Aviseringar
Rensa alla

Högerregeln


Ämnesstartare

hej har varit på körskolan ett tag nu och har bara en liten fråga. varje gång jag kör i en högerregel korsning känns de som om de skulle komma en bil skulle jag inte hinna stannaså frågan är hur fort ska man köra igenom en sådan korsning läraren säger inget om det./


   
Citera

Man ska ju alltid anpassa hastigheten efter vägförhållanden. Kör sakta om det är skymd korsning.
Oavsett vilket så bör du vara vaksam överallt. Vissa kan ej högerregeln, det har man fått erfara x-antal gånger!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känns som att om jag kör 20km då skulle jag kunna stanna men annars inte är det konstigt om jag kör så söligt i en sådan korsning?


   
SvaraCitera

redheart:
känns som att om jag kör 20km då skulle jag kunna stanna men annars inte är det konstigt om jag kör så söligt i en sådan korsning?

Beror ju på vad det är för hastighet på vägen. Gör väl inget om du kör i 30km/h på en 50-väg vid en korsning direkt.


   
SvaraCitera

redheart: känns som att om jag kör 20km då skulle jag kunna stanna men annars inte är det konstigt om jag kör så söligt i en sådan korsning?

30km/h borde man inte köra över i alla fall. Men 10km/h borde man hinna stanna utan problem, om väglag och däcken är okej vill säga.

Som redan nämns, sikten avgör mycket hurpass snabbt du "kan" köra. Tänk dock också på att hålla koll på eventuella bilar bakom dig som kan köra snabbare än du, inte alltid de hinner uppfatta att man saktar in, särskilt inte om de skiter i högerregeln.


   
SvaraCitera

Man ska köra i tillräckligt hög hastighet för att hinna stanna för eventuella hinder/faror.


   
SvaraCitera

Högerregeln är så jävla mysko, makes no sense. De borde sätta upp fler skyltar för väjningsplikt istället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de kan jag hålla med dig om.har knappt någon koll i en högerregel korsning eftersom jag aldrig har behövt stanna för att någon kommer från höger känner jag mig osäker om hur fort de går att stanna tror jag


   
SvaraCitera

Well, jag tar aldrig hänsyn till högerregeln, såvida det inte kör en snut i närheten.. Kör man på en stor väg skall man inte behöva stanna för bilar som kommer från mindre korsande vägar. 


   
SvaraCitera

Tycker högerregeln verkar lite borgerlig så jag kör på vänsterregeln istället. 


   
SvaraCitera

dazed:
Tycker högerregeln verkar lite borgerlig så jag kör på vänsterregeln istället. 

word


   
SvaraCitera

Järn:

word

Extremhögerregeln är än värre, då ger man företräde åt alla vita män och kör över alla som bär slöja 


   
SvaraCitera

dazed:

Extremhögerregeln är än värre, då ger man företräde åt alla vita män och kör över alla som bär slöja 

Den är praxis i Värmland, jag var nära på att kugga för att jag råkade missa ett barn i familjen.


   
SvaraCitera

Järn:

Den är praxis i Värmland, jag var nära på att kugga för att jag råkade missa ett barn i familjen.

Ja dom föder ju så jäkla många barn så det blir svårt!


   
SvaraCitera

dazed:

Ja dom föder ju så jäkla många barn så det blir svårt!

Ja fyfan, har hört att de snittar 25 barn per gift par
Källa


   
SvaraCitera