någonsin mer illustrerad vetenskap som källa.
Srsly. IV är popvetenskapstidningarnas Aftonbladet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Som du säger så har medvetandet inte någon kontroll över "resten" av hjärnan (det är därför man inte har fri vilja).

Hur når du den slutsatsen, eller på vilka grunden baserar du det påståendet?

variabel:

Medvetandet produceras i en tunn hinna i hjärnan som kallas Claustrum (Illustrerad Vetenskap, nr 16 2008).

Nej, nej, nej. Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Gör dig själv en tjänst: använd aldrig någonsin mer illustrerad vetenskap som källa.
Srsly. IV är popvetenskapstidningarnas Aftonbladet.

Hovnarren:

Nej, nej, nej. Nej.

don't make me cry!1 [cry]


   
SvaraCitera